Amit minden szkippernek tudnia kell – a szkipper legfontosabb feladata
Állandó szerzőnk, Horváth Csaba ezúttal a külföldi tréningeken tanult tapasztalatait osztja meg velünk. Megtudhatjuk, hogy mik a szkipperek legfontosabb feladatai, illetve megismerhetjük a vészhelyzetben leadandó jelzéseket.
A szkipper három legfontosabb feladata
A 2022. szeptemberi Clipper 68 tréningen háromfős helyi legénység vezetésével hajóztunk a La Manche csatornában, Portsmouthtól egészen a Land’s Endig. A kapitányunk, Bob háromszor hajózta körbe a földet a Clipper Round the World Race-en, tehát igazi veteránnak számít. Rengeteget tanultunk tőle, ezek közül most egy gondolatát emelem ki.
„A szkipper legfontosabb feladata nem a navigáció! A legfontosabb, hogy úgy irányítsa a legénységét, hogy az összetartó legyen és a jó morál mindvégig fennmaradjon az úton. A második, hogy biztosítsa a hajó hajózásra képes állapotát. A navigáció és a hajózási feladatok csak a harmadik a sorban.”
Bob kapitány ennek megfelelően viselkedett. A versenyre felkészítő négy tréningszintet rövidítve csináltuk meg kilenc nap alatt. Tudta, hogy mi nem kezdők vagyunk, ezért a teljesen zöldfülűeknek szóló Level 1 tréninget kihagytuk, de az első két napon begyakoroltatta velünk a vitorlahúzás, a fordulás és perdülés mozzanatait, eközben pedig tesztelte a tudásunkat. Erős hangon magyarázott és adta az utasításokat. Ha nem értettük vagy nem jól csináltuk a feladatot, újra elmagyarázta. Amennyiben elrontottuk, segített, de soha nem káromkodott és soha nem szidott le. Ha jól csináltuk, megdicsért! A gyakorlatban mutatta be, hogy mi a jó szkipper első és legfontosabb feladata.
A vészjelzések
Ezen a jachtkapitányi tréningen St. Malóból a Portsmouth felé tartva napnyugta előtt leállt a motorunk. A gyenge szélben, de erős árapályáramlásban vészesen sodródtunk a normandiai partokat övező zátonyok felé, de végül hajnal 4-re sikerül a part közelébe manőverezni, ahol elég sekély volt a víz, hogy horgonyt dobhassunk. Napkelte után a közeli kis halászkikötőből induló halászoknak vészjelzést adtam el: a karokat kétoldalt fel-le mozgattam. A francia halászok értették a jelzést, odajöttek, majd segítségképpen hoztak egy 20 L-es kanna dízelolajat. Ezzel be tudtunk futni a kikötőbe tankolni.
A Colreg 37. szabálya és a nemzetközi kódjelzések (Interco) a tengeri vészjelzéseket sorolják fel. Vészjelzést akkor lehet leadni, ha az emberi életet közvetlen és súlyos veszély fenyegeti, valamint azonnal külső segítségre van szükség. Amikor egy hajó veszélyben van és segítségre van szüksége, a Nemzetközi kódjelzések kötetében felsorolt vészjelzéseket kell használnia, vagy felmutatnia.
– Ágyúlövés, vagy más robbanásszerű hangjelzés, kb. egyperces időközökben leadva.
– Bármilyen ködjelző készülék folyamatos működtetése.
– Vörös csillagot szóró rakéták vagy lövedékek egyenként fellövése rövid időközönként;
– S.O.S. (Sierra Oscar Sierra) morzejelekből álló jelcsoport rádiótávírón vagy bármilyen más jelzési módszerrel (például fényjelzéssel) leadva.
– Rádió-távbeszélőn leadott Mayday jelzés.
– Nemzetközi kódjelzés szerint leadott NC (November Charlie) vészjel (például lobogókkal).
– Egy olyan jelzés, amely egy négyszögletű lobogóból és alatta vagy fölötte elhelyezett gömbből, vagy akármilyen gömbölyű tárgyból áll.
– Lángjelek a hajón (mint például egy hordó kátrány vagy olaj lángolása stb.).
– Vörös fényt adó ejtőernyős röppentyű vagy vörös színű kézi fáklya.
– Füstjel, amely narancssárga színű füsttömeget áraszt.
– Mindkét oldalra kiterjesztett karok lassú és ismételt felemelése, majd leeresztése.
– Rádiótelefon DSC-vészjel.
– Vészjeladó rádióbója (EPIRB) által sugárzott jel.
Mindezekhez tájékozottnak kell lenni a hajók elméletében – úszáshelyzet, stabilitás és a vitorlázás elmélete –, ismernünk kell a hajók műszaki – gépészeti és elektromos – berendezéseit, valamint tudnunk kell, hogyan kell karbantartani a hajót.
(Cikkünk eredetileg és teljes terjedelmében az Aqua Magazin 161. számában jelent meg. Fizessen elő rá, hogy ne maradjon le exkluzív tartalmainkról!)
címlapkép: dockwa.com
- ha tetszett, ajánld másoknak is!