Icon of the Seas: 250 000 tonnás úszó széndioxid-szörny
A Royal Caribbean legújabb, kétmilliárd tengerjáró hajója ötször nagyobb a Titanicnál, és így sem képes kielégíteni a keresletet.
Húsz fedélzeti szintjén 7600 vendég (plusz 2350 főnyi személyzet) befogadására alkalmas, jelenleg a világ legnagyobb tengerjáró hajója. Január 27-én indult el első útjára, arra már 2022 októberében elkeltek a jegyek, áprilisig hét éjszakás körutazásokat tesz a Karib-tenger szigetein. A sétahajó-turizmus iránti kereslet minden eddiginél nagyobb, közben az is tudható, hogy iparág egy utasra jutó szén-dioxid-kibocsátása több mint kétszerese a légitársaságokénak.
Az Icon of the Seas egy évvel ezelőtti beharangozója:
A Cruise Lines International Association előrejelzése szerint az utasforgalom 2024-ben eléri a 36 milliót, ami mintegy húsz százalékos növekedést jelent a 2019-ben felállított rekordokhoz képest. A COVID-19 világjárvány okozta jelentős hajózási kihagyás idején az ilyen jellegű hajózással kapcsolatos kibocsátás szinte nullára zuhant, de 2021 augusztusára az iparág nemcsak visszatért a járvány előtti szintre, hanem meg is haladta azt. A Climate Trace szerint új csúcsot értek el, a 2020 előttihez képest közel hat százalékkal magasabb a körutazásokból származó kibocsátás.
Bár számos, tengerjáró hajókat üzemeltető társaság nyilvánosan elkötelezte magát a 2050-ig történő szén-dioxid-semlegesség mellett, úgy tűnik, napjainkban nem sok erőfeszítés történik e célok elérése érdekében. A Royal Caribbean jelezte, hogy a közeljövőben legalább három további „Icon-osztályú” hajót épít, amelyek mindegyike több mint 200 000 tonnát nyom, és folyékony földgázzal működnek.
Az Icon Of The Seas fedélzetén két hatalmas, 307 tonnás LNG-tartály található, amelyek hat Wärtsilä-gyártmányú, 14 hengeres, négyütemű, összesen 121 400 lóerős motorját hajtanak, a hajó így 25 mérföld/órás végsebességre képes. Állítólag ezek a motorok a legüzemanyag-takarékosabbak a piacon, és a Wärtsilä „alacsony kipufogógáz-kibocsátással” dicsekszik, bár fogyasztási adatokat nem közöl.
A folyékony földgázt a hajózási ipar a bolygó egyik legzöldebb üzemanyagaként hirdeti. És ahhoz képest, amit ezek a társaságok évtizedekig égettek, talán valóban lépés a jó irányba. Az LNG jelentősen csökkenti a kén- és nitrogén-oxid-kibocsátást, sokak szerint ennek hatására 30 százalékkal csökken az üvegházhatású gázok kibocsátása.
Az Icon of the Seas bemutató filmje a Royal Caribbeantól:
fotók: royalcaribbeanincentives.com, people.com, travelweekly.com
forrás: jalopnik.com
- ha tetszett, ajánld másoknak is!