Így látta egy nemzetközi tisztségviselő az olimpia vitorlásversenyeit
Megan Kensington Új-Zélandról érkezett Tokióba, és a játékok után mesélt azokról a különleges helyzetekről, amik az olimpia jellegéből és a Covid–19-helyzetből adódtak.
Az a megtiszteltetés ért, hogy nemzetközi tisztségviselőként vehettem részt a 2021-re halasztott olimpia vitorlásversenyein. Új-Zélandról négyen utaztunk Japánba, Doug Elder a zsűriben ült, John Parrish pályafelügyelő volt, Tomo Terakawa a nyomkövetésért felelős csapatban foglalt helyet. Lássuk, milyen speciális helyzeteket teremtett a koronavírus, maga az olimpia, illetve a helyszín!
Covid–19
Minden reggel nyálmintát kellett adnunk, a teszt elvégzését online regisztrálták, majd testhőmérsékletet mértünk, ennek eredményét egy alkalmazásban rögzítettük. Onnantól, hogy kiléptünk a szobánk ajtaján, maszkot kellett viselnünk, ami a hőségben nem volt épp kellemes, evéskor és iváskor pedig nem volt rá mód. Minden reggel a szálloda előterében futott össze a társaság, onnan őr kísért a buszhoz, ami a versenyek helyszínére szállított bennünket. Ott újra megmérték a testhőmérsékletünket, majd reptéri szintű biztonsági ellenőrzésen estünk át, ami után leadhattuk a nyálmintánkat.
Csak a szálláson és a versenyhelyszínen tartózkodhattunk, viszont kaptunk japán segítőket, akik bevásároltak nekünk, valamint segítettek ételt rendelni (Uber Eats). Innivalóból a citromos üdítők és a tonikok fogytak leginkább, aztán rájöttünk, hogy alkoholt leginkább az Amazonról és az Uber Deliverytől érdemes rendelni.
![](https://aquamagazin.hu/wp-content/uploads/2021/08/aquamagazin-tokyo-2020-megan-kensington-01-1024x684.jpg)
Olimpia
Minden osztálynak saját rendezősége volt, pályánként három nemzetközi tisztségviselővel, én az RS.X pályára kerültem, a befutóhajóra. Hat társam volt, mind japánok, ők hónapokon keresztül készültek, gyakorolták a feladatok végrehajtását. Szerencsére hárman közülük beszéltek angolul, sőt, a sok együtt töltött nap végén én is megtanultam kicsit az ő nyelvüket. A rajteljárás eltért a szokásostól, kihagytuk a narancs lobogót tíz perccel a rajt előtt, volt viszont hat percnél osztály- és U lobogó, majd számokkal jelöltek az 5, 4, 3, 2, 1-es visszaszámláláshoz. Minden futamot U vagy fekete lobogó alatt indítottunk (vagyis meglehetősen szigorú volt a rajteljárás – a szerk.), csak az éremfutamokon került elő a P lobogó. Ha pályát kellett módosítanunk, nem a szokásos piros vagy zöld lobogókkal jeleztük, hanem a pálya tengelyének új szögértéke került fel egy táblára. Ezt igyekeztünk minél hamarabb megmutatni a média képviselőinek, plusz értesítenünk kellett a nyomkövetésért felelős csapatot is. A futamok eredményét tableten küldtük be a versenyközpontba, de le is fotóztuk. Aztán még többen le is ellenőriztük az adatokat, mielőtt kiadtuk volna őket.
Pihenőnapjainkon lehetőségem adódott a 49er-, a 49er FX- és a Laser-pályák rajthajóin figyelni a többi tisztségviselő munkáját, de itt sem volt egyszerű az élet a nyelvi korlátok miatt. Alapvetően kénytelenek voltunk a japán pályafelelősökre és a tőlük kapható adatokra támaszkodni. Ők az egész pályán mérték a szelet, a hőmérsékletet és a páratartalmat, folyamatosan ellenőrizték, nem haladja-e meg bármelyik az előzetesen kihirdetett határértéket.
![](https://aquamagazin.hu/wp-content/uploads/2021/08/aquamagazin-tokyo-2020-megan-kensington-02-1024x684.jpg)
Tekintve, hogy nézők nem lehettek jelen, a média jelentősége megnőtt, a rendezőknek lehetőség szerint segíteni kellett a munkájukat. Néha előfordult, hogy pár perccel halasztottak egy rajtot, időt adva a forgatócsoportnak átérni egyik pályáról a másikra. Mi szabadon sétálhattunk a helyszínhez tartozó partszakaszon, viszont nem beszélgethettünk az országunk sportolóival, csak ha egy másik állam képviselője is velünk volt. Ezért aztán csak pár „helló” és „sok szerencsét” hagyta el a számat, de egyébként is alig ismertem meg az embereket a maszk miatt. Ilyen körülmények között külön jelentőséget kapott az akkreditációs kártya, anélkül egy lépést sem tehettünk sehová.
![](https://aquamagazin.hu/wp-content/uploads/2021/08/aquamagazin-tokyo-2020-megan-kensington-03-1024x683.jpg)
Helyszín
Az egyik legnagyobb kihívást a vízmélység jelentette, mert Enosima környékén hol 20, hol 110 méter mély a tenger. Ezért olyan megoldásokat láttam, amiket máshol soha. A rajthajók negyvenlábas katamaránok voltak, ezeken mindkét testre rögzítettek horgonyt, amit a pályarakók süllyesztettek a helyükre, majd feladták a hajókra – a folyamat körülbelül 15 percig tartott. Szükség esetén ehhez jött a hátsó horgony, ha a katamarán fara nagyon ingott az áramlás miatt. Nem könnyítette meg a dolgot a nyelvi különbözőség, a japán segítők saját nyelvükön kapták az utasításokat, amiket aztán lefordíttattunk magunknak. Szerencsére még a versenyek előtt módunk volt három napot gyakorolni velük, ami sokat segített, de még így is nehéz volt kezelni az olyan helyzeteket, amikor felfedeztük, hogy a 80 méteres vízben szánt a horgony, közben 1-2 méteres hullámok lökdösték a hajót, a versenyzők pedig frissülő szélben repültek a befutó felé. Én a mai napig nem tudom, hogy mondják japánul azt, hogy kérlek, indíts motort és tartsd a pozíciót, mégis sikerült felülkerekedni a problémán.
![](https://aquamagazin.hu/wp-content/uploads/2021/08/aquamagazin-tokyo-2020-megan-kensington-04-1024x637.jpg)
Ezzel együtt óriási élmény volt részt venni az olimpián, sokat tanultam a világ minden részéről érkező tisztségviselőktől. Külön köszönettel tartozom John Parrishnek és Tom Duggan felelős versenyvezetőnek a lehetőségért, ahogy hálás vagyok a célhajóban velem tartóknak: Makoto, Tomoko, Keiko, Genya, Taisei és Takeyoshi, szuper csapat vagytok!
Az RS:X osztály ezzel elbúcsúzott az olimpiától, helyét az iQFoil veszi át. Az utolsó RS:X olimpiai bajnokok:
Lu Yunxiu (Kína)
![](https://aquamagazin.hu/wp-content/uploads/2021/08/aquamagazin-tokyo-2020-megan-kensington-05.jpg)
és Kiran Badloe (Hollandia).
![](https://aquamagazin.hu/wp-content/uploads/2021/08/aquamagazin-tokyo-2020-megan-kensington-06-1024x683.jpg)
Magyarok a pályán: Böröcz Bence versenybíróként, Fluck Benedek versenyrendezőként vett részt a 2020-as olimpia vitorlásversenyein.
(forrás: yachtingnz.org.nz, fotók: Sailing Energy / World Sailing, windsurfjournal.com, xinhuanet.com, insidethegames.biz)
- ha tetszett, ajánld másoknak is!