The Ocean Race: ez a szakasz nem a minél nagyobb tempóról szól

Charles Caudrelier szerint a The Ocean Race harmadik szakaszán induló csapatok a korábbiaktól eltérő módon választják meg útvonalaikat.

Caudrelier egyebek mellett a Maxi Edmond de Rothschild Ultim trimarán szkippere, valamint a legutóbbi, 65 lábas one-design hajókkal futott Volvo Ocean Race győztese. Elmélete szerint a mostani regattán részt vevő, általa „prototípusnak” nevezett IMOCA-kból álló flottában a hajó épségének megőrzése fontosabb, mint a lehető leggyorsabban haladni Fokvárosból Itajaíba.

„Az az érzésem, hogy egyik bárka sem fogja tökéletes állapotban befejezni ezt a szakaszt, egyrészt, mert ez egy brutális etap, másrészt a hajók újak, még nehéz belőni azt a sebességet, amit hosszú távon fent tudnak tartani, miközben megbízhatóan működnek. Láthatjuk, hogy nem az optimális útvonalat választják, mert el akarják kerülni az erős szelet és a nagy hullámokat, mindenki vigyázni akar a felszerelésére.”

Ezzel szemben, emlékeztetett, ő és legénysége a VO65 Dongfeng Race Teamben a 2017-18-as versenyen kíméletlenül hajtották a hajót a Déli-óceánon, bízva abban, hogy a test és a rudazat is kibírja: „A 65-ösöknél rendszeresen feszegettük a határokat, mert ott a flotta masszívan megépített, egységes tervezésű hajókból állt. Itt más a helyzet, prototípusokkal van dolgunk, és tudjuk, hogy nem olyan erősek, mint a 65-ösök voltak. De ez egyúttal plusz kihívást is jelent, amit kezelni kell – és nem feltétlenül a maximumra hajtani.”

A Dongfeng Race Team VO65-ös kormányánál Kevin Escoffier, aki most a Team Holcim – PRB-t irányítja

A Team Holcim – PRB volt az első, amelyik az emlékezetes rajt után a Jóreménység-foktól délre lévő gyenge szeles területre érkezett majd onnan kilépett, jelenleg is vezeti a mezőnyt: „Szerintem jól haladnak, a legénység nagyon jól tud együttműködni, Kevinnek pedig sokkal több tapasztalata van az IMOCA-kban, mint bárki másnak a flottában. Annak ellenére, hogy a 11th Hour Racing Team edzett a legtöbbet erre a versenyre, úgy vélem, elkövettek néhány hibát a vitorlaválasztással és más dolgokkal, amiket Kevinék nem.

Otthon, Bretagne-ban Caudrelier szerint mindenki, aki az offshore vitorlázásban és az IMOCA osztályban érintett, figyelemmel kíséri ezt a szakaszt: „Tudni és érteni akarják, hogy egy hajó miért gyorsabb, mint a többiek, és milyen vitorlákat használ. Nézzük a hajókról készült videókat, hogy lássuk, mi történik, mert rengeteg a kérdés. Az emelősvertes IMOCA-k sokkal gyorsabbak széllel szemben, de bőszélben nem, és mindenki keresi a megoldást.”

Sok szakértőhöz hasonlóan Caudrelier is azt várja, hogy a Boris Herrmann által kormányzott, VPLP iroda tervezte Malizia végre megmutatja, milyen tempóra képes valójában: „A hajó kifejezetten gyorsnak tűnik erős szélben és nagy hullámok között, így figyelemre méltó teljesítményt nyújthat a szakaszon.”

Nehezítheti a bizonyítást, hogy Hermmannék 24 órán belül két komoly sérülést is elszenvedtek: először az egyik bőszeles vitorlájuk szakadt le (és nem javítható), majd repedést fedeztek fel az árbócukon (ami javíthatónak tűnt, de a megoldás időigényes volt).

„Hihetetlen kihívás a világnak ezen a részén vitorlázni, különösen az IMOCA-kon, öt emberrel a fedélzeten – olyannyira, hogy nehéz lehetett legénységet találni a szakaszra. Azt hiszem, a szkipperek sok embert megkérdeztek, akik azt mondták, hogy szeretnének részt venni az Ocean Race-en, de ezt az etapot jó részük inkább kihagyná.”

fotók és forrás: imoca.org

   - ha tetszett, ajánld másoknak is!