Nyaraló hajózás nyaralóhajóval

A Mahart nyaralóhajó-programja az idén nyáron lett elérhető a nagyközönség számára. Az első pillanattól lelkesedéssel fogadtuk az elképzelést és többször beszámoltunk arról, hogy hol tart a projekt. Önmagában már az is szép teljesítmény – és egyértelműen mutatja a szervezők elkötelezettségét –, hogy tető alá tudták hozni a beszerzéstől a helyi megállapodásokon keresztül a jogszabály-módosításokig az egész projektet. Írtunk a hajóflottáról, a jogi háttérről és a távlati tervekről is.

Bodrog
Bodrog

De van a papírforma, a PR/marketing és persze a valóság. Ezért a Mahart meghívott minket, hogy a saját szemünkkel is lássuk, mit sikerült tető alá hozni. Az időpont egyeztetése nem volt egyszerű – és egyáltalán nem a Mahart miatt –, de végül sikerült egy elég izgalmas hetet választani július végén. (Külön köszönet a rugalmasságért.) Változékony időjárás, de alapvetően nyár, kánikula és strandidő. A Tisza-tavat és a Tiszának azt a szakaszát gyakrabban járom, ezért inkább a tokaji bázist választottam. A tesztcsapatot pedig gondosan, reprezentatív jelleggel válogattam össze. Volt több korosztály 10–50 év között, gyakorlott hajóstól és legénységtől olyanig, aki most ült életében először hajón.

A szolgáltatás kereteit a nemzetközi sztenderdekre húzták fel, így alapvetően szombattól szombatig tart a hét, az első nap délután 4-5 körül lehet átvenni a hajót és az utolsón reggel 9-ig kell elhagyni. Ennek megfelelően érkeztünk Tokajra. A bázis műszakilag készen van, parkoló, irodák, műszaki helyiségek, vizesblokk. A parkosítás még hátravan, de ha az is elkészül, csinos kis központ lesz ez a Bodrog torkolatában. A Mahart bázisa mellett egy szintén új vízitúraközpont épült, profi, jó minőségű hajókkal és felszerelésekkel. Nekik külön köszönet, hogy kisegítettek egy lapáttal, amikor kiderült, hogy a 2 túrakajakomhoz csak 1 lapátot sikerült elvinni. Kellene még helyben egy jó büfé finom kávéval, gyorskajával és fagyival a teljes boldogsághoz, de valószínűleg az is lesz hamarosan, amint egy helyi vállalkozó ráérez.

MAHART - Tokaj bázis
Mahart – Tokaj bázis

Ahogy leparkolunk, máris elénk jön valaki, és felajánlja, hogy amíg adminisztrálunk, segítenek bepakolni a hajóba. Nem fogadjuk el, mert ezt mi magunk szeretjük csinálni, de jól jelzi előre, hogy mi az a szolgáltatási színvonal, amit a Mahart elképzelt a projekt mögé.

Rajtunk kívül két hajó indul, így a három legénység kényelmesen elfér az eligazításra szolgáló helyiségben, azonban ha a teljes flotta kifut egyszerre, akkor vélhetően csak a kapitányoknak jut hely. A felkészítés elég jól összeszedett, csak a legfontosabb információk hangzanak el, de azokra érdemes odafigyelni. A helyi sajátosságok, a veszélyes vagy érdekes helyek ismerete a tengeren is fontos, de folyón nélkülözhetetlen, függetlenül attól, hogy van-e hajóvezetői engedélye az embernek vagy nincs. A kapott pilot book nagyon jól használható. Jó lenne jobb minőségű papírra nyomni, mert a felső kormányállásban folyamatosan használatban volt, és sajnos 1 hét alatt kettő is „elkopott”. A felkészítésen részletes tájékoztatót kapunk arról, hogy hol érdemes megállni, és milyen programlehetőségek vannak, ami nagyon jó támpontot ad az egész hétre.

Bodrogkeresztúr
Bodrogkeresztúr

Én magam szoktam hajót vezetni. Többnyire 60 lábig egy- és többtestű vitorlásokat tengeren, illetve szintén ebben a méretben motorost folyón. Szóval nem ijedtem meg a feladattól, ellenben nem volt óriási tülekedés a legénység soraiban, hogy bárki más csinálja helyettem. A hajó látványra nagy, nem igazán fogja senki felvállalni a kapitányi feladatot, pusztán azért, mert amúgy megtehetné. Pedig ezt a hajót nagyon könnyű kezelni. Aki önállóan képes autóval egy bevásárlóközpont parkolójába lejutni, leparkolni, majd onnan kijönni, annak technikailag ez sem fog gondot okozni. 

Kanyargó
Kanyargó

A hajó átadását végző kollégák nem hisznek a papírnak és a szóban elmondott gyakorlatnak, mindenkivel tesznek egy rövid kört, elindulás, néhány forduló, majd kikötés. Miután sikeresen megoldjuk a feladatokat, utunkra engednek.

Nem siettünk. Ráérősen készültünk, pakoltunk, kávéztunk, lapátot szereztünk, és az idő el is ment. Sötétedésig lehet hajózni, így elrúgjuk a partot, hogy elérjük az első – térképen is jelzett – megállóhelyet, a Kvaszinger birtokot. Tervünk szerint itt vacsorázunk és koccintunk a megérkezésre. A megadott telefonszámot azonban nem veszi fel senki, és nem hív vissza (egyébként azóta sem). Ahogyan odaérünk, jelzünk a hajókürttel, de arra sincs reakció. Az ott talált, borzalmas állapotban lévő csónakstégre egyébként a kajakomat sem bíznám jó szívvel, de most kényszerhelyzet van. Viszonylag gyorsan ráhekkeljük a hajót az amúgy kb. a hajó negyedét kitevő ingatag tákolmányra, megrángatjuk és figyeljük, amíg vacsizunk, hogy stabilan tart-e. Nincs nagy sodrás, de azért éjszakára bekapcsolom a saját kézi GPS-emen a horgonycsúszás-riasztást. Kezdőknek nem javaslom itt a megállást a technika, profiknak meg a nem létező vendéglátás miatt. Inkább érdemes 1 órával hamarabb elindulni és a következő kijelölt megállóhelyig eljutni.

hőscincér
Itt nincs szükség hősködésre

Reggel korán indulunk tovább. Első megállónk Sárazsadány, ahol egy nagyobb és biztonságosabb pontonhoz kötve lehet megállni. A láthatóan nem kevés pénzből kívülről szépen felújított skanzenben egy lélek sincs. Csak egy telefonszám lóg a kapun, amin időpontot lehetett volna egyeztetni a megtekintésre. A településen egyetlen bolt sincs, várni sem nagyon van hol, ezért rövid séta után továbbállunk.

Sárazsadány
Sárazsadány

Sárospatakon állunk meg legközelebb. Itt hivatalos Mahart-kikötő van, víz- és áramvételi lehetőség a város közepén, közvetlenül a híd mellett. Sárospatak gyönyörű hely, érdemes korán érkezni és időt szánni a Rákóczi-várra és a Református Kollégium gyűjteményére. Étterem is van bőven, több helyen asztalt kell foglalni az esti vacsorához. Van a város szélén egy viszonylag nagy épített strand csúszdákkal és meleg vizes medencékkel. Mivel kb. 35 perc séta, próbaképpen benézünk a segítségnek megadott turisztikai irodába a város közepén, ahol elvileg van „taxiszolgálat”. Bár rajtunk kívül nem volt senki, nem igazán értek rá velünk foglalkozni, és a segítőkészséget is érdemes lenne még gyakorolni. Elsétálunk a strandra, ami olcsó, de nem éri meg a rászánt időt. Nem úgy a közelben lévő Megyer-hegyi tengerszem, ahol rövid kirándulás után lehetőségünk van belekóstolni a via ferrátázás világába. Lelkes és nagyon profi csapat segít akár kezdőknek is végigmászni a sziklafalon, néhány méterre a víz felett.

MAHART - Sárospatak
Mahart – Sárospatak
Collegno Pizzéria
Collegno Pizzéria

A bodrogi szakasz utolsó állomása Sátoraljaújhely közelében, pontosan a szlovák határon, a semmi közepén van. Szuperromantikus. A Mahart-móló megvan, de nincs még se víz, se áram. Az itiner szerint itt az önkormányzat segít, ha be akarunk jutni a városba, avagy a közeli a Rákóczi-kastélyba, illetve vigyáznak a hajókra, amíg kirándulunk, de úgy tűnt, most éppen nem volt kedvük. (Arra hivatkoztak, hogy túl nagy a sár, de mivel több autó is állt a parton horgászokkal, ezért ez legfeljebb kifogásnak lehetett volna jó.) A Rákóczi-várat láttuk már pár éve egy vízitúrán, így inkább örültünk a romantikus magánynak. A délutánt kajakozással töltjük a Ronyván és a Bodrogon, a szúnyoginvázió elől azonban estére kénytelenek voltunk elbújni a szalonban és duzzogva kibontani egy üveg tokaji bort.

MAHART - Sátoraljaújhely megálló
Mahart – Sátoraljaújhelyi megálló
Sátoraljaújhely
Sátoraljaújhely

(Itt jegyzem meg, hogy a hajóra bekészített welcome csomag elég jó összeállítás. A házi szörp zseniálisan finom, a fehérbor is rendben van és a többi apróság is ötletes.)

Sátoraljaújhely
Sátoraljaújhely

Hajnalban a partról behallatszó motoszkolására ébredek. Egy fiatalember kávás emelőhálóval próbálkozik, ami látványnak sem utolsó a reggeli kávé mellé. Komolyan megküzd érte, és a végén egy méretes harcsával távozik, amiből családi ebéd lesz. Reggeli után ketten kajakkal vágnak neki a visszaútnak, mi még picit bogarászunk, majd utánuk eredünk. Ezen a ponton örültem volna, ha valaki átveszi a kormányt, és én is evezhetek egy kicsit, de továbbra sem volt önként jelentkező.

Talán ecsetelni sem kell, hogy a táj gyönyörű. Hihetetlenül sok gólya, gém, fecske és megszámlálhatatlanul sokféle madár vagy a partmenti erdőben legelésző szarvasok látványában gyönyörködhetünk végig.

Heverésző szarvas a Bodrog partján
Heverésző szarvas a Bodrog partján

Estére a tímári halsütő előtti Mahart-mólón állunk meg Tokaj mellett, már a Tiszán. Van víz, villany, és mivel itt tervezünk eltölteni még egy éjszakát, most a hajón vacsorázunk. Reggel 8-kor a halsütőből bömbölő rádióra ébredni már-már az adriai charterkikötők hangulatát idézi, de egyébként is korai indulást terveztünk, hogy az éjszakát Dombrádon tölthessük.

MAHART - Tímár halsütő
MAHART – Tímár halsütő

Feltöltjük a készleteket és kényelmesen haladunk Tiszabercelig, ahol Mahart-móló vár és egy street food jellegű halas büfé. A büfé tesztelésénél – nem meglepő módon – az járt jól, aki halat kért, de ők teljesen elégedettek voltak.

Tiszabercel
Tiszabercel
Tiszaberceli street food keszeg
Tiszaberceli street food keszeg

A dombrádi kishajós móló egyáltalán nem ezekre a hajókra lett méretezve. Kicsit kitúrva a többi kishajót van pont akkora hely, ahol elférünk. Előre jeleztük az érkezésünket, így vártak minket és segítettek kikötni. Dombrádnak ez a része zseniális. A kempinget, ahol megálltunk, sikerült megőrizni a 70-es 80-as évek hangulatában. Az épületek, a vizesblokk, a játékok, minden érintetlen. Egyedül a Csillagok háborúja-tematikájú fafaragások és falfestmények jelzik az idő múlását. A szomszéd kemping csárdájába ülünk be vacsorázni. Klasszikus kockás terítős hely, annak azonban hibátlan. Hatalmas adag ételek, és a levestől a desszertig tényleg finomak. A kiszolgálás figyelmes és kedves, az árak is rendben vannak. Vacsora közben kellemes, halk akusztikus zenére figyelek fel. Éppen hátrafordulok, hogy lehetne-e felhangosítani, amikor látom, hogy az italpult mögött álló fiatal hölgy játszik ukulelén és énekel hozzá kortárs slágereket csak úgy, a saját szórakoztatására. Hamarosan stílust vált, és hangszer nélkül népdalokat énekel. Kénytelen vagyok közelebb ülni, amíg a desszertet várom. A kempinghez tartozó part és homokos strand kiváló terep fürdeni, lazítani és naplementét nézni.

Dombrád - népművészet
Dombrád – népművészet
Kaméleon Droid
Kaméleon Droid
Kempingező klón katona
Kempingező klónkatona
Rejtő mellékesen
Rejtő mellékesen
Fürdeni tilos!
Fürdeni tilos!
Hajnali Dombrád
Hajnali Dombrád
Hajnali Dombrád
Hajnali Dombrád

A Tiszának ez a szakasza is gyönyörű, a széles folyón és a partokon gazdag élővilág, hatalmas fák és rengeteg madár. Többször megállunk fürdeni, hamar eltelik a visszaút, és estére ismét a tímári halsütőnél vagyunk. A kiszolgálás kedves, a halak finomak, de itt tényleg csak és kizárólag hal van, így aki azt nem szereti, az kénytelen lesz a hajón főzni magának.

MAHART - Tímár halsütő
Mahart – Tímár halsütő
Tokaj
Tokaj
Dombrád naplemente
Dombrádi naplemente

Már csak egy szakasz van, amit nem jártunk be, így az utolsó napra ezt terveztük. A Tiszalöki vízlépcső zsilipje éppen felújítás alatt van, ezért nem használható ebben a szezonban. Elvileg az erőmű alatt és felett is van tervben hivatalos megállóhely, de a felső még nincs készen, ezért egy parthoz kötött régi szállodahajó mellé állunk meg. Innen rövid séta az erőmű mellett levő arborétum, ami járhatatlan a rengeteg szúnyog miatt.

Tiszalók - vízerőmű
Tiszalók – vízerőmű

Bár engem – onnantól, hogy megláttam az erőművet – nem is érdekel igazán. A portán segítőkészek, és rögtön elmondják, hogy látogatható a komplexum, de csak előzetes bejelentkezésre és kísérővel. Sebaj, tudjuk meg, mikor jöhetünk vissza! Rövid telefon, a hölgy a vonal másik végén elnézést kér, amiért várni kell, de ugye nem jelentkeztünk be és péntek délután van, így legalább 15 percet kér, amíg előkeríti a kollégát és odairányítja a kapuhoz. Zseniális. Csak azért nem ugrálok és kiabálok örömömben, mert egy kapitánynak mégiscsak meg kell őriznie a méltóságát időnként. Az egész épületkomplexum és környezete csodaszép. Látszik, hogy mérnökök lakják, gondos kezek munkája tartja rendben a kertet, a berendezéseket és az épületeket is. Részletes és izgalmas előadást kapunk a történetéről, a technológiáról és az országos hálózat működéséről, illetve a vízerőmű abban elfoglalt szerepéről. Sajnos a 10 év körüli kislányokat kevésbé köti le a nagyfeszültségű országos hálózat szinkronizálásának problémája, de azért sikeresen túlélték, mint ahogyan a hajóra való kalandos, kerítésmászós visszajutást is.

Tiszalók - vízerőmű
Tiszalök – vízerőmű

Estére el kell érnünk a tokaji bázist, hogy másnap reggel leadhassuk a hajót. Már lefelé kiszúrtam egy strandot a bal parton, így most megállunk fürdeni és ebédelni. Egy termetesebb stég mellé kötünk, ami magántulajdon, de a rajta levő névtáblán telefonszám is van, így könnyű a tulajdonostól engedélyt kérni a használatra.

Tiszalók - vízerőmű
Tiszalök – vízerőmű

Tokajban éjszakára érdemes lehet a bázis városi mólójához kötni, mert innen csak pár lépés a sétálóutca a remek borozókkal. Itt érdemes befejezni az egyhetes nyaralást.

Aki hajózik, pontosan tudja, hogy a dolgok soha nem úgy működnek, ahogyan kellene nekik, tehát fel van készülve a folyamatos problémamegoldásra. A világ tökéletlenségén való rágódás legyen a filozófusok baja, mi többiek pedig élvezzük azokat a pillanatokat, amik érdemesek rá. A nyaralásból a gyerekek emlékeiben egészen biztosan nem a hibátlanul működő infrastruktúra és a kényelmes kikötő marad meg, hanem a kalandok, a kikötés lehetetlen helyeken, a kerítésmászás a rengeteg szúnyoggal, a lassú és mindent elfelejtő, de kedvesen vicces pincér Tímárban, a kajakozókat bámuló, lustán heverésző szarvas a parti fák között, a hajóról vízbe ugrálás, a finom vacsorák és a jó társaság. 

Tisza - naplemente
Tisza – naplemente

Aki a wellness-szállodák kényelmét és a szervezett túrák pontosságát keresi, annak még várnia kell 1-2 szezont, amíg minden a helyére kerül. Ezért a tiszai nyaralóhajózást azoknak ajánlom, akik szeretnék a vízitúrák romantikáját, a kalandokat és természetet, de a sátrat már valami komfortosabbra cserélnék.

Sárazsadány
Sárazsadány

szöveg és fotók: Juráncsik Norbert

   - ha tetszett, ajánld másoknak is!