A “tökéletes vihar” – OSTAR 2017

A szóló transzatlanti vitorlásverseny tizenötödik kiírása abból a szempontból mindenképp különleges volt, hogy egyszerre rajtoltak a szólózók (OSTAR) és a párosban indulók (TWOSTAR). Aztán jött a vihar.

A két mezőnyben huszonegy egység vágott neki a távnak, hogy aztán tizen feladják, négy hajót magára hagyjanak, végül heten fejezzék be a versenyt. Ez az OSTAR szemszögéből nézve tizenöt indulót és öt célba érőt jelentett.

Érkezés a hajóhoz, előkészületek, kivitorlázás, rajt – Andrea Mura:

YouTube video

Az első napokban egymást követő alacsony nyomású zónák hoztak erős szelet és korbácsolták fel a tengert, de ahogy Mervyn Wheatley, a verseny egyik veteránja utólag elmondta, ebben még nem volt semmi különleges. Igaz, már ebben az időszakban odalett néhány rudazat: a Breizh Colát (Christophe Dietsch) egy nagy hullám annyira meglökte, hogy nemcsak az árbóca rongálódott meg, de a víz is elkezdett beömleni a hajóba. Az Opole (Andrzej Kopytko) szintén a rudazat miatt szenvedett, majd kiszállt a versenyből. Ricardo Dinizt (Taylor 325) beverte a fejét, orvosi tanácsra inkább visszafordult. Lionel Regnier-nél (One and All) az automata kormány mondta fel a szolgálatot.

Ilyen előzmények után érte el a mezőnyt június 9-én kora reggel hatvancsomós szél, valamint a hozzá tartozó tizenöt méteres hullámmagasság. Az ezt okozó alacsony nyomású zóna erejének szemléltetésére talán elég annyi, hogy a benne mért 967 millibar nyomás 15 egységgel alacsonyabb volt, mint abban, amelyik emlékezetessé és tragikussá tette az 1979-es Fastnet Race-t.

Három hajón szinte egyszerre indult be a vészjelző (EPIRB), amikre a kanadai parti őrség azonnal reagált, hajókat és légi egységeket küldve a helyszínekre. A már említett Mervyn Wheatley-t a Queen Mary 2 vette a fedélzetére, mert vitorlása, a Tamarind süllyedni kezdett (és el is merült). A TWOSTAR mezőnyében a Happy (Wytse Bouma–Jaap Barendregt) árbóca kidőlt, a Furia (Mihail Kopanov–Dian Zajkov) ismeretlen tárggyal ütközött, süllyedni kezdett. Mindkét csapatot kimentették. Az Illumia 12-esnek a tőkesúlya sérült meg, ami kezdetben nem volt tragikus, de később a helyzet romlani kezdett, így Michele Zambelli is a feladás mellett döntött, őt helikopter menekítette meg szorult helyzetéből.

A Harmoniin (Keith Walton) a nagyvitorla és annak sínje szakadt szét, a kormányos az Azori-szigetek felé vette az irányt. Ha ez nem lett volna elég gond, még a motorja is felmondta a szolgálatot, onnantól szükségvitorlázattal haladt tovább. A Suomi Kudun szintén a nagyvitorlával támadt probléma, Peter Crowther inkább Plymouthba hajózott. Kass Schmittnek a Zest árbóca rakoncátlankodott, de a versenyt feladni a szélkormány hibája miatt volt kénytelen. David Southwood csőstül kapta a bajt, először a Summerbird két orrvitorla-betekerője romlott el, majd megsérült a vorstagja, így ő is az Azori-szigeteket vette célba.

Hét hajó maradt versenyben – a Vento di Sardegna, a Bam, a Mister Lucky, az Olbia és a Solent 1 az OSTAR-on, a Rote 66 és a Midnight Summer Dream a TWOSTAR-on. A célhoz közeledve a Vento di Sardegna tőkesúlyát mozgató hidraulikus rendszer felmondta a szolgálatot, Andrea Mura kénytelen volt megállni Új-Skócia közelében, hogy megjavítsa. De még így is diadalmaskodott, június 15-én 12.06-kor ő szelte át először a newporti célvonalat. Futott ideje 17 nap, 4 óra, 6 perc, ami az előnyszámával korrigálva 24 nap, 5 óra, 28 perc, 50 másodperc (7 perccel jobb, mint a négy évvel korábbi). Második lett Conor Fogerty (Bam), harmadik Mark Hipgrave (Mister Lucky). A két további teljesítő: a harmadik OSTAR-ján induló Christian Chalandre (Olbia) és Neil Payter (Solent 1).

Neil Payter beszámolója „otthon”, a verseny után:

YouTube video

Az OSTAR története
Így kezdődött: egyedül áthajózni az Atlanti-óceánt – 1960
Legenda születik – 1964
Viharok és tiltás – 1968
Többtestű hajók kora – 1972
A halál árnyékában – 1976
Amikor az amerikaiak kiszorították a franciákat – 1980
A franciák visszavágnak – 1984
A rekordok versenye – 1988
Melyik úton menjek? – OSTAR 1992
Észak nyer. Vagy nem – OSTAR 1996
Gigászok küzdelme – OSTAR 2000
Éljenek az amatőrök! – OSTAR 2005
Rekordok erős szélben – OSTAR 2009
Nehéz indulás, viharos menet – OSTAR 2013

(forrás: rwyc.org, fotók: ligurianautica.com, 59-north.com, yachtingworld.com, theislander.net, rwyc.org)

   - ha tetszett, ajánld másoknak is!