Hajós balesetek Horvátországban: az egy nap alatt megszerezhető jogosítványok átka
Egyre több a túl könnyen megszerezhető horvátországi hajós vizsga miatti, a rutintalan kapitányok által elkövetett baleset.
Tomislav Horvatinčić horvát üzletember 2011 augusztusában a motoros jachtjával 26 csomós sebességgel száguldva összeütközött egy olasz házaspár vitorlásával. A balesetben a Salpietro házaspár életét vesztette. A morski.hr adriai hajózási portál szerint a tragédiát okozó Horvatinčićt a bíróság bűnösnek találta, és 4 év 10 hónap börtönbüntetésre ítélte. A portál szerint még ma is sok hozzá hasonló hajós lehet a tengeren…
Tavaly június 21-én 12.10 perc körül a Rogoznica előtti két Smokvica-szigetnél egy 38 éves magyar állampolgár német lobogó alatt közlekedő motoros jachttal belerohant egy vitorlás hátsó részébe. A balesetben egy 62 éves osztrák állampolgár súlyosan megsérült. A tengeri baleset azért történt, mert a motoros jacht vezetője nem tartotta be a COLREG 5. szabályt, miszerint minden hajón megfelelő figyelőszolgálatot kell tartani látási, hallási érzékeléssel, valamint a fennálló körülményeknek és feltételeknek megfelelő minden rendelkezésre álló módon, hogy a helyzet és az összeütközés kockázata felmérhető legyen. Emellett ott a COLREG 6. szabály: minden hajó mindenkor biztonságos sebességgel kell hogy haladjon, hogy az összeütközés elkerülésére hatékony intézkedést tudjon tenni, és a fennálló körülményeknek, feltételeknek megfelelő távolságon belül meg lehessen állítani.
A morski.hr az okokat firtatja és felveti, hogy Horvátországban túl könnyű tengeri kishajós képesítést szerezni. Vicko Ozretić, az Association of Yacht Skippers and Crew Members elnöke figyelmeztetett is erre. Több mint egy éve létrehoztak egy munkacsoportot és a probléma orvoslására javaslatot nyújtottak be a horvát tengerészeti tárcának. Azóta azonban nem sok minden történt. „Úgy tűnik, hogy a minisztériumot nem érdeklik a vitorláságazat fejlődését gátló problémák – mondta. – 2021. február elsején tartották az ülést, és a munkacsoport felállítása mellett arról is döntöttek, hogy június 1-jéig nyilvános vitára bocsátják az új szabályozásra vonatkozó javaslatot. Eltelt jó néhány hónap, majd október elején megkérdeztük a minisztériumot, hogy milyen szakaszban vannak a módosítások, és mi a helyzet a munkacsoporttal.”
Ehhez két megjegyzésem van: egyrészt az EU-nak nincsenek követelményei a kishajósok képzésével kapcsolatban, csak az ENSZ-tagszervezet, az UNECE 40. ajánlása (ICC) létezik, amit Horvátország elfogadott, de nem tart be. Másrészt az IMO-előírások csak a hivatásos tengerészek képzésére és képesítéseire vonatkoznak, a kedvtelési célú és sporthajósokéra nem. Ehhez képest a tárca hozzáteszi, hogy „mivel ezen reformintézkedések egyes részei új technológiai megoldásokat és jelentős szervezeti kiigazítást igényelnek, az elmúlt időszakban megfelelő intézkedésekre került sor a tervezett változtatások sikeres végrehajtása érdekében.”
A Tengerészeti Minisztérium hajózási biztonsági igazgatóságának vezetője, Siniša Orlić szerint a tengeri balesetekkel kapcsolatos elemzéseik nem mutatnak aggasztó helyzetet. A szabályozás módosítására vonatkozó javaslatot állítása szerint benyújtották, de a megvalósítására egy-két évet várni kell, hogy a kikötői hivatalokat számítógépekkel lássák el, mert a vizsga letételéhez szükség lesz ezekre, ugyanis évente körülbelül 20 ezren jelentkeznek horvát hajóvezetői vizsgára.
Naná, hiszen olyan könnyű és olcsó megszerezni…
Orlić szerint nem a balesetek okozóira kiszabható büntetés mértéke a probléma, sokkal inkább az, hogy nagy sok a gőgös és arrogáns sporthajós, aki nem figyel a biztonságra. „Ilyen az emberi természet, bármennyire is vigyázol, egyre több a halott. Egyszerre 150–180 ezer hajó tartózkodik a tengeren, és ilyen dolgok megtörténnek, és minden bizonnyal a jövőben is meg fognak történni.”
Azaz nem a büntetési tétel mértéke a probléma, hanem Siniša Orlić kapitány cinikus hozzáállása.
Hazai források szerint a horvát képzési és vizsgarendszer közelgő változásáról szóló, évek óta felröppenő hírek csupán marketingcélokat szolgálnak, komoly szándék nincs mögötte. Vagy mégis? Állítólag 2024. január 1-jétől bevezetik az írásbeli tesztet és a gyakorlati vizsgát. Nos, meglátjuk…
Horváth Csaba
(Cikkünk eredetileg és teljes terjedelmében az Aqua Magazin 160. számában jelent meg. Fizessen elő rá, hogy ne maradjon le exkluzív tartalmainkról!)
címlapkép: tportal.hr
- ha tetszett, ajánld másoknak is!