Szigetről szigetre Horvátországban – harmadik rész

A horvátországi hajós nyaralás nagy előnye, hogy déli szomszédunk autóval is könnyen elérhető úti cél, nincs akadálya akár egy last minute vakáció megszervezésének sem. Cikksorozatunkban végigjárjuk a lehetséges hajós célpontokat.

Molat, Ist, Olib, Silba
Molat a Dugi Otok felett északra az első nagyobb sziget, ha sikerül még szombat délután elindulni a Zadar környéki marinákból (Zadar, Sukošan, Biograd), akkor sötétedésig elérhető. Molat város öblében elöl pilotkötéllel, hátul bójákhoz rögzíthető a hajó, a partra csónakkal lehet kijutni. Alternatívát a szomszédos Brgulje kis faluja előtti fizetős bóják jelentenek. Északi irányban a következő sziget neve Ist. Mint a pillangó két szárnya fekszik Molat felett, közepén az azonos nevű településsel, északról és délről is kiváló öbleivel. Ist déli öblében, Ist faluban kikötőmóló várja a hajósokat, pilotköteles kikötés van víz- és áramvételezési lehetőséggel, illetve fizetős bóják garmadája lebeg az öbölben. Ist településnek homokos strandja van, a parton éttermek kínálkoznak és bevásárlási lehetőség. Az északi öbölbe átvezető gyalogúton kényelmes séta esik, a domboldali kápolnához való feljutás azonban kemény hegymászás – viszont fenséges a panoráma. Ist szigetétől északabbra Olib és Silba szigetei fekszenek, Zadar környékéről egynapi távolságra vitorlással, félúton a Kvarner-öböl szigeteihez. Mindkettőn van pilotköteles kikötési lehetőség, de Silbán nagyon szűk a sziget keleti felén lévő jachtkikötő. Olib csendes halászfalu a sziget nyugati öblében, szépségét az egyszerűsége adja. Van pékség és étterem, egy sétát megér. Silba a kabócák szigete, zeng tőlük az egész domb.

Dugi, Kornátok és Žut
Dugi Otok, mint a nevében is benne van, egy hosszú sziget, bár a dalmát Hvar ennél is hosszabb. Érdekes természeti látnivalót tartogat Dugi északi öble, a Veli Rat. A zöld laterális bója megkerülésével a Veli Rat-i nagy világítótoronyhoz lehet „belülről” odahajózni. Ebben a tágas, belső öbölben bóják sora vár, rákötve az egyik, úszva vagy bocival lehet partra jutni. A nyílt tenger felőli partszakasz karibi színekben pompázik, a tengerfenék finom homokos talajú, a part puha, mert vastagon borítja a száraz hínárlevél.

Éjszakára lehet a bóján maradni vagy Veli Rat falu új marinájába bekötni. Kihagyhatatlan Dugi Otok északi felén a nyílt tenger felől megközelíthető Veli Rat-i hajóroncs – már ami még kilátszik belőle. Az elmúlt 25 évben a vas test már szinte teljesen elenyészett. Hajóval négyméteres vízmélységig közelíthető meg biztonságosan.

Látogatás a belsejében és alatta:

YouTube video

A Dugi-sziget 20 mérföld hosszú, nyílt vízi oldala helyett érdemes inkább belülről, kelet felől hajózni mellette. Előbb Božava városka, majd a volt jugoszláv tengeralattjáró-bunkerek biztosítana látnivalót. A traktorgumi pufferek meg szokták fogni a hajó oldalát vagy a puffereket, de a fekete koszcsík könnyen ledörzsölhető. Zseblámpa fényénél bejárható a mesterséges katonai barlangrendszert. Sali városa a másik jelentősebb települése Duginak. A halkonzervgyárnál beljebb jutva, felfedezhetők a kisváros szépségei is. Dugi Otok déli végében nyílik a Telašćica-öböl, amely több mérföld hosszú befelé. Mindegy, hogy bójára vagy horgonyra áll az ember, fizetni akkor is kell. Mirnél látnivaló a 70 méter magasban lévő tó és a meredek sziklafal a nyílt tenger felé. A Dugi-sziget végétől (sestricei világítótorony) kezdődik a Kornátok szigetvilága, két átjáróval: az északi egy laterális bójákkal kitűzött, a déli pedig a katinai feltakarójeles. A Kornati szigetvilágban sötétedés után nem ajánlott a hajózás. Nappal is alapos navigációs odafigyelés szükséges, „számolni” kell a kopár szigeteket. A Kornátok ACI jachtkikötője, a Marina Piškera világvégi unikum, viszont elég drága, mert a vizet és mindent hajóval szállítanak oda, az áramot pedig aggregátorral termelik. A Kornati-szigetekkel párhuzamosan, attól keletre fekszik Žut. Ugyanolyan szép, mint a Kornátok, de már nem része annak, ezért nem kell nemzeti parki belépőt fizetni. A hajók mellett is lehet fürdeni, annyira tiszta a kikötő vize.

Vrgada, Murter, Zlarin
Vrgada Biogradtól 5 mérföldre délre található sziget, kiváló homokos strandolási lehetőséggel. Vörös löszfala előtt bójákon vagy horgonyon lehet megállni, elméletileg csak az éjszakázásért kérnek pénzt, gyakorlatilag azonban a nappal, egy-két órára érkezőket is igyekeznek megsarcolni. Alatta 10 mérföldre Murter-sziget fekszik. Északi felének kikötői Murter azonos nevű fővárosánál Hramina és Betina, mindkettő nagy jachtkikötővel. A Murter-sziget csak nyugatról kerülhető, keleti felén, Tisnónál a közúti híd nem nyitható. Murter nyugati oldalán két öbölben is van homokos strandolási lehetőség, az egyiknél jó étterem is található a parton közvetlenül, olyan, mint Görögországban egy taverna. Murter déli felén, délkeleti bejárata van Jezerának, az ACI Marinájának. Bórában nehéz benne a manőverezés, mert befúj. Zlarin Šibenik város előtt található, kedves kis falu, múringos kikötési lehetőséggel. Bórában a külső mólószár kényelmetlenül behullámzik, a korallcsiszoló műhelyét érdemes megnézni és sétálni a házak között.

Sorozatunk

első része (Lošinj, Susak, Ilovik, Premuda)

második része (Rab, Krk, Cres).

Cikkünk eredetileg az Aqua magazin 149. számában jelent meg.

(forrás: Mérföld Yachting, fotó: yachtscroatia.hr; direct-croatia.com; croatia.hr; tz-zlarin.hr)

   - ha tetszett, ajánld másoknak is!