Harminc éve a jachttervezésben – Francesco Paszkowski

„A hajós piac nem olyan, mint az autóipar, amely gyakori termékfrissítéseket követel. Itt, amit ma látunk, az négy éve fogant meg.”

Paszkowski az 1980-as évek óta érintett a vitorlásszektorban, szemtanúja volt a szuperjachtipar átalakulásának Olaszországban és világszerte. Terveit olyan vezető hajógyárak valósították meg, mint a Baglietto, a Tankoa és a Sanlorenzo, valamint olyan nemzetközi hajóépítők, mint a Heesen és a Turquoise. Számtalan figyelemre méltó projektje közül kiemelkedik a Solo (72 méteres Tankoa szuperjacht, jelenleg Casino Royale), a 64 méteres Attila (Sanlorenzo) és az 55 méteres Severin° (Baglietto).

Eredetileg a luxusautók tervezése foglalkoztatta, de 1986-ban, egy hirtelen fordulattal a vitorlázás közelében találta magát: „Kezdetben annyi közöm volt ehhez a világhoz, hogy néha vízre szálltam. A tárgyak formái iránti elragadtatás vonzott erre a területre, aminek következtében csatlakoztam a firenzei Spadolini stúdióhoz, ahol elkezdtem tanulni a mesterséget.”

Négy évet töltött ott, kezdetben Tommaso Spadolini projektjeinek renderelésével foglalkozott. Idővel aztán egyre jobban bekapcsolódott a tervezési folyamatba, szorosan együttműködve Tommasóval és Pierluigi Spadolinivel, a Cantieri di Pisa hajógyár vezető tervezőjével, ami végül a teljes körű tervezés felé vezette. 1990-ben jelentős lépést tett azzal, hogy függetlenné vált, és hajógyárakat kezdett látogatni, Szingapúrral kezdve: „Akkor Szingapúr nem volt olyan fejlett, mint most, és azon kaptam magam, hogy egy görög tulajdonos projektjén dolgozom. Rengeteget tanultam belőle.”

Első jelentős tervezési lehetősége akkor adódott, amikor találkozott Michael Bremannel, a Baglietto akkori kereskedelmi igazgatójával. Meghívást kapott, hogy mutassa be a portfólióját, ez olyan jól sikerült, hogy megbízták a 28,6 méteres Opus 1 (jelenleg Oceanis) megtervezésével. Ez lehetővé tette számára, hogy elmerüljön a hajós kultúrában.

A varazzei Bagliettóban a hajógyár szakemberei által létrehozott egyedülálló tanulási környezet elősegítette a projekt átfogó megértését. Ez a tapasztalat nagyban hozzájárult ahhoz, hogy kialakítsa a saját megközelítési módját a jachttervezéssel kapcsolatban. Az elsőt a második, harmadik és negyedik Baglietto jacht követte, amely után több hajógyárral kezdett közös munkába.

Olaszország legnagyobb hajógyáraival dolgozott, de kilépett a nemzetközi színtérre is, legszorosabb kapcsolatot a holland Heesennel épített ki. Első projektje a 35 méteres Opus II külső tervezése volt, azt követően további négy projektben működött közre, köztük az 55 méteres Vida szuperjachtnál, ahol a belsőépítészeti tervezésért volt felelős. Részt vett egy törökországi projektben a Turquoise Yachtscal, és alakíthatta ki az 58 méteres Baraka belsejét.

„A külföldön végzett munka elsősorban a gondolkodásmódomat szélesítette, lehetővé téve, hogy sokféle módszert alkalmazzak a munkafolyamataimban, ami jelentősen növelte a professzionalizmusomat. Ha egyetlen országra korlátoznám a tevékenységemet, beszűkülnének a lehetőségeim. A globális perspektíva döntő fontosságú a területen zajló folyamatok megértéséhez és annak felméréséhez, hogy Olaszország hogyan viszonyul a nemzetközi szabványokhoz. Mostanra rengeteg – nemzetközi és olasz – tapasztalatot gyűjtöttem össze, folyamatosan arra törekszem, hogy ezt a széles körű tudást beépítsem termékeimbe.”

Projektjei többsége a Bagliettóhoz kötődik, a kapcsolat fejlődésére reflektálva kifejtette: „Amikor 2000-ben az Orsi család megvásárolta a Bagliettót, egy sor vízkiszorításos jachton kezdtem el dolgozni. Ezen kívül megterveztem a 42,1 méteres Blue Scorpion szuperjachtot, és ugyanannak a tulajdonosnak egy 52,45 méteres másikat, amit 2006-ban szállítottak le, és ma Mischief 1 néven szeli a habokat. Annak ellenére, hogy a hajógyár közben vagy hatszor cserélt tulajdonost, én mindig képes voltam fenntartani velük a kapcsolatot. Minden új tulajdonos választhatott volna más tervezőt, de sorra megnyugtattak, hogy igényt tartanak a tervezői munkámra. Elismerték a sajátos stílus fenntartására irányuló erőfeszítéseimet, hiszen közös törekvésünk volt, hogy olyan terveket alkossunk, amelyek egyértelműen magukon viselik a Baglietto márkajegyeit. Érdekes utazás volt számomra, és továbbra is kihívások forrása a hajógyárral együtt fejlesztett új termékek esetében.”

„Kezdetben a Bagliettónál kizárólag a külsőkre koncentráltam. 2005-re, amikor elkezdtem dolgozni a Sanlorenzóval, a munkaterhelésem megháromszorozódott, ami segítségre volt szükségem a belső terekhez. A belsőépítészeti tervezés iránti növekvő kereslet kielégítése érdekében megkértem Margherita Casprinit, egy tapasztalt tervezőt, aki a Spadolini stúdióban dolgozott, hogy működjön együtt velünk. A szerepek világosan körülhatároltak, de szervesen összekapcsolódnak. A stúdió vezetőjeként a külső tervezésre koncentrálok, amelyet csapatom támogat, akik az én irányításom alatt kezelik a külső szempontokat. Margherita Casprini szorosan együttműködik a belsőépítészeti csapattal.”

Bár a tarsolyban lapul egy lehetséges együttműködést valamelyik francia hajógyárral, Paszkowski továbbra is főleg a Bagliettóban gondolkodik, elsősorban az XO-projektre koncentrálva. A 2024 februárjában bemutatott modell felfedezőjacht, amelyet nem pusztán tengeri használatra, hanem családközpontú tengeri élmény átélésére terveztek. Az innovatív dizájn egyedi elrendezést kap, a kormányállás lentre kerül, fölötte körpanorámás társalgó kap helyet. Ez a megoldás abban tér el az eddig megszokottaktól, hogy közvetlenebbül vonja be a vendégeket a tengeri élménybe.

„Nem csak álmodozunk róla, meg is fogjuk valósítani ezt a tervet. Azért köteleztem el magam mellette, mert úgy gondolom, hogy általa egészen új módon élhető át a tengeren utazás élménye.”

(forrás: superyachttimes.com, fotók: charterworld.com, cantieredellemarche.it, lengersyachts.com, heesenyachts.com, top-yachtdesign.com)

   - ha tetszett, ajánld másoknak is!