Forradalom jön a teherszállításban?

Nem csupán az autóipar keres autonóm vezérlési lehetőségeket, a hajózásban is tesztelnek kapitány nélküli járműveket.


Trondheim városa profitálni akar az önállóan közlekedő hajók megalkotásából és teszteléséből. A közeli fjordokban kutatási intézmények, hatóságok, kikötőigazgatóságok, egyetemek és magáncégek működnek együtt szorosan azért, hogy az elsők között legyenek jelen az új piacon, amely rendkívül kifizetődőnek ígérkezik. Kjetil Muggerud és Henrik Alfheim a trondheimi kikötőben egy körülbelül 3 méter hosszú modellhajó segítségével tesztelnek egy távvezérlési rendszert. Arra kíváncsiak, hogy a hajó képes-e eljutni a kikötő egyik oldaláról a másikra. Sokkal hatékonyabb és olcsóbb lenne, ha egy ilyen rövid távolságon egy kompot vagy más hajót a számítógép vezérelné egy kapitány helyett.

Ornulf Jan Rodseth, a Sintef Ocean nevű norvég hajózási műszaki kutatóintézet munkatársa közölte, hogy az ország áruszállításának 40 százaléka a tengeren keresztül valósul meg. Globális viszonylatban ez az arány 90 százalék, ami hatalmas üzlet. Rodseth 2012 óta dolgozik sofőr nélküli járművek fejlesztésén és hiszi, hogy az első vezető nélküli hajók már öt év múlva megjelenhetnek. Ehhez csupán az kell, hogy találjanak valakit, aki az egész dolgot finanszírozza.


A Sintef Ocean két területre összpontosít: a meghatározott útvonalon közlekedő utasszállító kompokra és a rövid, valamint közepes távolságú áruszállító hajókra. Az interkontinentális útvonalakon közlekedő nagy konténerszállítók esetén nem éri meg kiváltani a legénységet. A kisebb hajók előnye, hogy dízel-elektromos meghajtással is megépíthetők, nem kell személyzeti szállásokat tervezni és készíteni, s elegendő a viszonylag egyszerű áruszállító és rekeszzáró rendszerek alkalmazása. A kikötőkben minden automatikusan történik. Ezeket a járműveket egy vezérlőközpontból lehet majd irányítani.

A trondheimi kutatók által megálmodott teherszállító hajók a partok mentén, előre meghatározott útvonalakon közlekednének, így bármilyen műszaki probléma esetén nem lenne túl messze a legközelebbi kikötő. Rodseth hozzátette, hogy emellett az olyan folyami útvonalakon is, mint az Elba, elképzelhető lenne a robotcsónakok alkalmazása és ezek a járművek kiválthatnák a közúti forgalom egy részét. A hajók sokkal energiahatékonyabbak a teherautóknál, kevésbé terhelik a környezetet, gyakorlatilag nincs, vagy alig van károsanyag-kibocsátásuk, s a tengereken és a folyókon nincs dugó – írta az sg.hu.

   - ha tetszett, ajánld másoknak is!