Az éghajlatváltozás dokumentálása egy vitorlásról, Grönlandon – második rész

Tobias Carter azért indította útjára az Unu Mondo projektet, hogy dokumentálja az éghajlatváltozáshoz kapcsolódó jelenségeket az Északi-sarkvidéken.

Az első részben: előkészületek és irány Grönland!

Küldetés megkezdve
Nyitásnak a legnagyobb déli városban, Qaqortoqban barátkoztunk a grönlandiakkal, itt ismerkedtünk meg Erickel, aki vállalta, hogy elkísér minket a távolabbi falvakba, és segít fordítani az interjúk során. A klímaváltozás sokféleképpen befolyásolja a grönlandiak kultúráját, munkáját és életmódját. A vadászoknak kevesebb tengeri jégen kell mozogniuk, kénytelenek pénzt kölcsönkérni, hogy hajókat vásároljanak, és halászokká váljanak. A halászok elmondták, hogy új fajokkal találkoznak, köztük trópusi cápákkal. Ayu, egy helyi geológus elmondta, hogy a gleccserek visszahúzódása és a kevesebb tengeri jég azt jelenti, hogy több ásványkincs válik hozzáférhetővé és könnyebben kiaknázhatóvá. A turizmus fellendülőben van, mivel a világ el akar jönni, hogy megnézze a medvéket és a gleccsereket, mielőtt azok eltűnnek. Még az ottani régészek is elmondták, hogy munkájukkal versenyt futnak az idővel.

Figyelmeztetés a világnak
Bár igaz, hogy a grönlandiak sokkal több változást tapasztalnak, mint mi, nem azért utaztam északra, hogy segítsek a sarkvidéki népeknek –ők majd alkalmazkodnak. Nekünk azokért az országokért kell aggódnunk, amelyek nem fognak ilyen gyorsan alkalmazkodni. Ebbe beletartozik Nyugat-Európa is: nem vagyunk felkészülve az eljövendő változások kezelésére. Ami az Északi-sarkvidéken történik, az nem marad az Északi-sarkvidéken. A nyár jól telt, a stáb tagjai jól kijöttek egymással, remekül dolgoztak együtt – ez azért is volt jó hír, mert teljes erőbedobással és állandó nyomás alatt kellett teljesíteniük. Már csak a három időjárás-állomás telepítése volt hátra – no, meg a hazaút.

A Covid befolyásolta az időjárás-állomások szállítási időpontját. Végül szeptember 1-jén vettük át őket a dél-grönlandi Narsaq városában – amikor már haza kellett volna hajóznunk. A legénységnek ez nem annyira tetszett. Fáradtak és tapasztalatlanok voltunk, a napok pedig egyre sötétebbek és hidegebbek lettek – az idő nem a mi oldalunkon állt. A Refleks kályha melegen tartott minket a jachton, vagy legalábbis azokat a szerencséseket, akik a hátsó kabinokban aludtak. Az elöl alvók számára sem a fény, sem a meleg érdekében nem tudtunk mit tenni, bíztunk a hálózsákjaikban.

Az első időjárás-állomást egy Nanortalik várostól nem messze, délen fekvő szigeten kellett felállítani. Nem vesztegettük az időt, és a zord időjárás ellenére egyenesen oda hajóztunk, inkább a keskeny és trükkös fjordokat választottuk, hogy kelet felé haladjunk, minthogy szembenézzünk a nyílt tenger zordságával.
Nehéz menet

Kimerítő 11 óránkba telt a párás hidegben, mire mindent felcipeltünk a kiválasztott dombra, hogy összeállítsuk az állomást, de az egész csapat összefogott a cipelés, az építés és a filmezés során. Egy megvan, kettő maradt, de legalább már tudtuk, hogyan kell csinálni, és a második telepítéssel mindössze hét óra alatt megvoltunk. Minden jól ment, de az időjárás nem kedvezett nekünk: lejárt a stabil időjárási ablakok ideje, a partvidéket 48–72 óránként újabb vihar sújtotta, ez viszont nem volt elég idő ahhoz, hogy délnyugat felé haladjunk, és kikerüljünk a következő vihar útjából. Három napba telt, mire átköltöztünk a harmadik helyszínre, és letudtuk az utolsó telepítést a Prince Christian Sound mellett egy gleccservölgyben. Minden célunkat elértük, már csak haza kellett jutnunk.

Mivel az alacsony nyomású zónák abban az évben olyan sűrűn érkeztek, hogy számuk meghaladta az ábécé betűinek számát, mi Aappilattoq faluban készülődtünk. Tíznapos várakozás után, 2020. szeptember 18-án, 18 órakor végre elhagytuk Aappilattokot. Ahogy a szél csökkent, elindultunk. Dacoltunk a sötét órákkal és az apróbb viharokkal való ütközés megnövekedett kockázatával, igyekeztünk a lehető legjobban kihasználtuk a három és fél napos ablakunk minden óráját, mielőtt a következő vihar ránk csap. Tizenegy nap alatt jutottunk el az 1600 mérföldre fekvő Brestig, útközben két vihar is elért bennünket. Alig néhány órával azelőtt érkeztünk meg a kikötőbe, hogy Franciaország nyugati partjaira lecsapott az Alex nevű vihar.

Az óceán elnyeli a klímaváltozás okozta hőtöbblet 94 százalékát. A klímaváltozást pedig az ember okozza, ami tény. És egyben jó hír, mert azt jelenti, hogy tehetünk ellene. Én már elkezdtem. Te mikor lépsz?
Tobias Carter

Grönland után Izland:

YouTube video

(forrás: Yachting Monthly, fotók: thetimes.co.uk, bailiwickexpress.com, yachtingmonthly.com)

- ha tetszett, ajánld másoknak is!