Itt a 2024-es Vendée Globe versenykiírása!

Mint arról Facebook-oldalunkon röviden beszámoltunk, megjelent a 2024-es Vendée Globe kiírása. A szövegben sok a változás a korábbiakhoz képest, ezekből adunk összefoglalót.

A Vendée Globe 2024-ben november 10-én rajtol, de akkora iránta az érdeklődés, hogy a szervező SAEM Vendée öt hónappal korábban tette közzé a versenykiírást, mint az előző regatta esetén. Mindezt úgy, hogy még nincs versenyigazgató, hamarosan kiírják a pályázatot a pozícióra.

Talán a legfontosabb változás, hogy az indulói létszámot megemelték, harmincnégy helyett negyven hajóban maximalizálták. Ennek két fő oka van, az egyik a biztonság, a másik, hogy egyelőre ennyi csapatot tudnak egyszerre fogadni a báziskikötőben.

Szigorodott a kvalifikáció menete, a nevezőknek (szkipper+hajó) legalább két szólóvitorlás versenyen el kell indulnia (legalább egyen 2022-ben vagy 2023-ban ÉS legalább egyen 2024-ben), mi több, legalább egy versenyt érvényesen teljesítenie kell (ráadásul limitidőn belül: az első menetidejét legfeljebb 50 százalékkal növelve). Potenciális regatták 2022-ben a Vendée Arctic-Les Sables d’Olonne és a Route du Rhum, 2023-ban a Jacques Vabre utáni hazafelé verseny, 2024-ben a The Transat CIC és a New York–Vendée-Les Sables. Ennek célja, hogy megfelelően felkészült egységek induljanak a versenyen, mert legutóbb magas volt a teljesítési arány, és ezt szeretnék tartani. Kiszedték a kvalifikációs regatták közül az előző VG-t, így annak indulói nem kapnak helyet automatikusan a 2024-es versenyen.

Abban az esetben, ha 2024. július 1-jén negyvennél több nevezett és kvalifikált versenyző van a listán, az IMOCA Globe Series 12 regattáján gyűjtött mérföldek döntenek, különféle szorzókkal: szólóban 1, négykezesben 0,5, a The Ocean Race 0,25-tel számít (de legfeljebb csak 5000 mérfölddel), míg a New York–Vendée-Les Sables kiemelt a maga 1,5-jével.

A 13 vadonatúj hajónak nem kell a teljes kvalifikációt megfutnia, amely könnyebbséget szándékosan hagyta bent a szervező, ezzel „lesznek olyan hajók, amelyekről lehet spekulálni és álmodozni”, míg annak lehetőségét sem akarják kizárni, hogy „a Vendée Globe-ot észszerű költségvetés mellett is lehessen teljesíteni”. Ezzel együtt a szervező a négy évvel ezelőtt négy helyett csak egy szabadkártyára tartott igényt.

Duplájára nőtt a nevezési díj (amelynek összege persze még mindig csekély egy visszafogott projekt költségvetéséhez képest is), immár 20 000 eurót kell leszurkolni az indulásért. Mivel ebből a pénzből a szervező nem akar profitot realizálni, a versenyzők biztosak lehetne benne, hogy azt teljes mértékben a viadalra fordítják.

Mivel mostanra a 2004-es és annál öregebbi IMOCA 60-asok kiestek a játékból, az alábbi 43+3 hajó jöhet szóba a 2024-es Vendée Globe-ra:

Tíz (plusz három) új darab: Yannick Bestaven, Jérémie Beyou, Sam Davies, Kevin Escoffier, Boris Herrmann, Thomas Ruyant, Arkéa-Paprec (hamarosan bejelentik, ki lesz a szkipper), Maxime Sorel, Jörg Riechers (Farr Design, az építés 2022 elején indul), 11th Hour Racing. Plusz: valószínű, hogy hamarosan Charlie Dalin bejelenti új kampányát, egyet talán Alex Thomsonék is összehoznak (persze nem a Főnöknek, hiszen ő visszavonul) , illetve ott van Armel Tripon, aki még támogatót keres.

Nyolc a 2020-as szériából: Charal (2022-ben eladó lesz), Hugo Boss (Alan Roura vette meg), Bureau Vallée (Louis Burton), Apivia (ezt a Banque Populaire megveszi Clarisse Crémer számára), DMG Mori (Kojiro Shiraishi), LinkedOut (2022 végén lesz eladó), Corum L’Épargne (Nicolas Troussel), Arkéa Paprec (eladó).

Hét darab a 2016-os generációból: Benjamin Dutreux (jelenleg 11th Hour Racing-Alaka’i), Fabrice Amedeo, Romain Attanasio, Pip Hare, Giancarlo Pedote, Damien Seguin (a mostani Maître CoQ), Laboratoires de Biarritz (Denis Van Weynbergh. Ez volt korábban a Spirit of Hungary, ami 2014-ben került vízre).

Három darab a 2012-esek közül: Banque Populaire X (Benjamin Ferré vette meg), Initiatives Cœur (Arnaud Boissières vette meg), Offshore Team Germany (ez ott lesz a The Ocean Race 2022-n).

Tizenöt a 2008-as generációból: Compagnie du lit / Jiliti (a hajó Erik Migoné, eladó, Clément Giraud megvenné), Ebac (Antoine Cornic), Apicil (eladó), Groupe Setin (Manu Cousin megtartja), Kostum-Lantana Paysage (Louis Duc próbálja rá összerakni a költségvetést), La Fabrique (eladó, Alan Roura bemutatta új projektjét), La Mie Câline (eladták Rodolphe Séphónak, 2022-ben veszi át), MACSF (Isabelle Joschke megtartja), Stark (Ari Huusela eladta), The Mountain Man (Beat Fankhauser), Time For Oceans (eladó, Stéphane Le Diraison új hajót szeretne venni), V&B Mayenne (eladó), Water Family (Guirec Soudée vette meg), Yes We Cam (Violette Dorange bejelentette, hogy el szeretne indulni vele a VG-n), Merci (Sébastien Destremau).

Vendée Globe 2020–2021 best of:

YouTube video

(forrás: Tip & Shaft, fotók: vendeeglobe.org)

   - ha tetszett, ajánld másoknak is!