Biztonságosabbá tennék a vízi áruszállítást

Az Intercargo közzétette a 2019. évi, ömlesztett árut szállító teherhajókról szóló jelentését, amelyben elemzi a baleseti statisztikákat a 2010 és 2019 közötti időszakra. Várhatóan további intézkedéseket vezetnek be a teherszállító hajók biztonságának érdekében.

A nyilvános forrásokból és az IMO GISIS-ből rendelkezésre álló jelentések alapján harminckilenc hajót és 173 tengerészt veszítettek el ebben az időszakban. Öt hajó kapott léket, 4 pedig ismeretlen ok miatt tűnt el, 35 emberéletet követelve.

Az International Maritime Solid Bulk Cargoes Code 2021. január 1-jén hatályba lépő szabályozásában már szerepelnek a balesetek elemzéséből levont tanulságok alapján javasolt módosítások. Ilyen például a Jupiter teherszállító balesete, amely vegyes árut szállított. „A hajón szállított bauxit nedvességtartalma az út során olyan mértékben változott, amely jelentősen befolyásolta a hajó stabilitását.” Ezért az alacsony nedvességtartalmú szárazanyagokra a legújabb rendelkezések szerint speciális tárolási szabályzat lép életbe.

A Stellar Daisy elsüllyedésével kapcsolatos vizsgálat azt állapította meg, hogy „a hajó bal oldalán lévő 2. sz. vízballaszt tartályában szerkezeti hiba lépett fel, ami a hajó teljes hosszán progresszív szerkezeti károsodást váltott ki, és végül a felhajtóerő teljes elvesztését okozta”.

Az IMO várhatóan további intézkedéseket vezet be a teherszállító hajók biztonságának érdekében. Ezek célja, hogy az elvégzett vizsgálatok tanulságaiból okulva a jövőben csökkenteni lehessen a súlyos tengeri balesetek előfordulását.

A teljes jelentés elérhető ide kattintva.

   - ha tetszett, ajánld másoknak is!