A pandémia paradoxona a szólóvitorlázók szemszögéből
Mindenkinek meglehetősen bizarr év ez az idei, így az IMOCA osztálynak is, amelyik ennek ellenére igyekezett felvezetni csúcseseményét, a Vendée Globe-ot. A bevezetett korlátozások hatásait sem mindenki értékelte rossz szájízzel.
Loick Peyron háromszor indult a szóló földkerülő vitorlásversenyen (mindjárt az elsőn, 1989–90-ben második lett), de már jó ideje otthona kényelméből követi az eseményeket. Így volt módja megtalálni a regatta fölött sötétlő fellegek között a fénysugarat: véleménye szerint ugyanis az épp egy hónap múlva esedékes november 8-ai rajtot megelőző korlátozások segíthetik a szkippereket a versenyre hangolódásban.
Tudomásom szerint az utolsó héten az indulók nem nagyon találkozhatnak sem nézőkkel, sem újságírókkal. És ez – bár média szempontból talán nem annyira jó – nekik kedvező lehet, hiszen akkortájt már a verseny jár a fejükben, és igyekeznek a lehető legjobban ráhangolódni. Ezt nagyban segítheti, ha nem zsezseg körülöttük egy csomó ember, csökkentve a rájuk nehezedő nyomást. És épp ebben áll a paradoxon: ez jó hír!
![](https://aquamagazin.hu/wp-content/uploads/2020/10/koronavirus_pandemia_paradoxon_Loick_Peyron_aquamagazin_01-1024x588.jpg)
2007-ben, a Transat B to B verseny (Salvador de Bahia–Port-la-Forêt) rajtjánál szinte senki nem volt ott, én pedig imádtam. Nem nehezedett rám nyomás, semmi sem vonta el a figyelmemet (Peyron meg is nyerte a viadalt – a szerk.).
Azt mindenki tudja, hogy a rekordszámú, 33 induló egy része nem fog célba érni. De ennek még véletlenül sem a felkészülés hiányossága lesz az oka, sokkal valószínűbb, hogy néhányan technikai gondok vagy ütközés miatt lesznek kénytelenek kiállni. Ne feledjük: a mostani, foil svertekkel épített IMOCA 60-asok szélesebbek, mint elődeik, ami növeli a technikai problémák esélyét. Szerintem eljött az ideje, hogy az osztály bevezessen valamilyen méretkorlátozást.
![](https://aquamagazin.hu/wp-content/uploads/2020/10/koronavirus_pandemia_paradoxon_Loick_Peyron_aquamagazin_02-1024x683.jpg)
Múltkor lehetőségem adódott kimenni vitorlázni Nicolas Troussel hajójával (Corum L’Epargne), és megdöbbentett, mennyire kényelmetlen belül. Elmúltak azok az idők, amikor a nagy méretű óceáni többtestűek bitorolták ezt a kétes dicsőséget. Tökéletes körülményeket kaptunk arra a 24 órára, de így is egy rémálom volt. A megnövekedett szélesség miatt a hajók döngenek a hullámokon, a foilok sikítanak, a veretek nyekeregnek.
![](https://aquamagazin.hu/wp-content/uploads/2020/10/koronavirus_pandemia_paradoxon_Loick_Peyron_aquamagazin_03-1024x683.jpg)
Tisztában vagyok azzal, milyen erőt képviselnek a francia szólóvitorlázók, de szeretném, ha végre egy nem francia szkipper nyerne. Nincs belőlük túl sok a mezőnyben, de úgy hiszem, jó dolog lenne, én évek óta várom, hogy bekövetkezzen. A legutóbbi Figarón Sam Goodchild közel volt a sikerhez, de végül nem érte el, a Vendée Globe-on Alex Thomsonnak (Hugo Boss) vannak a legjobb esélyei. Ha győzne, az egy szimbolikus üzenet lenne, megmutatná, hogy nem csak franciák nyerhetnek szólóversenyeket.
Éles küzdelem várható az élen, de a „lassabb” hajókat sem szabad leírni: egy olyan figura, mint Kevin Escoffier (PRB) bármikor okozhat meglepetést, és a lányok (Samantha Davies, Isabelle Joschke, Clarisse Crémer) is szépen muzsikáltak a 48 órás Azimut Race-en. Ahhoz, hogy valaki sikerrel járjon, nem kell feltétlenül nyernie. És én őszintén remélem, hogy ők mind sikerrel járnak.
![](https://aquamagazin.hu/wp-content/uploads/2020/10/koronavirus_pandemia_paradoxon_Loick_Peyron_aquamagazin_04-1024x591.jpg)
További érdekességek az idei Vendée Globe-ról a november közepén megjelenő Aqua magazinban!
(forrás: IMOCA Globe Series, fotók: Yvan Zedda / Route du Rhum; Eloi Stichelbaut – PolaRYSE / Initiatives Coeur; Eloi Stichelbaut – polaRYSE / IMOCA; Hugo Chartier / Corum L’Epargne; Alex Thomson Racing)
- ha tetszett, ajánld másoknak is!