Vége a vitorlásszezonnak: ideje elkezdeni készülni a következőre!
Bár egyre többen hódolnak kedvenc hobbijuknak télen is, itthon novemberrel azért jellemzően véget ér a vitorlásszezon. Lehet kezdeni felkészülést a következőre!
Ha szeretnénk, hogy tavasszal a vitorláink és minden egyéb felszerelésünk menetkészen várja, hogy ismét használatba kerüljön, érdemes már most elkezdeni a felkészülést a következő szezonra. Rauschenberger Miklós többszörös magyar bajnok vitorlázó, a Quantum Sails Hungary vezetője segített áttekinteni a legfontosabb szezon végi teendőket vitorláinkkal kapcsolatban.
„A vitorlák olyanok, mint az autók: rendszeres karbantartást igényelnek. Minél jobban gondoskodunk róluk, annál tovább fognak minket a legjobb formájukban szolgálni. Nemegyszer tapasztaltuk már, hogy sokan szezon elején szembesülnek a hibákkal, vagy épp akkor jut eszükbe, hogy új vitorlát szeretnének, és az utolsó pillanatban fordulnak hozzánk segítségért. Pedig a szezon vége a legjobb időszak arra, hogy a megfelelő időt rászánva felmérjük, milyen állapotban vannak a vitorláink, milyen javításra vagy módosításra szorulnak. Ugyancsak ilyenkor jut idő arra is, hogy átgondoljuk, összegezzük a szezon tapasztalatait, szakemberekkel együtt áttekintsük, mi szorul cserére, a vitorláscéljainkhoz igazodva milyen fejlesztést lenne érdemes betervezni vitorlakészletünkön. Mi örömmel állunk rendelkezésre, hogy megbeszéljük a tapasztalatokat, átnézzük a vitorlákat, közösen gondolkodva tekintsük át, mi az, amit a következő szezonra érdemes előkészíteni, hogy tavasztól már tényleg ne legyen másra gondunk, mint hogy vízre szálljunk és élvezzük a vitorlázást vagy éppen a versenyzést.”
A vitorlák rendszeres felmérése szezon elején és végén váljon szokásunkká! Ezáltal meggyőződhetünk arról, hogy mennyit nyúltak, hogyan változott a formájuk az eltelt idő alatt. A legegyszerűbb és legbiztonságosabb módja a karbantartásuknak, ha beadjuk őket a vitorlavarró műhelybe. A szakavatott szemek a számunkra láthatatlan szálszakadásokat is kiszúrják, és képesek kezelni a helyzetet, még mielőtt nagyobb (és költségesebb) lenne a baj. Ha úgy döntünk, hogy mégis inkább mi állunk neki az ellenőrzésnek, és van is a kiterítéshez elegendő helyünk, akkor vizsgáljuk át a vitorla minden egyes négyzetcentiméterét. Ellenőrizzük a varrásokat, nézzük át az első élt, a hátsó él varrásait, keressünk az élszalag mellett repedéseket, gyengüléseket, amiket egy-egy lobogtatás okozhat, és fordítsunk különös figyelmet a sarokerősítések varrásaira. Ezután nézzük át a felületét, keressünk karcolásokat, apró lyukakat, szakadásokat. Ha laminált vitorlánk van, vizsgáljuk meg, nem váltak-e el egymástól valahol a rétegek. Főleg a hátsó él mentén és a latniknál nézzük át alaposan, mert a laminált vitorláknál egy apró lyukból is könnyen lehet nagyobb szakadás. Ellenőrizzük a csúszkákat, a stagreitereket is, hogy nincs-e rajtuk kopás vagy törés, ami cserére szorul.
Sok mindent megteszünk azért, hogy a hajónk biztonságban vészelje át a téli hónapokat, tegyük meg ugyanezt vitorlánkért is. Nagyon fontos, hogy az eltárolt vitorlák szárazak legyenek, és ne feledkezzünk meg a spinakkerről sem. Vegyük ki a zsákból, szedjük szét, szárítsuk ki alaposan és gondosan összehajtva tegyük el télire.
A tárolására alkalmas hely páramentes, nem ingadozik benne túlságosan a hőmérséklet és nincsenek kártevők a közelben – ezek közül bármelyik tönkreteheti a vitorlánkat viszonylag rövid időn belül. A pára penészfoltokat eredményezhet, a hőmérséklet-ingadozás a laminálást roncsolja. A túl magas hőmérséklet is káros, ettől képes deformálódni. Az egerek és a patkányok szeretnek összetekert vitorlákban fészkelni, lyukakat és ürüléket hagynak maguk után, de a rovarok és pókok is szívesen telepednek meg a rétegei között. A legjobb, ha a vitorlánkat feltekerve egy polcon tároljuk úgy, hogy a zsák nyitott fele nem a fal felé néz. Így átjárja a levegő, és nehezebben jutnak bele a kártevők is.
Miután átnéztük a vitorlákat, számba vettük a hibákat, lehet, hogy arra jutunk, hogy át kell szabni a régit, vagy egy teljesen újat érdemes venni, sőt az is lehet, hogy azt észleltük, hiányzik még egy vitorla a készletből. Bármi is legyen az alapos átvizsgálás vége, érdemes időben gondolkodni, és még a tavaszi rohanás előtt egyeztetni a szakemberekkel a lehetőségekről. Minél előbb egyeztetünk, javíttatjuk, megrendeljük, annál hamarabb megkapjuk – ne halogassuk tavaszig, amikor mindenki más is észbe kap, és hosszú sorok állnak a műhely előtt.
(Cikkünk eredetileg és teljes terjedelmében az Aqua Magazin 165. számában jelent meg. Fizessen elő rá, hogy ne maradjon le exkluzív tartalmainkról!)
- ha tetszett, ajánld másoknak is!