Most megmutathatod: jön a második Jachtnavigátor Offshore tréning, versennyel megfejelve

A Knox-Johnston Cup nemcsak a dobogós helyezések megszerzéséről szól, hanem olyan extra taktikai pontok gyűjtéséről is, amelyek befolyásolhatják a végső helyezéseket.

Horváth Csaba szervező összefoglalója az előző eseményről és a mostani tervekről:

2022 őszén remek tréninget tartottunk Angliában a Clipper Round the World Race tréning hajójával. Erre a korábbi évek kiöregedett versenyhajóit használják, ma a 70-es hajók versenyeznek már. Miért van ezekre szükség? A Clipper alapvetően az amatőr résztvevőknek ajánl extrém kihívást azzal, hogy legyenek bármilyen korúak és bármennyire zöldfülűek, akik eddig életük során még fényképen sem látták a nyílt tengert, részt vehetnek a Clipper Föld körüli versenyének egy vagy akár több szakaszán. Attól függően, hogy mennyire bátrak belevágni egy ilyen embert próbáló, nem igazán a kényelemhez szokott szárazföldi (városi) embernek való kalandba, amiért még elég jól látható nagyságú összeget is ki kell csengetniük. A hajókat profi, kipróbált személyzet vezeti, akikre a világ minden tájáról érkező, mindenféle korú és hátterű fizető legénység nyugodtan rábízhatja magát. Több magyar is részt vett már a korábbi versenyeken, még hölgy is volt közöttük – őszinte elismerés illeti őket! A versenyrendezőség feltétele azonban, hogy a versenyszakaszokra jelentkezőknek előbb négy egyhetes tréninget kell végigcsinálniuk. A tréning legelején a valóban zöldfülűeknek megmutatják, melyik a hajó eleje és a vége, de az utolsó tréning végére már simán tudnak a 300 m2-es spivel 30 csomós szélben perdülni… Ha az átélt élmények nem rettentik el őket, mehetnek a versenyre… mondjuk a Tokió – San Francisco szakaszra, ami 37 nap nyílt óceán, hidegben, erős szélben, hatalmas hullámokban (de tényleg, még videón is rossz nézni…). A legközelebbi forró zuhany Friscóban…

Nos, erre a 22-es tréningre csak gyakorlott, és versenyeken is részt vevő magyar legénység jött. Mivel nem volt rá 4 hetünk, azt kértem a clipperesektől, hogy 10 napba sürítve toljuk le a programot, s lévén egyikünk sem zöldfülű, az első hét programját a hajó elejének és végének megtekintésével nyugodtan kihagyhatjuk. Így is lett, bár a végén 30 csomós spinnakerezés megvolt, a perdülést idő hiányában elengedtük, de volt helyette egyéb kaland. Az összes vitorlamanőver begyakorlása után… Mi? Ez meg mi? Ez azért alap nem? Igen-igen, kellett ez is, mert itt azé’ egy mérettel nagyobb hajóról van szó, amin nincs roller, de van kávédaráló a csörlőzéshez. A legkisebb jib felszerelése is háromemberes feladat. Ja, és meg kell tanulni az angol terminus technicusokat, ugyanis ezeken a vizeken senki nem emlegeti sem Fock elvtársat, sem Grósz elvtársat… Szóval az összes vitorlamanőver begyakorlása után Portsmouthból végig vitorláztunk a dél-angliai partok mentén és Land’s Endnél kidugtuk az orrunkat az Atlantira, megnézvén, milyen ott egy hétköznapi nyolcas idő, majd hazafelé örömvitorlázás keretében egy kilences délnyugatival utaztunk. 47 csomós szél volt a mért szélső érték. Állíthatom, egyikünk sem jött haza kipihenten, viszont arra a kérdésre „Hogy érezted magad?” általában „azt a hétszázát…” vagy „az agyam eldobtam…” válasz érkezett.

Az ilyen válogatott önsanyargatást vétek volna megtagadni a vitorlázók tökösebb felének széles tömegeitől (félreértések elkerülése érdekében: volt a csapatban nő, az illendőség kedvéért nevezzük őt igazán belevaló csajszinak), ezért a tréning megismétlése folyamatba lett téve, sőt súlyos eskü terhe alatt éves rendszeresség szándéka is meghúzódik a háttérben. De! Idén nemcsak a fent leírt „kibírom-e-az-éjszakát-nyolcas-időben” tesztelés vár a legénységre, magányosan bóklászva a nyílt tengeren, hanem… igazi verseny is lesz!

A tréning ismét 10 napos lesz (szeptember 20–30.), de az utolsó hétvégén részt veszünk a Clipper flotta tulajdonosáról, az első szóló, non-stop földkerülő Sir Robin Knox-Johnstonról elnevezett szigetkerülő versenyen is a Wight-sziget körül. Erről az útvonalról azt érdemes tudni, hogy ez az America’s Cup közvetlen elődje, a Hundred Guinea Cup útvonala is! A Knox-Johnston Kupa a Clipper 68 és Clipper 70 versenyhajókkal a nagyhajós versenyzés örömének újraélesztésére jött létre. A Knox-Johnston Cup nemcsak a dobogós helyezések megszerzéséről szól, hanem olyan extra taktikai pontok gyűjtéséről is, amelyek befolyásolhatják a végső helyezéseket. A három szakaszra osztott versenyen pontozó kapu, időmérős sprintek és a végeredményt befolyásoló, dupla pontokat hozó Joker-kártya is szerepel. A hajón és a kikötőben uralkodó lelkes csapathangulattal kombinálva ez a verseny dinamikus, magával ragadó és összességében szórakoztató élményt ígér a résztvevők számára. A verseny előestéjén a verseny útvonalának, a három szakasz egyedi jellemzőinek bemutatása és stratégiaalkotás alkalmával még magával Sir Robinnal is együtt vacsorázunk!

Most megmutathatjuk az angoloknak, és Sir Robinnak is, hogy mi magyarok sem vagyunk pacalok!

fotók: Clipper Events

   - ha tetszett, ajánld másoknak is!