Gitana Team: a cigánylány három balesete
November 23-án Franck Cammas és Charles Caudrelier nyert a Transat Jacques Vabre verseny Ultime kategóriájában, tovább nyújtva a Maxi Edmond de Rothschild győzelmi listáját.
A martinique-i sikerrel a Gitana Team nagyon szép 2021-es szezont zár. Utolsó projektként a Jules Verne Trophy elhódításába kellett volna még beleállniuk, de az Európába való visszaszállítás során egy azonosítatlan tárggyal való ütközés arra kényszerítette a csapatot, hogy átgondolja terveit. A világ körüli rekord, ahol a jelenlegi cél a 40 nap alatti idő elérése, továbbra is a csapat egyik fő célkitűzése.
Az UFO-kkal (nem azonosított úszó tárgyakkal) való ütközések ma már a tengeri versenycsapatok mindennapjainak szerves részét képezik. A Maxi Edmond de Rothschild versenyzőinek a 2021-es évet három ilyen véletlen találkozás tarkította:
Az első
Július folyamán Franck Cammas, Charles Caudrelier és a Jules Verne Trophyra készülő legénység az Atlanti-óceán északi részén egy hosszú menetben próbálgatta a hajó képességeit, amikor megrongálódott a repülő trimarán központi kormánylapátja. Szerencsére egy új lapot korábban már legyártottak, így a Maxi Edmond de Rothschild rövid idő múltán visszatérhetett a tengerre, megszerezve a győzelmet az augusztus eleji Rolex Fastnet Race-en.
A második
Szeptember végén az egyik foil (emelősvert) sérült meg, ami jelentősen hátráltatta a Gitana felkészüléséta néhány héttel később esedékes Transat Jacques Vabre versenyre. A csapat know-how-ja azonban lehetővé tette, hogy az Edmond de Rothschild duó (Charles Caudrelier, Franck Cammas) olyan hajóval álljanak rajthoz Le Havre-ban, amely ismét teljes potenciálját ki tudja használni. Olyannyira, hogy Ultime kategóriában meg is nyerték a versenyt.
A harmadik
A Martinique-ról Európába vezető visszaúton, alig néhány órával azelőtt, hogy elérték volna a breton partokat, megint közbeszólt a sors. Charles Caudrelier: „Az Azori-szigetektől északra voltunk, 36 órányira a célállomástól. Lent voltam a priccsemen, és hallottam, hogy a hajó nagy csattanással ütközik valaminek. A zaj nem volt, David és Yann, akik fent voltak a fedélzeten, nem érezték, hogy a hajó különösebben megakadt volna. Az ütközést követően azonban szokatlan zörej hallatszott a kormánylapát felől, ami arra késztetett minket, hogy járunk utána a dolognak. Kezdetben azt hittem, hogy valami rácsavarodott a lapra, és hátramenetbe kapcsoltunk, hogy megpróbáljuk leszedni. Ekkor vettük észre, hogy a magassági kormány (emelőlap) már nem csatlakozik a középfedél végéhez, … és hogy az utóbbi sérült.”
Múlt pénteken visszatértek Lorient-ba, a lapot azóta átvizsgálták, és bár mindenkit nagyon motivált a gondolat, hogy a nagy kék trimarán minél előbb kihajózzon egy újabb világrekord-kísérletre, fontos volt szembenézni a tényekkel. „Az ütközésben elvesztettük az emelőszárnyat. Van egy pótalkatrészünk, de a hét elején a kormánylap felmérésekor láttuk, hogy a sérülés túlságosan kiterjedt rajta, a szerkezetet érintette, nincs tartalékunk, és hetekig tart, mire újra működőképessé tesszük. Így nincs más lehetőségünk, mint módosítani az eredeti programunkat, letenni a Jules Verne Trophyról ezen a télen – még ha ez nagyon frusztráló is az egész csapat számára” – magyarázta Cyril Dardashti, a Gitana vezérigazgatója.
Rekordok
És bár a transzatlanti út részben kudarccal végződött, azért volt jó hír is, sikerült összehozni két – nem hivatalos – rekordot:
– Charles Caudrelier megdöntötte eddig legjobbját, amikor 50,7 csomóval száguldott a trimaránnal;
– 24 óra alatt 880 mérföldet teljesítettek (hogy ez legyen mihez viszonytani: a hivatalos rekord 850 tengeri mérföld, azt Francois Gabart hozta össze 2017-ben, amikor földkerülő rekordot állított fel).
A Maxi Edmond de Rothschildra most téli álom helyett téli karbantartási munkák várnak, 2022-ben pedig jön a legendás Route du Rhum (és év végén a Jules Verne Trophy, ha nem jön közbe semmi).
A cigánylány
Az egész a Rothschild család francia–svájci ágával kezdődött 1876-ban, Adolphe de Rothschild bárónővel, akinek „la Gitane” – a Cigánylány – volt a beceneve. A Gitanát ma szó szerint spanyol cigánynak fordítják. A bárónő a legenda és a történelem szerint minden sebességi rekordot megdöntött a Genfi-tavon gőzhajójával, amelyet személyesen építtetett. És azóta szinte minden Rothschild-hajót Gitanának hívnak. A Rothschildok uralták az aranykort, amikor a vitorlázás éppúgy jelentett hajózási kihívást, mint életstílust.
Martinique-on Cammas és Caudrelier a győzelmet Benjamin de Rothschild bárónak ajánlotta, aki szívrohamot kapott januárban Svájcban, Pregny-Chambesy-i otthonában. Mindössze 57 éves volt. A néhai báróval sportágunk egy igazán elkötelezett, szenvedélyes támogatóját veszítette el. Kár, hogy már nem érhette meg a legutóbbi sikert, de családja, felesége Ariane Langer és négy lánya joggal büszke a csapat erőfeszítéseire és a báró emlékére.
Daniel Magal ide illő zenéje 1978-ból:
(forrás: sail-world.com, fotók: courseaularge.com, leparisien.fr, tropheejulesverne.org, la-croix.com)
- ha tetszett, ajánld másoknak is!