Komoly tétje van a vasárnap rajtoló Transat Jacques Vabre versenynek

Bár a Vendée Globe hamarabb született meg, mint a Transat Jacques Vabre verseny, utóbbi mostanra igencsak fontossá vált a szóló földkerülő szempontjából.

Míg a földet megkerülő szóló, nonstop, segítség nélkül zajló verseny 2024-ben készül a 10. kiadására, addig a transzatlanti regatta az idén ünnepli a 16. alkalmat. IMOCA osztályban 40 hajó áll rajthoz, a fedélzetükön 80 vitorlázóval, akiknek a jó része a Vendée Globe-ról álmodozik a közelebbi vagy távolabbi jövőben.

A címvédő Thomas Ruyant és Morgan Lagravière a vadonatúj For People fedélzetén térnek vissza az IMOCA Globe Series naptárának ezen fontos eseményére. A 2024-es Vendée Globe-ra készülők között sok korábbi Transat Jacques Vabre-győztest találunk, kezdve Yannick Bestavennel, a 2020-as Vendée Globe győztesével, aki kétszer nyerte meg ezt a transzatlanti versenyt Class40-es hajóval. Maxime Sorel szintén Class40-ben győzött, míg Giancarlo Pedote Ocean Fifty trimaránnal nyert. IMOCA osztályban Jérémie Beyou 2011-ben, Jean Le Cam 2013-ban, Charlie Dalin 2019-ben diadalmaskodott.

Útvonalak az egyes hajóosztályok számára:

YouTube video

A 40 páros október 29-én indul Martinique felé, megérkezésüket követően azonban meglehetősen rövid pihenés lesz a jutalmuk: újra verseny(közeli) üzemmódba kell kapcsolniuk, de akkor már szólóban. November 26-án Fort-de-France-ból rajtol a Retour à la Base, a 2022–2023-as időszak utolsó kvalifikációs versenye. Minderre azért van szükség, mert a 2024-es Vendée Globe-ra jelentkezőknek két kvalifikációs regattán mindenképp rajthoz kell állniuk (azzal a hajóval, amellyel majd a Föld körül versenyeznek), egyen a 2022–2023-as, egyen pedig a 2024-es időszakban. Ezek közül legalább az egyiket a győztesénél legfeljebb másfélszer hosszabb futott idővel kell befejezniük.

Kinek kell rajthoz állnia a Retour à la Base-on?
Ez különösen azok számára fontos, akik 2022-ben nem indultak sem a Vendée Arctique – Les Sables d’Olonne, sem a Route du Rhum versenyen. Közéjük tartoznak a 2023-ban vízre tett új IMOCA hajók kormányosai, nevezetesen Charlie Dalin a MACIF – Santé Prévoyance, Thomas Ruyant a For People, Yoann Richomme a Paprec Arkéa és Éric Bellion a Stand as One fedélzetén. Ugyanez vonatkozik Sébastien Simonra is, akinek a Transat Jacques Vabre lesz az első versenye a Groupe Dubreuilen. Clarisse Crémer (L’Occitane en Provence), Violette Dorange (DeVenir) Sam Goodchild (For the Planet) szintén a Return to Base során kezdi meg a kvalifikációs folyamatot.

És bár Nicolas Lunven (Holcim – PRB) és Fabrice Amédéo (Nexans – Arts & Fenêtres) ott voltak a Vendée Arctique – Les Sables d’Olonne-on, ezúttal is muszáj részt venniük, mivel mindketten hajót váltottak 2023-ban.

Jean Le Cam (Tout Commence en Finistère – Armor Lux) és Phil Sharp (OceansLab – Cleantech Accelerator) nem állnak rajthoz a Transat Jacques Vabre-on, hajóikat Martinique-ra szállítják, hogy a Retour à la Base-zel avassák fel új bárkáikat.

A Vendée Globe-kvalifikáció kihívásán túl persze minden versenyző arra törekszik, hogy megcsillogtassa tudását, miközben értékes mérföldeket gyűjt egy esetleges válogatóra. Mivel a regatta kétszemélyes, az elszámolásban a táv feleződik, minden szkippernek 2700 tengeri mérföldet írnak fel.

(fotók és forrás: vendeeglobe.org)

   - ha tetszett, ajánld másoknak is!