Komoly kihívás elé néz a szuperjachtágazat
A szuperjachtszektornak fel kell készülnie környezetbarát hajók építésére, valamint a dízel mint üzemanyag nélküli világra.
A világ legnagyobb szuperjachtépítőinek vezetői szerint a jachtok ökológia lábnyomának csökkentése többféle módon is elérhető: a dízel helyettesíthető bioüzemanyaggal, a tényleges használathoz megfelelő generátorokra cserélhetik a korábban beépített darabokat, áttérhetnek a LED-es világításra, esetleg átállhatnak kisebb kapacitású légkondicionáló berendezésekre.
„Jelenleg a hidrogén-üzemanyagcellákat tekintik ideális hosszú távú alternatívának, bár egyesek szerint a technológia nem elég kiforrott. Léteznek viszont köztes megoldások, mint például a metanol-üzemanyagcellák – mondja Jamie Edmiston, az Edmiston vezérigazgatója. – Emellett a sebesség iránti vágy továbbra is komoly akadálya a luxusjachtok szén-dioxid-mentesítésének. Egy jól megtervezett, 12 csomóval haladó hajó kevésbé környezetszennyező, mint sok modern szuperjacht, amelyek az energiaigénye nem párhuzamosan, hanem exponenciálisan nő a sebességgel.”
„Kérdés az is, hogyan lehet olyan jachtot tervezni, amely öt vagy tíz év múlva is használható lesz – teszi hozzá Farouk Nefz, a Feadship marketingfőnöke. – Mennyit fog érni egy olyan jacht, amely még mindig dízelüzemű, és már nem tud egyes nagyon népszerű területeken hajózni?”
Az Oceancónál például már nem fogadnak el rendelést olyan új építésű hajóra, amely kizárólag dízelüzemű. Oscar Romani (Benetti) igen frappánsan fogalmazta meg a gyár hozzáállását a kérdéshez: „Könnyebb kezdettől felelősségteljesnek lenni, mint azzá válni.”
2021-ben 668 új szuperjacht csatlakozott az amúgy is nagy globális flottához, ami több mint 3 százalékos növekedést jelent 2020-hoz képest. De ez egy elöregedő armada, a szuperjachtok átlagéletkora jelenleg 23 év. A kor miatt esedékes felújítás azonban magában hordozza a környezetbarát megoldásokra való átállás lehetőségét. Néhány jacht már e szerint cselekedett, a Royal Huismannál a Juliet (43 méter) és a Foftein (30 méter) vitorlás hajók dízelmotorjait cserélték hibrid meghajtásra.
A meghajtáson kívül alacsony energiaigényű környezetbarát rendszerek is felszerelhetők, ilyenek például a vízkezelő berendezések. Michel Buffat, a Credit Suisse légiközlekedési és hajózási finanszírozásért felelős vezetője szerint az is fontos, hogy ne csak az új jachtokra összpontosítsunk, mivel „az átadások a teljes flottának csak kis részét teszik ki, és a teljes flottára gyakorolt kibocsátáscsökkentő hatásuk minimális. Változást csak nagy darabszámokkal érhetünk el.”
(forrás: boatingbusiness.com, fotók: charterworld.com, boatinternational.com)
- ha tetszett, ajánld másoknak is!