Mikor kell elhagyni a hajót?
A szituációs gyakorlatok a hajós tengerészeti jártasságát, rutinját növelik, ezt jelenti a seamanship, ami segíti a tengeri vitorlázás elsajátítását, mert speciális helyzetekre készít fel.
Robi és csapata január közepén a Kanári-szigeteknél vitorlázik erős szélben éjszaka. A folyamatos szélerősödés miatt a nagyvitorla már 3. reffen, az orrvitorla 25 százalékon. A szél 40 csomó körüli, a látszólagos szélszög (AWA) 75-80°, a talajhoz képest mért sebesség (SOG) 6,6 csomó.
Minden stabilnak látszik, ezért 23.45-kor Robi lemegy pihenni, és két tapasztalt vitorlázó, Sósi és Laci átveszi az ügyeletet. Pár perccel később hatalmas törőhullám (breaking wave) zúdul át rajtuk, becsap a hajóba. Az addigi 3-4 méteresekhez képest ez egy 6 méteres lehetett. 50-60 csomós szél lesz hirtelen, és a víz porzik a hajó körül.
A hajó megfekszik a szél miatt, egy pillanatra kitör, így nagy mennyiségű víz ömlik be a hajóba. Ezután a kormányos észreveszi, hogy nincs kormány (talán a bowden szakadt el), és kiabálja is Robinak: Nincs kormány! Mindenki feljön a kokpitba megnézni, mi is történt, a csapat nagy részén nincs mentőmellény és heveder. Robi lenéz a szalonba, ahol már bokáig áll a víz és teljes a káosz. Ekkor jön egy második hullám, és mivel az ajtó még mindig nincs bezárva, az újra megfeküdt hajóba még több víz ömlik be. Valahol jön be a víz, de hol? Robi a mentőtutajra gondol, aminek hidrosztatikus kioldószerkezete van, de ha hirtelen elsüllyednének, szinte biztosan beakadna a kötélzetbe.
Nincs idő tovább várni, mert a csapat élete sokkal fontosabb, mint a drága hajó. Robi kiadja az utasítást: „Elhagyni a hajót!”, és előremegy, hogy kiszabadítsa a mentőtutajt a tartójából. Jól dönt?
Valószínűleg nem, de a döntése érthető. A manőverképtelenné vált hajó kétszer is megfeküdt az egyre vadabb a tengeren, hét ember van a kokpitban és folyamatosan emelkedik a vízszint a hajóban.

Először is mindenkinek fel kell vennie a viharruhát, a mentőmellényt és a biztonsági hevedert.
Ilyen körülmények között az ajtót zárva kell tartani.
Feladatok delegálása: a szivattyúzást és a vödrözést amilyen gyorsan lehet, el kell kezdeni, mint ahogy a vízbetörés helyének keresését is (talán a kormány körül lehet a baj, mert a kormány sem működik).
El kell dönteni, mennyi víz jött be, és hogy milyen gyorsan emelkedik a vízszint. Vészjelzést kell küldeni (Distress call/Mayday), ha tényleg süllyed a hajó. Vagyis felvenni a kapcsolatot a parti őrséggel, akik valószínűleg innentől mintegy 5 percenként folyamatos tájékoztatást fognak kérni. Mivel a vízszint emelkedik, az akkumulátort is eléri előbb-utóbb, és utána már nem lesz lehetőség rádiózásra, ezért a vészhívást mielőbb le kell adni.
A kormány ellenőrzése: betenni a vészkormányt, így kiderül, hogy kábelszakadás az oka vagy esetleg elvesztették a kormánylapátot.
Ha nincs kormánylapát, akkor képtelenek vesztegelni (heave-to vagy laying a-hull).
Ha van kormány, akkor kezelhetik a vihart 50-60 csomós szél esetén (vagy minden vitorlát azonnal leszednek). A vesztegelés helyett esetleg a running off módszert is alkalmazhatják, amikor együtt haladnak a széllel, a hullámokkal és a vitorlával, a nagyon kicsi viharorrvitorlával stabilizálnak. Ha túl gyors, akkor lassítják a hajót kötéllel vagy viharhorgonnyal.
El kell kezdeniük a javítást, vagyis megakadályozni a vízbetörést.
Ha tényleg süllyednek, akkor el kell hagyniuk a hajót. Ez csak a legvégső megoldás, a csapat természetesen időközben felkészül a mentőtutaj indítására is, pl. a kötelek tisztázásával, hogy ne akadjon be semmibe.
A vészhívást (distress) vissza lehet bármikor minősíteni sürgősségire (urgency) vagy törölhető is, ha a vészhelyzetet sikerül elhárítani (amikor újra kormányozható a hajó és nem jön be víz).
A fő cél a hajó megmentése, mert az nagyobb esélyt ad a túlélésre, mint a mentőtutaj. Ahogy az angol mondás is tartja, soha ne lépj lefelé a mentőtutajba, hanem csak felfelé. Az 1998-as Sydney–Hobart versenyen többen meghaltak azok közül, akik a mentőtutajt választották, és később a hajójukat megtalálták (például árbóctörés miatt hagyták el a hajót, ám az nem süllyedt el).
(Cikkünk az Aqua Magazin 167. számában olvasható teljes terjedelmében. Keresse a kiemelt újságárusoknál és a benzinkutakon! És fizessen elő rá, hogy a jövőben se maradjon le exkluzív tartalmainkról!)
