Kedvenc nyári vitorlánk, a reacher

2024. augusztus 14.
Címkék :

Szelet senki sem tud csinálni, olyan vitorlát viszont igen, ami már egészen kis fuvallatban is képes lehet megmozdítani a hajót. Ez a vitorla a reacher!

A Quantum Sails Hungary szakembereinek segítségével összegyűjtöttük a legfontosabb tudnivalókat erről az igazán all-round vitorláról. Balatoni vitorlázóként kinek ne lenne olyan élménye, hogy állunk a vízen, figyeljük a szélcsíkokat, de olyan messze van még a kikötő vagy épp a víz közepe…

Az új túrahajóknál trend, hogy önváltós fockkal szállítják alapfelszereltségben, így az orrvitorla mérete kicsi, az anyaga nehéz, hiszen arra tervezték, hogy a legerősebb, még vitorlázható szélben is biztonságosan használható legyen, és sokáig bírja a ki-be tekerést. Ezzel szemben a reacher egy kifejezetten gyenge szélre tervezett, abban élesen haladásra szolgáló vitorla. Azért kifejezetten jó a balatoni körülményekre, mert könnyű anyagból készül, nagy a felülete, ezért kis szélben sokkal hamarabb kiáll és megmozdítja a hajót, mint egy normál génua. Könnyen kezelhető, egyszerűen betekerhető, levehető és tárolható.
Ennél azonban sokkal széles körűbben is használható: gyenge szélben éles menetre, erős szélben tompa szögekre kiváló – a kettő között pedig nagyjából minden irányra jó választás.

Mikor és hogyan használjuk?
A legtöbben azzal keresik meg a Quantum Sails szakembereit, hogy olyan vitorlát szeretnének, ami belefér a büdzsébe, könnyű kezelni, megbízható és gyors, valamint minél több szögön használható. A reacher pont ilyen!
Gyenge szélben elég éles szögeket lehet megvitorlázni egy jó reacherrel, míg erősebb esetén tompán mehetünk vele. Több szögön használható, mint bármelyik másik vitorla a hajón. Míg spinakkerrel vagy genakkerrel teljes hátszélben megyünk, génuával kreuzolunk, addig a reacher e két irány között mindenhol jól teljesít. Márpedig túrázásnál kifejezetten változatos szögeken szokás vitorlázni.
Amikor olyan gyenge a szél, hogy már a génua is kevés, a reachert még használni tudjuk az éles szögekre, szélerőtől függően akár 35 fokos látszólagos szélben is.
Sok túrázó azért tart a hátszeles vitorláktól, mert fél, hogy egyedül nem tudja őket kezelni, a legénység pedig nem elég képzett ehhez. A reacher sokoldalúságának köszönhetően erősebb szelekben akár 160-170 fokokra is tudunk vele menni, miközben a hajó irányíthatósága is megmarad. Mivel a reacher kicsit kisebb és laposabb, mint egy gennaker, a hajó egyedül vagy gyakorlatlan legénységgel is könnyen kezelhető erősebb szelekben is, egyszerű ki- és betekerni, valamint manőverezni vele.

A reacher felszerelése
Azokon a hajókon a legkönnyebb kiépíteni a reacherhez szükséges rendszert, ahol van egy orrkilépő, illetve egy topfelhúzó.
Egyszerűbb helyzetben vagyunk akkor is, ha nem topra húzott fockunk vagy génuánk van, hiszen akkor az árbóc tetejéhez csatlakoztatva könnyen és akadálymentesen ki tudjuk egészíteni a vitorlakészletünket egy reacherrel. Ugyanakkor a top rigges hajók esetén sem megoldhatatlan a reacher felszerelése, csak a rendszer kiépítésénél figyelni kell arra, hogy megfelelő távolságot tartsunk a szintén topra húzott focktól annak érdekében, hogy ki- és betekerésnél ne akadjanak össze a a vitorláink.


A tervezés során a használat körülményeire, a hajós igényeire szabható a vitorla, így készülnek kifejezetten Balatonra optimalizált reacherek a hazai túrahajókra, amelyek kezelése egyszerű a top-down betekerő rendszer segítségével. Egyedi igényeket tervezéskor abban is figyelembe lehet venni, hogy a vitorla hátsó sarkát milyen magasan szeretné a tulajdonos a hajóján. Hiszen van, aki szereti, ha a hátsó sarok egészen leér a fedélzetre, és akad, aki biztonságosabbnak érzi, ha magasabban van, és kilát a vitorla alatt.

UV-védelem
Minél vékonyabb zárórétegű anyagból készülnek a vitorláink, annál kitettebbek a nap káros sugárzásának. Általános igazság, hogy ha az ember nem használja, akkor le kell venni vagy legalább egy huzattal (persening) be kell takarni. Azokon a hajókon, ahol csak egy topfelhúzó van, a persening nem megoldható, mert az tartja a reachert, így itt mindenképpen le kell engedni a nap végén, és a decken, egy hosszú korlátra szerelt zsákban tároljuk vagy a kajütben, de a lényeg, hogy el kell rakni. Jó hír viszont, hogy mivel ezek könnyű vitorlák, nem okoz gondot a fel- és leszerelésük.

Code Zero vagy reacher?
Vannak, akik a reachert nevezik Code Zeronak, sokan pedig azt hiszik, hogy a Code Zero/reacher csak versenyhajókra való, túrázásra jobb választás egy génua és egy genakker/spinakker.

A Code Zero az aszimmetrikus hátszeles vitorlák kategóriájába sorolt „nullás” vitorla, tehát alapvetően egy nagyon-nagyon lapos genakker pozitív hátsóél-íveltséggel.
A reachernél ez a hátsóél-íveltség negatív, hiszen ha az ember szél felé szeretne haladni, akkor ott csak a negatív hátsó él jöhet szóba, különben „laffogni” fog a vitorla hátsó éle.
A Code Zero esetén egy egzakt méret van, amit az határoz meg, hogy az alsó élhez miként aránylik a vitorla középmérete. Code Zeronak nevezzük azt a vitorlát, aminek a középen mért szélessége pontosan az alsó él 75 százaléka.
A reacher esetében a tervezőnek szabadabb keze van, 55–75 százalék között akárhová szabhatja a szélességet – így lehet nagyon hasas és nagyon lapos is a vitorla.
Egy versenyhajó vitorlázatában jó, ha van egy Code Zero, de a reacher az első, amit javaslunk azoknak, akik vitorlakészlet-fejlesztésen gondolkodnak. Ha van egy reacher és egy genakker, azokkal már versenyeken is be lehet vitorlázni az összes szöget.

szöveg: Rápolthy Edit

   - ha tetszett, ajánld másoknak is!