Azimut–Benetti FB276 – Új stílust teremt

Az Azimut–Benetti csoport a világ legnagyobb magántulajdonban lévő hajóépítő konszernje. Az alapító és egyben többségi részvényes Paolo Vitelli több mint 40 éve vezeti a vállalatot, az elmúlt évtizedekben dinamikusan fejlődő cégcsoport hat gyárban 40 feletti modellt gyárt.

Az Azimut–Benetti csoport sikere a céltudatos gazdasági tevékenység mellett abban rejlik, hogy komoly erőforrást fordítanak műszaki fejlesztésekre, amelynek köszönhetően az iparág élvonalában vannak.
Persze a technológia csak az egyik része, a szolgáltatások minősége legalább ugyanilyen fontos területét képezi a stratégiának. Az új turisztikai célpontok és kikötők fejlesztésétől a pénzügyi szolgáltatásokon keresztül a személyzet képzéséig olyan komplex portfólióval állnak az ügyfelek rendelkezésére, amelyet egyik konkurens sem ajánl.

Az FB276 -os projekt
Amikor a Benetti megkezdte az FB276-os kódjelű 63 méteres, acélvázra épített, alumíniumfelépítményű szuperjacht építését, még nem volt meg a vevő. A platform nem volt új, a terveket egy korábbi sikeres projektből, a 11.11-estől örökölte az FB276-os. Azonban a Benetti úgy gondolta, hogy még egy ekkora hajótestnél is megéri a kockázat, mert többféle módon is megtérülhet a befektetés. Ez a leendő tulajdonosnak előny, mivel a megkezdett kivitelezési és tervezési munkákkal sok időt lehet spórolni a fejlesztés során. A Benetti számítása bejött, 2017-ben írta alá egy német vevő a szerződést, és a Metis 2019-ben debütált is a Monaco Yacht Show-n.

A Metis
A Benetti a kezdetektől fogva karakteres belső tereket képzelt el az új projekthez, ezért a már komoly referenciákkal büszkélkedő londoni székhelyű Bannenberg & Rowell stúdióhoz fordult. Dickie Bannenberg a családból már a második generáció, amely a hajógyárral dolgozik. Apja, Jon Bannenberg tervezte a Nabila (1980) és a Multiple (2002) szuperjacht belső terét.

„Nagyra értékeljük a Benetti által belénk fektetett bizalmat, nagyjából teljes szabadságot kaptunk a koncepció kialakításában. Elég sok tapasztalatunk van ebben a szegmensben, és ismerjük azokat a vásárlói szempontból érzékeny területeket, ahol különleges odafigyelésre van szükség. Széles ügyfélkör számára kell vonzónak lennie a terveknek, és pontosan tudjuk, hogyan kell olyan belső teret építeni, amely klasszikusan elegáns, de mégsem unalmas” – mondta Dickie Bannenberg.

Ebbe a folyamatba kapcsolódott be az új tulajdonos, amikor Kurt Lehmann, a Yacht Moments elnöke bemutatta őt a Benettinek. Bár a szerkezet már megépült, messze volt a befejezéstől, amint azt Giorgio M. Cassetta tervező meséli: „A jachtot négyszintesnek terveztem, határozott függőleges élekkel, amelyeket lágyan ívelt horizontális vonalak ellensúlyoznak, de a tulajdonos olyan edzőtermet szeretett volna, amely bent és kint is használható, ráadásul mindezt a hajó legmagasabb pontján. Így végül hozzáadtunk még egy fedélzetet.”

A Metisbe – a klasszikus szuperjachtokhoz hasonlóan – a tat felől lehet beszállni. Az első, ami a vendégeket fogadja, a főfedélzet kokpitja, kényelmes, mély kanapékkal és nagy dohányzóasztallal. A szimmetrikusan megtervezett fogadótérrel találkozva nem is sejtjük, mi vár belül. Kezdve rögtön a szalonnal.

Aszimmetrikus tökéletesség
A tervezés központi gondolata az aszimmetrikus elrendezés. A belső tereket 30 fokkal elforgatták a jacht középvonalától. A Bannenberg & Rowell ezzel a merész húzással egy olyan, különlegesen egyedi hangulatot és vonzerőt varázsolt a Metisnek, ami kiemeli a versenytársak közül. A hatás fokozása érdekében a bútorokkal együtt eltolták a mennyezeti és a padlóburkolatokat.

„Valami nagyon ütőset akartunk csinálni. Korábban már próbálkoztunk aszimmetrikus belső terekkel, de csak egy-egy helyiségben vagy kisebb terekben. Ettől annak idején egy észak-európai hajógyár zavarba jött, de a Benetti nyitottnak mutatkozott és engedte, hogy teljes mértékben megvalósítsuk az elképzeléseinket. Ez az elrendezés sokkal érdekesebb, dinamikusabb, új nézőpontokat ad. Nemcsak előre- és hátrafelé orientálódik, hanem az egész hajón keresztül fogadja be a körülötte hullámzó tenger látványát. Bárki, aki egy olyan gyárból rendel hajót, mint a Benetti, egyedit, különlegeset és természetesen kivételesen elegánsat akar” – mondja Bannenberg.

Különlegesen személyes
A megrendelő jelentős változtatásokat kért a kabinoknál. A főfedélzeten a tulajdonosi lakosztály helyére egy komplett óvodát kért játszótérrel, dupla gyerekkabinnal és külön szállással a nevelőnek. Ráadásul az ő kabinja az egyetlen a hajón, amelyiknek saját erkélye van.

A különálló tulajdonosi fedélzeten egy 160 négyzetméteres lakosztályt alakítottak ki két duplaágyas hálófülkével, mögöttük pedig saját fürdőszobákkal. Az ágyból hihetetlen kilátás nyílik az 55 négyzetméteres elülső fedélzetre, amely a helipad is. Ugyanezen a szinten találunk egy privát szalont, ahol folytatódik az aszimmetrikus koncepció. Zongorasarok, társalgó és hatalmas napozóteraszok teszik teljessé a luxust.

Új trend a szuperjachtok világában
A Benetti legújabb alkotása 2020-ban elnyerte kategóriájában az év szuperjachtja címet. Azonban nem csupán a díj jelenti a sikert, ugyanis a Metis tervei alapján azóta négy újabb szuperjachtra érkezett megrendelés, négy különböző földrészről. A Benettinél tudják, hogy az esztétika és a mérnöki tervezés ugyanannak a folyamatnak a szerves része, amelyek együtt képesek megteremteni azt a tökéletes eleganciát, ami az olasz tervezők vérében van. Azzal, hogy az első pillanattól nyitottak voltak a szokatlan és különleges megoldásokra, nem pusztán egy gyönyörű jachtot építettek, de új divatirányzatot és új stílust is teremtettek.

(Cikkünk eredetileg és teljes terjedelmében az Aqua Magazin 152. számában jelent meg. Fizessen elő rá, hogy ne maradjon le exkluzív tartalmainkról!)

   - ha tetszett, ajánld másoknak is!