Megvan a győztes, de a verseny még zajlik – Rolex Fastnet Race

A Maxi Edmond de Rotschild Ultime trimarán lényegében rajt-cél győzelmet aratott, másfél nap sem kellett ahhoz, hogy a csapat teljesítse az eddigieknél hosszabb pályát.

Augusztus 8-án, vasárnap 337 hajó (24 nemzet képviselőivel a fedélzeten) vágott neki a 695 mérföldes táv teljesítésének, méghozzá nem akármilyen körülmények között. Mert nem elég, hogy a három napja fújó délnyugati szél még mindig 30 csomó fölött süvített, de a rajt után nem sokkal az áramlás szembefordult a légmozgással, ami végleg felkorbácsolta a tengert.

Videó a rajtokról:

YouTube video

A Maxi Edmond de Rothschild lőtt ki legjobban, nyomában a Sodebo Ultim 3-mal (Thomas Coville) és az Actuallal (Yves le Blevec). A többtestűek után az IMOCA osztály, majd a Class 40 vágott neki, őket pedig követték sorban az IRC 0 (ahol a 88 lábas Rambler, az utóbbi két Fastnet egytestű győztese jól tartotta a lépést a vadonatúj, 125 lábas Swannal, a Skorpiosszal), az IRC 1, az IRC 2, az IRC 3 és az IRC 4 kategória.

A Jeremy Waitt-tel négykezesben versenyző Richard Palmer előzetesen így fogalmazott: „Az első kihívást az jelenti, hogy eljussunk a Needlesig baj nélkül. Az előrejelzés szerint 20-30 csomós szél fúj majd szembe az áramlással, ott könnyen el lehet veszíteni a versenyt. Később sem lesz jobb, az első 24 órában szélből és vízből jut bőven. A Kelta-tengeren kicsit jobbak lesznek a körülmények, a Sziklánál délies, gyenge szélre számítunk, onnan futtatott menetben jövünk vissza. Aztán meglátjuk, mit hoz a hét második fele.”

A képen lévő hajó neve ismerős?


Más nem tervezett ilyen távolra, a Maxi Edmond de Rotschild hétfő reggel nyolckor már meg is kerülte a verseny nevét adó Fastnet-sziklát, 43 mérfölddel a Sodebo Ultim 3 előtt. Az egytestűek között – nem túl meglepő módon – minden Fastnetek legnagyobb vitorlása, Dmitrij Ribolovljev Club Swan 125-öse vezetett, ami viszont meghökkenésre adhatott okot, az az volt, hogy mögötte 3 mérfölddel egy „mindössze” hatvanlábas (vagyis fele akkora) hajó, az IMOCA60-as Apivia loholt. Korrigált idő szerint az idő tájt a Grzegorz Baranowski kormányozta I love Poland (Volvo Ocean 70) állt a legjobban. Mindeközben a leglassabb hajók (IRC 4) még csak Plymouthhoz közelítettek.

Délután a Project Rescue Ocean (Axel Trehin) árbóca kettétört Lands Endnél, ezzel a Class 40 elvesztette az egyik esélyesét, de legalább senki sem sérült meg. Az IRC 3 vezető egységei ekkor épp elhagyták, míg az IRC 4 tagjai közelítették a Lizard-fokot. A Skorpios végül hétfő este érte el a pályajelként szolgáló sziklát, még mindig az Apiviával a sarkában.

Szintén a hétfő este eseménye volt, hogy a Maxi Edmond de Rotschild célba ért, 1 nap, 9 óra, 15 perc, 54 másodperces szintidőt futva az új pályán. A csapat tagjai: Franck Cammas, Charles Caudrelier, David Boileau, Erwan Israel, Morgan Lagraviere, Yann Riou.

YouTube video

Franck Cammas: „Charles és Erwan kiváló munkát végeztek az útvonal megtervezésekor, azzal, hogy délebbre tartottunk, mint az ellenfeleink, elkaptunk egy jó szélváltót. Érdekes volt megfigyelni, hogy a rajt után a francia hajók délre, az angolok északra húztak a Csatornában. Úgy tűnik, más útvonaltervező szoftverrel dolgoztak! Nem véletlen, hogy ez a verseny ilyen népszerű, a profikon túl rengeteg az amatőr, és jó, hogy egymás ellen tudnak küzdeni.”

(forrás: rolexfastnetrace.com, fotók: Carlo Borlenghi, Rick Tomlinson, Martin Allen, Paul Wyeth / RORC)

   - ha tetszett, ajánld másoknak is!