Azimut–Benetti FB276 – Új stílust teremt
Az Azimut–Benetti csoport a világ legnagyobb magántulajdonban lévő hajóépítő konszernje. Az alapító és egyben többségi részvényes Paolo Vitelli több mint 40 éve vezeti a vállalatot, az elmúlt évtizedekben dinamikusan fejlődő cégcsoport hat gyárban 40 feletti modellt gyárt.
Az Azimut–Benetti csoport sikere a céltudatos gazdasági tevékenység mellett abban rejlik, hogy komoly erőforrást fordítanak műszaki fejlesztésekre, amelynek köszönhetően az iparág élvonalában vannak.
Persze a technológia csak az egyik része, a szolgáltatások minősége legalább ugyanilyen fontos területét képezi a stratégiának. Az új turisztikai célpontok és kikötők fejlesztésétől a pénzügyi szolgáltatásokon keresztül a személyzet képzéséig olyan komplex portfólióval állnak az ügyfelek rendelkezésére, amelyet egyik konkurens sem ajánl.
Az FB276 -os projekt
Amikor a Benetti megkezdte az FB276-os kódjelű 63 méteres, acélvázra épített, alumíniumfelépítményű szuperjacht építését, még nem volt meg a vevő. A platform nem volt új, a terveket egy korábbi sikeres projektből, a 11.11-estől örökölte az FB276-os. Azonban a Benetti úgy gondolta, hogy még egy ekkora hajótestnél is megéri a kockázat, mert többféle módon is megtérülhet a befektetés. Ez a leendő tulajdonosnak előny, mivel a megkezdett kivitelezési és tervezési munkákkal sok időt lehet spórolni a fejlesztés során. A Benetti számítása bejött, 2017-ben írta alá egy német vevő a szerződést, és a Metis 2019-ben debütált is a Monaco Yacht Show-n.
A Metis
A Benetti a kezdetektől fogva karakteres belső tereket képzelt el az új projekthez, ezért a már komoly referenciákkal büszkélkedő londoni székhelyű Bannenberg & Rowell stúdióhoz fordult. Dickie Bannenberg a családból már a második generáció, amely a hajógyárral dolgozik. Apja, Jon Bannenberg tervezte a Nabila (1980) és a Multiple (2002) szuperjacht belső terét.
„Nagyra értékeljük a Benetti által belénk fektetett bizalmat, nagyjából teljes szabadságot kaptunk a koncepció kialakításában. Elég sok tapasztalatunk van ebben a szegmensben, és ismerjük azokat a vásárlói szempontból érzékeny területeket, ahol különleges odafigyelésre van szükség. Széles ügyfélkör számára kell vonzónak lennie a terveknek, és pontosan tudjuk, hogyan kell olyan belső teret építeni, amely klasszikusan elegáns, de mégsem unalmas” – mondta Dickie Bannenberg.
Ebbe a folyamatba kapcsolódott be az új tulajdonos, amikor Kurt Lehmann, a Yacht Moments elnöke bemutatta őt a Benettinek. Bár a szerkezet már megépült, messze volt a befejezéstől, amint azt Giorgio M. Cassetta tervező meséli: „A jachtot négyszintesnek terveztem, határozott függőleges élekkel, amelyeket lágyan ívelt horizontális vonalak ellensúlyoznak, de a tulajdonos olyan edzőtermet szeretett volna, amely bent és kint is használható, ráadásul mindezt a hajó legmagasabb pontján. Így végül hozzáadtunk még egy fedélzetet.”
A Metisbe – a klasszikus szuperjachtokhoz hasonlóan – a tat felől lehet beszállni. Az első, ami a vendégeket fogadja, a főfedélzet kokpitja, kényelmes, mély kanapékkal és nagy dohányzóasztallal. A szimmetrikusan megtervezett fogadótérrel találkozva nem is sejtjük, mi vár belül. Kezdve rögtön a szalonnal.
Aszimmetrikus tökéletesség
A tervezés központi gondolata az aszimmetrikus elrendezés. A belső tereket 30 fokkal elforgatták a jacht középvonalától. A Bannenberg & Rowell ezzel a merész húzással egy olyan, különlegesen egyedi hangulatot és vonzerőt varázsolt a Metisnek, ami kiemeli a versenytársak közül. A hatás fokozása érdekében a bútorokkal együtt eltolták a mennyezeti és a padlóburkolatokat.
„Valami nagyon ütőset akartunk csinálni. Korábban már próbálkoztunk aszimmetrikus belső terekkel, de csak egy-egy helyiségben vagy kisebb terekben. Ettől annak idején egy észak-európai hajógyár zavarba jött, de a Benetti nyitottnak mutatkozott és engedte, hogy teljes mértékben megvalósítsuk az elképzeléseinket. Ez az elrendezés sokkal érdekesebb, dinamikusabb, új nézőpontokat ad. Nemcsak előre- és hátrafelé orientálódik, hanem az egész hajón keresztül fogadja be a körülötte hullámzó tenger látványát. Bárki, aki egy olyan gyárból rendel hajót, mint a Benetti, egyedit, különlegeset és természetesen kivételesen elegánsat akar” – mondja Bannenberg.
Különlegesen személyes
A megrendelő jelentős változtatásokat kért a kabinoknál. A főfedélzeten a tulajdonosi lakosztály helyére egy komplett óvodát kért játszótérrel, dupla gyerekkabinnal és külön szállással a nevelőnek. Ráadásul az ő kabinja az egyetlen a hajón, amelyiknek saját erkélye van.
A különálló tulajdonosi fedélzeten egy 160 négyzetméteres lakosztályt alakítottak ki két duplaágyas hálófülkével, mögöttük pedig saját fürdőszobákkal. Az ágyból hihetetlen kilátás nyílik az 55 négyzetméteres elülső fedélzetre, amely a helipad is. Ugyanezen a szinten találunk egy privát szalont, ahol folytatódik az aszimmetrikus koncepció. Zongorasarok, társalgó és hatalmas napozóteraszok teszik teljessé a luxust.
Új trend a szuperjachtok világában
A Benetti legújabb alkotása 2020-ban elnyerte kategóriájában az év szuperjachtja címet. Azonban nem csupán a díj jelenti a sikert, ugyanis a Metis tervei alapján azóta négy újabb szuperjachtra érkezett megrendelés, négy különböző földrészről. A Benettinél tudják, hogy az esztétika és a mérnöki tervezés ugyanannak a folyamatnak a szerves része, amelyek együtt képesek megteremteni azt a tökéletes eleganciát, ami az olasz tervezők vérében van. Azzal, hogy az első pillanattól nyitottak voltak a szokatlan és különleges megoldásokra, nem pusztán egy gyönyörű jachtot építettek, de új divatirányzatot és új stílust is teremtettek.
szöveg: Juráncsik Norbert
(Cikkünk eredetileg és teljes terjedelmében az Aqua Magazin 152. számában jelent meg. Fizessen elő rá, hogy ne maradjon le exkluzív tartalmainkról!)
- ha tetszett, ajánld másoknak is!