Így használhatjuk a motorcsónakot a Tisza-tavon
Az új vízi közlekedésről szóló törvény értelmében már húsz lóerős motoros csónakot lehet jogosítvány nélkül vezetni. Erre azért volt szükség, mert sokan „csaltak” a motorok teljesítményével.
Korábban a gépi meghajtású csónak maximális teljesítményét 7,5 kW-ban határozta meg a törvény, és ez alatt nem is kellett hozzá jogosítvány, majd a módosítást követően 14,7 kW-ra emelték ezt a határt. Az európai hajózási szabályok igen eltérők: a nyugat-európai országokban sokkal megengedőbbek. Egyes államokban nem teljesítményhez, hanem sebességhez kötik a vezetői engedély meglétét, ám a nagyhajó fogalma mindenhol 20 méter felett kezdődik.
A gazdasági szereplők, azaz a motorgyártók a takarékosságra való tekintettel úgy gyártották a kisebb motorblokkokat, hogy egy blokk különböző műszaki beavatkozások mellett 10, 15 és 20 lóerős is lehetett. Az alapblokkot a 10 lóerős motor jelentette, amelynek a gázkarába egy határolót beépítve az egy bizonyos határon megállt és csak akkora teljesítményt tudott leadni. Amikor ezt kivették, azonnal 15 lóerős lett a motor, ha pedig a fúvókát kicserélték, akkor egyből 20 lóerőssé vált. A rendőrség nagyon sokszor találkozott olyan esettel, amikor a motoron 9.9-es matrica volt, azaz 10 lóerősnek volt címkézve, ám valójában fel volt turbózva és persze jogosítvány nélkül vezették. A törvény szerint korábban 15 lóerős, vagy efelett lévő motorral szerelt csónakot csak vezetői engedéllyel lehetett vezetni és a csónakot is le kellett vizsgáztatni hozzá. Azzal, hogy felemeltük a teljesítményhatárt, már nem kell játszadoznia sem a forgalmazóknak, sem a gyártóknak és nem lesznek megbüntetve a csónakokat vezetők sem – ismertette az új szabályozás gyakorlati hátterét Busi László rendőr ezredes, a Tiszai Vízirendészeti Kapitányság vezetője.
A hír hallatán olyan vélemények is megfogalmazódtak, miszerint ezzel több baleset lesz, hiszen így mindenki erősebb motorral tud majd közlekedni. Ezt a rendőrségi adatok, statisztikák cáfolják, mivel a Tisza-tavon általában évente egy sem, vagy legfeljebb egy-két baleset szokott lenni.
Tavaly 155 esetben kellett embereket kimenteni, mégpedig akkor, amikor beborultak a vízbe, a csónakot pedig elfújta a szél vagy éjszaka nem találtak ki a vízről. Ebből 14 olyan volt, amikor közvetlen életveszélyből kellett menteni.
(Az ilovetiszato.hu oldalon megtalálható cikkben mindezek mellett szó esik a Tisza-tavon lévő vízi sportolási lehetőségekről, valamint a helyi vízi rendőrök munkájáról.)
- ha tetszett, ajánld másoknak is!