Kurtán-furcsán ért véget a Vendée Arctique regatta

A második Arctique Vendée–Les Sables d’Olonne június 18-án, 22.33-kor, a tervezettnél órával korábban ért véget, Sirajsi Kodzsiro (DMG MORI Global One) befutásával.

A győztes Charlie Dalin (APIVIA), aki a májusi Guyader Bermudes 1000 Race után a második szólógyőzelmét érte el ebben az IMOCA-szezonban. A dobogót Jérémie Beyou (Charal) és Thomas Ruyant (LinkedOut) egészítik ki, ebben a sorrendben. Érdekesség, hogy 2020-ban ugyanez a trió állt a pódiumon, akkor Beyou, Dalin, Ruyant leosztásban.

A huszonöt benevezett hajós közül húszan értek célba, az öt kieső: Weöres Szabolcs (Szabi Racing), június 13-án, a rajtot követő napon, míg 17-én Manuel Cousin (Sétin Group), június 18-án Arnaud Boissières (La Mie Câline), Isabelle Joschke (MACSF) és Denis Van Weynbergh (Laboratoires de Biarritz).

Az időjárás furcsa tréfát űzött a flottával és regatta szervezőivel. Izland megkerülése – amely a verseny csúcspontjának ígérkezett – a rajt napján, június 12-én, sőt még az azt követő órákban is megvalósíthatónak tűnt. Ám az időjárás fokozatosan romlott, a sziget körül keringő alacsony nyomású övezet sűrűvé vált, elkezdett közvetlen veszélyt jelenteni a versenyzőkre. A szél iránya és az egyre nagyobb hullámok miatt a vezetőség módosította a pályát, kihúzták a programból Izland megkerülését, a sziget délkeleti csücskében kijelölt virtuális kapu lett az új pályajel. Aztán a péntekről szombatra virradó éjszaka, miközben a vezető Charlie Dalin közeledett a kapuhoz, a rendezőség úgy döntött, hogy a kapunál félbeszakítják a versenyt, így a szólóvitorlázók menedéket kereshetnek.

Francis Le Goff versenyigazgató elmondta: „Azzal, hogy a kapunál fejezzük be a versenyt, lehetőséget teremtettünk a vitorlázóknak, hogy a számukra legjobb megoldást alkalmazzák.”

A heves, átlagosan 50, pöffökben 60 csomós szél, valamint a hajókat igencsak próbára tévő hullámzás megnehezítette a navigációt. Az esemény során feljegyzett öt kiesésből négy emiatt történt.

Az Arctique Vendée–Les Sables d’Olonne volt az első a 2024-es Vendée Globe öt kvalifikációs versenye közül, amelyik szkipper-hajó páros teljesítette a csökkentett távot, kvalifikált. Amelyik szkipper hajót vált – ez többeknél így lesz –, annak ismét egy kvalifikációs futamot kell teljesítenie. A 2024-es Vendée Globe-ra negyven nevezést fogadnak el, ha ennél több érvényes jelentkezés érkezik, a rendezőség a szkipper által az esemény előtt megtett mérföldek száma alapján választja ki a versenyzőket. A Vendée Arctique–Les Sables d’Olonne távot teljesítők a rajtvonal és a cél (most az izlandi kapu) között megtett elméleti távolságnak megfelelő mérföldszámot jegyezhettek fel. Azok, akik kiálltak, a meg nem futott mérföldekkel csökkentett távot rögzíthetik.

A mezőny jelenleg együtt vitorlázik vissza Les Sables d’Olonne-ba.

(fotók és forrás: vendeearctique.org)

   - ha tetszett, ajánld másoknak is!