Fa Nándor rajtra kész
A 2016-os Vendée Globe-on induló szkipperek közül Fa Nándor mellett Bertand De Broc az, aki ott volt az 1992-es Vendée Globe rajtvonalán is.
A kiváló magyar vitorlázó akkor ötödikként teljesítette a versenyt, majd az azt következő Vandée Globe-ot feladni kényszerült. Ezt követően az óceáni vitorlázástól való visszavonulásra szánta el magát, ez idő alatt sikeres vállalkozást épített fel, valamint a családnak szentelte az idejét.
Fa Nándor azóta minden egyes Vendée Globe-rajton ott volt, néha még maga előtt is tagadva a visszatérés gondolatát. De miután mindkét lánya felnőtt, a 2012-es Vendée Globe rajtja előtti hatalmas ünneplés közepette a pontonon sétálva már következő Imoca 60-as hajójának részleteit tervezte. Az induló hajók minden kis részletét és trükkjét a már megtervezett, papíron létező vitorlásához tanulmányozta végig, amellyel az idei Vendée Globe-ot is teljesíti.
„Ez egy sokkal jobb árbóc, mint az előző, és az összes új vitorlám készen van, amelyeket az új-zélandi Doyle gyártott számomra. Az új vitorlák formája rendkívül szép és tökéletesen illeszkednek a righez” – mondta el Fa Nándor.
„Visszatekintve a régi versenyre, minden megváltozott, de a szenvedélyem a régi. Minden rajton ott voltam, de az igazi változást akkor érzed, amikor benne vagy. Nagyon boldog vagyok, hogy itt lehetek, és élvezem, hogy itt vagyok a saját hajómban. Mindig nehéz volt úgy idejönni, hogy ne gondoljak a visszatérésre, arra, hogy egyszer még elindulok. Mindig hiányzott, és 2011–12-ben már tudtam, hogy újra ringbe szállok. Már kevesebb felelősségem volt otthon, és fantasztikus ajánlatokat kaptam egy karbongyártó cégtől a hajó megépítésére. A tervek már akkor készülőben voltak. Láttam szép hajókat, érdekes innovációkat, de egyik sem fogott meg igazán.”
„Akkoriban mi még kalandorok voltunk és nem profi vitorlázók, mint ma. A mai lehetőségekhez képest szinte vakon vitorláztunk. Ha meg kellett fejtenünk az időjárást, igyekeztünk a felhőkből olvasni. Figyeltük, hogy hol van alacsony, hol van magas nyomás, és milyen irányba haladnak. Nagyjából ennyiben merült ki az időjárás-előrejelzés. Ja és persze a hajók hihetetlenül felgyorsultak. A legelső földkerülő utamat papírtérképpel és szextánssal tettem meg. Ha újra meg kellene csinálnom, nem vágnék neki. Nagyon tetszik a technikának ez a szintű fejlettsége.”
„Annak azonban örülök, hogy a klasszikus módon tanultam meg vitorlázni, azóta pedig nagyot időutaztam a technika terén. Most minden sokkal összetettebb, komplikáltabb, a hajó gyors, érzékeny, barátságos, azt teszi, amit kérek tőle.”
Fa Nándor, aki szinte egymaga tervezte és építette a Spirit of Hungaryt, nem cserélné el hajóját egyik vetélytárs Imocájára sem. „Némelyik nekem egy kicsit túlzás. Nem gondolom, hogy a szárnyas rendszert annyira tesztelték volna egy ilyen hosszú versenyre. Ha új hajót építenék, újra ezt építeném, csak könnyebbre.”
(Az interjú angolul a Vendée Globe hivatalos oldalán, amelyet a spiritofhungary.hu jelentetett meg.)
- ha tetszett, ajánld másoknak is!