A problémamentes hajózás titkai
Tengerre magyar! – mondta Kossuth Lajos, és ennek évről évre több mint tízezren tesznek eleget, és szállnak vízre bérvitorlásokon az Adriától a trópusokig. Saját és hajóbérlőink 25 éves tapasztalatával szeretnénk nekik segíteni, hogy a hajózásuk problémamentes legyen.
Minden a hajó kiválasztásánál kezdődik
Az idősebb hajók jóval olcsóbbak, de a kor előrehaladtával a matematikai esélye nő annak, hogy a kopó alkatrészei elkopnak, és ha ez a mi hajózásunk alatt történik, akkor a drága nyaralóidőnket vesztegetjük el. Nem biztos, hogy az olcsóbb megéri! Már foglaláskor legyünk tudatában annak, hogy a korosabb hajóval elővigyázatosabban kell majd bánni, hiszen a felszerelése is elhasználtabb, és ugyanúgy mi felelünk érte. De lehet az idős hajónak új vitorlázata, ami sokat számít a vitorlázás során. Persze ismerünk olyan flottákat, ahol tervszerű megelőző karbantartás folyik, azaz a korosabb hajóikat is jó szívvel ajánlhatjuk.
Az sem mindegy, melyik országban bérelünk: a horvátok jobban értenek a hajókhoz, jobban törődnek velük, mint a görögök vagy az olaszok. De Olaszországon belül is változó és bázisvezető-függő, hogy milyen állapotúak a bérhajók. Egy a szezon elejére felkészített charterhajó is leamortizálódik őszre, mert a turnusváltások napjain csak „tűzoltás” van, a legfontosabb hibákat hárítják el. Amire nincs idő, azt a szezon végére hagyják, feltéve, hogy attól még a hajó hajózásképes marad.

Egy adriai szezonban a motorosok 10-15, a chartervitorlások és katamaránok évi 20-26 hetet futnak, ugyanez Törökországban még tovább, márciustól novemberig tart. A spanyol bérhajók azért elhasználtabbak, mert nyáron a Baleár-, télen a Kanári-szigeteken dolgoznak, azaz dupla szezont futnak. A trópusi hajók is egész évben bérelhetők, ráadásul a klimatikus viszonyok „megeszik” a hajót, úgyhogy béreljünk mindig minél újabbat.
Alapos hajóátvétel
Ezen múlik, hogy a bérelt hajó minden felszerelése meglegyen, azok működjenek, és mi meg is tanuljuk azokat helyesen üzemeltetni. Továbbá vegyünk észre minden hibát vagy hiányosságot, hogy azokat utána ne rajtunk kérhessék számon.
Először is szánjunk rá elég időt: érkezzünk időben, ne kapkodjuk el azért az átvételt, mert éhesek vagyunk vagy máris indulni szeretnénk. A repülős utazás járatválasztásánál is gondoljunk bele: a reggeli géphez hajnalban kell kelni, macera a várakozás, az utazás, a transzfer, a cipekedés, mire a nap végére fáradtan beesünk a hajóhoz. Pedig ott még ránk komoly munka vár, mivel százszázalékos odafigyelés szükséges a hajóátvételhez.

Jó vezetőként a hajóátvételi feladatokat is delegálhatjuk, legalább előbb végzünk. Olyan nézze át a konyhát és az eszközeit, aki aztán egy hétig használni fogja. A többiek mehetnek végig a hajón és a tartozékain. Még a gyerekeknek is kiadható értelmes feladat. Ne egy kiégett izzó miatt kelljen másnap várakozni!
A videózás is nagy segítség: ha valaminek a működtetését magyarázzák, annak a lépéseit rögzíthetjük vagy megörökíthetjük a hajó átvételkori állapotát. Az egyik hajóbérlőnket megvádolták, hogy másik csónakkal adja vissza a hajót, de az első napi fotójáról kiderült, hogy már az átvételkor az volt a hajón. Sajnos az előző hajóbérlő csapaton túl sok minden múlik, ha a kauciójukat féltve esetleg elhallgattak egy hibát vagy hiányosságot, azt nekünk kell felfedezni.

Önálló hajóbérlőként ne csodálkozzunk azon, ha a hajóátadó „nem fogja a kezünket” egy órán át, hanem magunknak kell tételesen végignézni a hajófelszerelést egy leltárlista alapján. Sok esetben már nem is papíron, hanem online, a telefonunkra kapjuk meg az űrlapot, és abban kell pipálgatni. A kardinális kérdéseket akkor is a hajóátadó fogja megválaszolni, mert ezek sok esetben hajóspecifikusak.
Az észrevételeinket, többletigényünket is a hajóátvételkor áll módunkban jelezni. A boci fedélzeti lekötéséhez sem szoktak külön köteleket adni, pedig a nagy szél könnyen alákap. Van, amin nem tudnak aznap segíteni, ha az előttünk lévő bérlő jelentős műszaki hibával hozta vissza a hajót: volt már letörött a fürdőlétra, zátonyra futott vagy törött kormánylapátú vitorlás. Egyszer a darun lógva fogadott a bérhajónk, mert az előzők feltekerték a kikötői mooringkötelet, és a hajtóműbe víz szivárgott. Hétfő délután tették csak vízre, addig cserehajóval hajóztunk.
Marosi Miléna, Varga Tamás – Mérföld Yachting
(Cikkünk eredetileg és teljes terjedelmében az Aqua Magazin 168. számában jelent meg. Fizessen elő rá, hogy ne maradjon le exkluzív tartalmainkról!)
