Az elmúlt 40 év legkomolyabb változásai a szuperjachtok világában

2023. augusztus 26.
Címkék :

Mennyiben hasonlítanak a mai jachtok a múltbeliekre, mit árulnak el a különbségek a tulajdonosok preferenciáiról és a jachtipar mai helyzetéről?

Exponenciális növekedés
1983-ban az akkor születőfélben lévő szuperjachtvilág alig 2000, 24 méter teljes hossznál nagyobb hajót számlált. Az évtized második felében bekövetkezett fellendülés azonban az iparág robbanásszerű növekedési időszakának kezdetét jelentette, amely 2015 és 2020 között tetőzött. 2023-ban a vízen lévő szuperjachtok száma meghaladja a tizenkétezret, ami több mint 500 százalékos bővülés.
A hajógyárak gyarapodó számának és a fokozódó hatékonyságnak köszönhetően az 1983-as 88-ról 2022-re 404-re emelkedett az egy év alatt átadott új hajók száma. A megnövekedett gyártási kapacitás főleg Olaszországban jelentkezett, az ország az elmúlt évben épített új jachtok több mint felét szállította, és a következő legnagyobb gyártó országokkal szemben – Egyesült Királyság (47) és Tajvan (33) – fölényes előnyre tett szert.

Élen az építésben
A legtöbb hajót építő nemzetek sorrendje 1983-ban még nagyon másképp nézett ki, az Egyesült Államok vezetett, 27 leszállított hajóval, nyomában Olaszország (24), majd Hollandia (11). Az USA azóta lekerült a legjelentősebb építő nemzetek listájáról (2022-ben hét szuperjacht épült ott), de vásárlóerő szempontjából még mindig toronymagasan áll az élen – mind az új építésű, mind a használt jachtok esetén a globális piac közel felét teszik ki. A szuperjachtokat építő nemzetek száma az elmúlt 40 évben 15-ről 20-ra emelkedett, drasztikusan emelkedett például Törökország termelékenysége, ma már az iparág egyik vezető gyártója.

Azonos hossz, nagyobb térfogat
Talán nem meglepő, hogy a kisebb (30 méter alatti) szuperjachtok továbbra is magas darabszámokkal a flottát, figyelemre méltó azonban, hogy a szuperjachtok átlagos hossza az elmúlt 40 évben alig változott. Ez 1983-ban 31,5 méter volt, 2022-re 32,9 méterre nőtt. Ami azonban változott, az a térfogat: negyven éve egy átlagos méretű hajót 175 bruttó regisztertonnásnak építettek meg, ma már az átlag 301 BRT, ami azt jelenti, hogy a tervezőknek különleges megoldásokkal kellett előállniuk, hogy azonos hosszúságba nagyobb térfogatot tudjanak pakolni. Ha az átlag nem is nőtt jelentősen, a legnagyobb hossz igen, 1983-ban a 60 méterrel a Feadship még aratott a New Horizon L-lel, míg 2022-ben a Lürssen a 160,6 méteres (14 785 BRT) Blue-val vitte el a trófeát.

Vitorlások széllel szemben
A vitorlás jachtok 1983-ban különösen jól szerepeltek, az év összes új építésű (24 méternél hosszabb) hajójának 25 százalékát tették ki. Ebben benne volt az olasz Perini Navi márka első ilyen jachtja, a 38,9 méteres La Numero Uno, amely egyben a legnagyobb vitorlás hajó is volt abban az évben. Az új építésű vitorlás jachtok aránya 2022-ben 4,2 százalékra csökkent. A növekvő környezetvédelmi aggodalmak a vitorlás jachtok lehetséges újjáélesztéséről szóló mendemondákhoz vezettek, de az adatok egyelőre nem jelzik az emelkedést. Egy egészséges kereslet azonban fennmaradt, jelenleg 54 új projekt van fejlesztés alatt. Ezek közé tartozik a Royal Huisman 85 méteres Project 410-ese, amely a világ legnagyobb szlúpja lesz, valamint az első wallywind110-es modell, amelyet várhatóan jövőre szállítanak le.

Félig egyedi jachtok hatalomátvétele
Az 1983-ban épített szuperjachtok többsége teljesen egyedi gyártású volt, csak a szállítások 20,4 százaléka tartozott a félig egyedi gyártású halmazba. Négy évtizeddel később a félig egyedi megrendelésre történő szállítások száma az egekbe szökött, és 2022-ben az újonnan épített hajók 88 százalékát tette ki – ez a megoldás a rövidebb átfutási idő és az egyedi megrendelésre készült jachtokhoz képest alacsonyabb költségek miatt egyre népszerűbb.

40 évre előre
Az elmúlt 40 év során a szuperjachtipar (is) sok változáson ment keresztül, és jól látszik, hogy a jövőben sincs megállás: zéró károsanyag-kibocsátású jachtok irányába történő fejlesztések, új energiatároló rendszerek szerepe a gépház átalakításában, valamint a több fény és még nagyobb térfogat beépítése a jachtok tervezésébe – bőven vannak kihívások.


(forrás: Boat International, fotók: royalhuisman.com, superyachtnews.com, robbreport.com, boatinternational.com, sws-yachts.com, d-id.uk)

   - ha tetszett, ajánld másoknak is!