A Vismara Yachts egyedi hajói

VismaraYachts_05_inautiacomHarminc éve aktív résztvevői az iparnak, azóta építenek könnyű és innovatív, egyedi jachtokat. És ahogy legfrissebb koncepciójuk is jól mutatja, nem fásultak bele a három évtizedbe, még mindig meg tudnak újulni.

Mindig is izgalmas ötletekkel álltak elő, sosem hasonlítottak senkihez, megvalósult terveik inkább másokat inspiráltak. Ha végigtekintünk eddigi történelmükön, akkor egyúttal a modern, versenyvitorlázásra alkalmas túravitorlások (cruiser-racer) históriáját tárul a szemünk elé. Amiket pedig napjainkban kiadnak a kezük közül, jól mutatják, merre tart a hajótervezés. Magyarra fordítva: mindig az ipar többi résztvevője előtt jártak.

PISTRICE-71

Eddig több mint százharminc egyedi jacht került ki a Viareggióban található műhelyből, némelyikük mára ikonná nemesedett: Pistrice, Alligator, Kiribilli – csupa olyan darab, amely a stílus és a funkcionalitás tökéletes kombinációját nyújtja. Közös jellemzőjük, hogy túrás belsejük ellenére a versenypályákon is jelentős sikereket értek el. És most jön a csavar: harminc év unikum után előállnak egy sorozatgyártásra szánt modellel, ez lesz a V50 pret-á-porter. Viareggio egyébként az olasz hajógyártás központja, a városhoz közelítve azt veszi észre az ember, hogy a magas épületek sziluettjei közé több sokszálingos árboc és flybridge ékelődik. Itt van többek között a Benetti, a Perini Navi és az Azimut központja.

VismaraYachts_02_Kirribilli_yachtingworldcom

Alessandro Vismara dizájner és alapítóatya, aki Southamptonban tanult, majd a Perini Navinál dolgozott, mielőtt megnyitotta saját irodáját. Élete első háromnegyed tonnását győzelemre vezette a Cowes Weeken és az olasz bajnokságon. Amíg a nyolcvanas években az IOR szabályrendszerének megfelelő hajókban utazott, a kilencvenes évek a „gyönyörű jachtokról” szóltak: úgy érezte, ideje létrehozni egy olyan vállalatot, amely lehetővé teszi a túrázóknak, hogy úgy vitorlázhassanak, mint a versenyzők. Abban az évtizedben a tíkfa háttérbe szorult, a megrendelők minimalista hajóbelsőt akartak, így születtek meg a billenthető tőkesúllyal és forgatható árboccal szerelt, kompozitanyagokból épített jachtok.

VismaraYachts_04_vismaramarineit

Alessandro Vismara

Vismara 2003-ig másoknak tervezett, de akkor már ő maga akarta felügyelni a gyártást és az értékesítést is, így megszületett a Vismara Marine. Lengyel szakmunkásokat képzett ki Viareggióban, hogy aztán létrehozzák a Rega Yachtsot Lengyelországban. Az üzem ma már több neves cégnek dolgozik, testeket laminálnak. Üres műanyag héjak, néha bútorozott darabok érkeznek Olaszországba, ahol megindulnak a még magasabb színvonalon zajló befejező munkálatok: eddig évi kettő-négy hajóval készültek el, és mindegyik teljesen egyedi volt. A terveik szerint megtartják ezt a mennyiséget és minőséget, ehhez jön az új sorozat, így két éven belül elérik az évi tíz kész példányt.

VismaraYachts_03_trendsnauticexpocom

A Baltic Yachtsszal három évtizede dolgoznak együtt, az időszakba belefért még néhány partnerség: Farr, Judel / Vrolijk, Bill Tripp és a legújabb, Mark Mills. Arra a kérdésre, hogy a számtalan modell közül melyik a legkiemelkedőbb, Alessandro a SuperNikka nevű jachtot jelöli meg, amelyet Mark Mills tervezett. Mindig is kerülték a nehéz és bonyolult fedélzeti rendszereket, de azért belefért a kísérletezés: hat éve egy mai napig radikálisnak ható tervvel álltak elő, amikor megalkottak egy hibrid ötvenlábas hajót.

VismaraYachts_06_vismaramarineit

„Mindig meghallgattuk az ügyfeleink igényeit, de próbáltuk a kortárs szemlélet felé nyomni őket és lebeszélni a divathóbortokról. Szerintem ebben rejlik az erőnk. Különösen az előkészítő szakaszt imádom egy projektben, amikor megismerjük egymást, kialakul köztünk egy kapcsolat. Csakhogy napjainkban épp hogy a minél kevesebb találkozást forszírozzák, merthogy szűkében vannak a szabadidőnek. És félnek, hogy hibát követnek el. Nincs elég tapasztalatuk az egyedi hajókhoz, ezért is találtuk ki a félig egyedit. A technológia ugyanaz, de egységes a dizájn, a terjesztésükbe pedig kereskedőket vonunk be. Több egyedi hajónkból lehet sorozat a jövőben, most az 50-es mellett a 62-essel foglalkozunk. A SuperNikka tavaly került vízre, gyorsan megnyerte a Mini Maxi világbajnokságot, levettünk róla egy sablont, két testvérjachtja már majdnem készen van” – tette hozzá Alessandro Vismara.

VismaraYachts_00_vismaramarineit

   - ha tetszett, ajánld másoknak is!