Elhunyt a Laser atyja
Bruce Kirby hajótervező, háromszoros olimpikon, vitorlás-újságíró, America’s Cup-csapattag kilencvenkét évet élt.
Karrierjét általános újságíróként kezdte, onnan váltott a vitorlás-újságírásra, és lett a One-Design and Offshore Yachtsman (ma Sailing World) szerkesztője. A hajótervezői pályán a legenda szerint egy 1969-es telefonbeszélgetés indította el, aközben skiccelte fel ugyanis a Laser vonalait. És a Laser lett az első olyan one-design vitorlás, amelyet egyetlen gyártó épített. Ian Bruce felelt a gyártásért, együttműködésük sikerét jól jelzi, hogy napjainkig több mint 220 ezer készült a Laserből.
A hajó 1971 januárjában a New York Boat Show-n mutatkozott be a nagyközönségnek, és még ott, a kiállítás ideje alatt eladtak belőle száznegyvennégyet. Később a Laser egyike lett annak a mindössze három ikonikus vitorlás vízi sporteszköznek, amely drámai hatást gyakorolt a sportágra (a másik kettő a Windsurf és a Hobie Cat).
Kirby világéletében vitorlázott, és egész jó volt benne. Az International 14-ről váltott Finnre, hogy képviselje Kanadát az 1956-os melbourne-i olimpián. Az 1960-ast kihagyta, mert akkortájt születtek a gyerekei, de 1964-ben Tokióban ismét ott volt a rajtvonalon. 1968-ban szintén, de akkor már a Star osztályban. A 71-es sikeres premier nyomán aztán folyamatosan csörgött a telefon a Kirby-házban, a hívásokat felesége, Margo fogadta, miközben ő írta a cikkeket az újságba. Hamarosan azonban már olyan összegek érkeztek a számlájukra a szabadalmi díjakból, hogy Kirby felmondott, és onnantól csak a hajótervezésnek élt.
1981-ben Marvin McDill kereste fel azzal, hogy Kanadának indulnia kellene az America’s Cupért, és Kirby lehetne a dizájner. Így született meg a Canada One 1983-ra, majd a Canada II 1987-re. A Canada II ugyan nem jutott tovább a selejtezőkből, de egy gyenge szeles futamban megcincálta Mr. America’s Cup (azaz Dennis Conner) bajszát: „Ha még egy futamban kikap, nem biztos, hogy bejut az elődöntőbe. Nem volt épp boldog.”
A továbbiakban számtalan hajót tervezett, figyelemre méltó közülük a Sonar, amelyik a paralimpia egyik hivatalos vitorlása lett. Nem csoda, hogy Bruce Kirby 2012-ben helyet kapott a World Sailing Hírességek Csarnokában.
2019-ben így beszélt magáról: „Valószínűleg én vagyok az utolsó élő ember, aki még rádión hallgatta az America’s Cup-közvetítéseit a második világháború előtt. Az apám és a bátyám már 1934-ben figyelemmel kísérték az eseményeket, én meg 1937-ben füleltem, amikor a Ranger megverte az Endeavourt.”
America’s Cup 1937 – nem csak hangban:
A Laser 1996-ban, Atlantában szerepelt először az olimpia programjában (Standard, férfi hajóosztály), 2008 óta a Laser Radial (női) is része a vitorlásversenyeknek. Tokióban ILCA 7 és ILCA 6 néven futnak, a magyar színeket Érdi Mári (ILCA 6) és Vadnai Benjámin (ILCA 7) képviseli.
(forrás: soundingsonline.com, fotók: sailingworld.com, optimist-openbic-sailing.blogspot.com, impropercourse.com, 12metre.com, finerareprints.com)
- ha tetszett, ajánld másoknak is!