Új rekord: 222,4 km/h szárazföldi vitorlázásban

Glenn Ashby minden korábbi csúcsnál gyorsabban vitorlázott a Horonuku névre keresztelt, kifejezetten a rekorddöntésre épített szárazföldi vitorlással.

Bár a rekordot még ratifikálni kell, a Horonuku (ami szárazföldön való gyors siklást jelent) 22 csomós szélsebesség mellett 222,4 km/órára gyorsult a dél-ausztráliai Gairdner-tónál.

Glenn Ashby elégedett volt a tempóval: „Az egész csapatot feldobta, hogy a Horonuku olyan sebességet ért el pusztán a szél által hajtva, mint még soha senki ebben a kategóriában. Ugyanakkor tudjuk, hogy a Horonukuban bőven van potenciál, ha jobbak a körülmények, még többre képes. Szóval van okunk az ünneplésre, de ez még messze nem az út vége.”

A világrekord-kísérlet, amelyet Grant Dalton, Matteo de Nora, valamint az Emirates Team New Zealand többi tagja is szorgalmazott és támogatott, nemcsak azt a célt tűzte ki maga elé, hogy megdöntse a fennálló sebességi rekordot, hanem a határokat akarta és akarja feszegetni. Olyan gyorsan akarnak menni, amilyen gyorsan csak tudnak.

Mielőtt a 222,4 km/órás sebességet hivatalosan elismerik, a FISLY (Federation Internationale de Sand et Land Yachting) szigorú ellenőrzési folyamatot folytat le. A Gairdner-tónál egy független, a FISLY által akkreditált bíró volt jelen, aki szemtanúja és ellenőre volt a futásnak, a Horonuku GPS-adatainak és a rekordkísérlet minden más kötelező követelményének. Neki a kísérlet után 48 órán belül minden kapcsolódó adatot be kellett küldenie a FISLY-nek.

A Horonuku olyan GPS-szel van felszerelve, amely felmérési minőségű, differenciális GNSS-adatokat rögzít, ezek 21 adatpontot szolgáltatnak a rekordidőszak alatt. Ezen adatpontok mindegyike körülbelül 10 mm-es pontosságú helyzetbecslést ad. Ez két másodperc alatt olyan átlagsebességet eredményez, amely közvetlenül összehasonlítható a Richard Jenkins által 2009. március 29-én felállított 202,9 km/órás rekorddal.

„A Land speed projekttel lehetőséget teremtettünk saját magunk számára, hogy az aerodinamika, a szerkezeti erők, az építési módszerek és az anyagok terén feszegessük a határokat” – mondta Matteo de Nora, az Emirates Team New Zealand vezetője. „Sokan elfelejtik, hogy az ilyen kihívások – vagy egy America’s Cup kampány – során felfedezett megoldások végső soron a holnap technológiájának alapját képezik. A technológia terén élen járni, ez az, ami lenyűgöző a csapat eddigi összes kihívásában.”

Mivel belátható időn belül nem lesznek a mostaninál jobb szélviszonyok, és lassan itt a karácsony, további kísérletekre már csak valószínűleg 2023-ban kerül sor.

És akkor a rohanás:

YouTube video

(fotók és forrás: Emirates Team New Zealand)

   - ha tetszett, ajánld másoknak is!