Két évtized múlva megtisztulnak az óceánok?
Az elképzelések szerint az új The Ocean Cleanup rendszer a legkisebb, pár milliméteres daraboktól a nagyobb szemétdarabokig képes mindent összegyűjteni, így a hatalmas, akár több tíz méteres halászhálókat is.
Boyan Slat 18 évesen azzal az ígérettel állt a világ elé néhány évvel ezelőtt, hogy innovatív technológiájával megtisztítja az óceánokat 1,8 trillió műanyaghulladéktól. Közel tíz év elteltével még mindig nem sikerült „kiporszívózni” a Csendes-óceánt, ami jól jelzi, hogy mekkora kihívásról is van szó. A Slat által alapított The Ocean Cleanup azonban nem adja fel, és miután az első eszköz nem felelt meg a célnak, egy új rendszert dolgoztak ki, amit a nyílt vízi körülményekre optimalizáltak.
A System 002 – vagyis Jenny – júliusban kezdi meg a próbaüzemet, és a remények szerint képes lesz eltávolítani a nagy csendes-óceáni szemétsziget egy részét.
A The Ocean Cleanup rendszerének célja, hogy először egy helyre terelje a szemetet, hogy aztán hatékonyan begyűjthesse azt. A korábbi rendszerhez hasonlóan most is egy U alakot formáz a The Ocean Cleanup szemétbefogó monstruma, az elv ugyanis, hogy a műanyagszemét és a rendszer különböző sebességgel ringatózik a vízen, ezáltal mesterséges partok jönnek létre a nyílt óceánon, amiken aztán fennakadhat a szemét.
Az U alakú cső szárai befognák a hulladékot, az aktív meghajtás révén pedig lassan előrehaladna Jenny, ezáltal a legszennyezettebb területek felé tudnák irányítani. Az áramlatok a szemétszigeten belül folyamatosan mozgatják a műanyagot, ezért alakulnak ki olyan területek, ahol több a szemét, de az újonnan kifejlesztett aktív meghajtás révén tudnák ezeket követni. Ha pedig megtelik a rendszer, akkor egy szolgálati hajó gondoskodik a gyűjtőzóna kiürítéséről, ami akkora, mint egy iskolabusz.
A papíron létező elképzelések, de még a tengeri körülmények között tesztelt megoldások és a valós óceáni helyzet között azonban óriási a különbség. Az egyik problémát a viharok jelentik, a nyílt óceánon ezek kimondottan rázósak, de az új rendszer igyekeznek majd elnavigálni a gépet a viharok elől, illetve ha nagyon eldurvulna a helyzet, akkor a szárazföldön helyezik biztonságba ezt az eszközt.
A legnagyobb különbség a korábbi változathoz képest az aktív meghajtás. Korábban a rendszer passzív volt, tehát egy ejtőernyőre emlékeztető horgonyt használtak annak érdekében, hogy lassabban haladjon, mint a műanyag, de változtatni kellett ezen a stratégián, mivel így nem tudták skálázni a kifejlesztett gépet. Tehát most egy aktív meghajtást terveztek a System 002-höz, ezáltal gyorsabban és hatékonyabban tudják befogni a hulladékot.
Az ígéretek szerint az új The Ocean Cleanup rendszer a legkisebb, pár milliméteres daraboktól a nagyobb szemétdarabokig képes mindent összegyűjteni, így a hatalmas, akár több tíz méteres halászhálókat is. A The Ocean Cleanup hosszú távú víziója pedig nem kevesebb, mint hogy minden óceánban elhelyezik rendszerüket némi módosítással, ezáltal a becsléseik szerint 2040-re az óceáni műanyaghulladék 90 százalékát képesek lesznek eltávolítani – írta az igenyesferfi.hu.
- ha tetszett, ajánld másoknak is!