HotLab – jachttervezés felső fokon
Antonio Romano és Enrico Lumini a jachttervezés új generációjának képviselői. A negyvenes évei elején járó tervezőpáros fiatal kora ellenére máris a szakma legnagyobbjai között szerepel.
Antonio Romanót gyerekként a motorkerékpárok világa nyűgözte le, egyfolytában azokat rajzolta. Gimis korában megkeresett egy céget a rajzaival, ahol azt javasolták neki, hogy előbb menjen egyetemre ipari formatervezést tanulni. Ott hozta a sors össze a hajókkal, ugyanis a jachttervezés egyik legendája, Gianni Zuccon lett a tanára, aki nagy hatással volt rá – ekkor jött rá, hogy hajókat rajzolni sokkal szórakoztatóbb, mint motorokat. Az egyetem után mégis egy általános formatervező irodánál helyezkedett el, és itt barátkozott össze későbbi két partnerével Enrico Luminivel és Michele Dragonival, akikkel stúdiót alapítottak. Lumini szintén formatervezőként dolgozott, elhivatott búvárként több hajós kötődése is volt, míg Dragoni addigra szintén sok tapasztalatot szerzett, mivel korábban az autódizájn-szektorban dolgozott.
A Genova Boat Show-ra, ami akkor a legfontosabb hajós eseménynek számított, 2003-ban bútor- vagy egyéb hajós kiegészítőtervezési megrendelésben bízva látogattak el. Nem jártak sikerrel, de mivel hazaindulás előtt fel akartak menni egy hajóra, fel is jutottak a Raffaelli hajóinak egyikére. Ez nem ment olyan simán, a hosztesz érdeklődésére ugyanis azt blöffölték, hogy nemcsak a műfaj nagy ismerői, mert egyikük nagypapájának szuperjachtján gyakran járják a tengereket, hanem nekik is több hajótervük megvalósult már. E tréfát követően hamar a nagyfőnöknél találták magukat, ahol bár bevallották, hogy ők „csak” dizájnerek, olyan meggyőző benyomást tettek, hogy kaptak egy megrendelést a cégtől.
Így történt, hogy a Raffaelli akkori legnagyobb modelljének, egy 70 lábas jacht belsejének a megtervezése lett az első hajós munkájuk. Nyilván elsőre semmi nem lehet tökéletes, ez a projekt mégis elég jó volt ahhoz, hogy megalapozza a frissen alakult cég jövőjét. A stúdió neve HotLab lett, utalva ezzel az olasz temperamentumra, „fűszerességre” és a precíz, pontos munkára, ami a csapatra jellemző. Mára az alapító hármas duóra szűkült, az ő munkájukat segíti egy tízfős, tervezőkből álló csapat. Antonio lett a cég stratégiai vezetője, Enrico pedig a fődizájner. Ezzel egy közepes méretű stúdiónak számítanak a szakmában, de az egyre több megrendelés miatt a létszám a jövőben bővülhet.
A cég közel 20 éves pályafutása során jó néhány hajóval nyert különböző nemzetközi elismeréseket és díjakat. A portfóliójuk zöme a 40 és 70 méter közötti teljesen egyedi motoros jachtok kategóriájából került ki. Bevállalósak a téren is, hogy a hajóik gyakran „vagányabb”, merészebb elgondolások mentén épülnek fel. A legtöbbször egyéni megrendelőkkel dolgoznak, és sokáig nem terveztek hajógyárak megrendelésére. Ebben a szegmensben különösen fontos, hogy a tervező az emberekhez ugyanolyan jól értsen, mint a hajókhoz. A megrendelők igényeinek leginkább teljes körű kiszolgálásához a kedvelt szabadidős tevékenységeinek megismerésétől kezdve az olyan apróságokig, mint hogy az ágy melyik oldalén szeret aludni, sok minden fontos lehet. Ilyenkor a tervezési folyamat is része a hajóhoz kötődő élménycsomagnak.
A maximális minőség annál is fontosabb, mivel általában aki jachtterveztetésre adja a fejét, az ritkán áll meg az elsőnél. Az utóbbi években a nagyon exkluzív munkái mellett több híres márkával is együtt dolgoztak, mint a Fincantieri, az Oceanco vagy a Baglietto. A Hotlab márkanevét tovább erősíti, hogy tavaly Viken Group néven hármas szövetséget hoztak létre egy neves svéd dizájnstúdióval, a Tillberggel, illetve egy trieszti nagyhajós tervezőirodával, Tahlia Marine-nel. Az így kialakuló szinergiák hatására könnyen lehet, hogy a HotLab nevét hamarosan még magasabban jegyzi a jachtos szakma.
Kállai Benedek
(Cikkünk eredetileg és teljes terjedelmében az Aqua Magazin 159. számában jelent meg. Fizessen elő rá, hogy ne maradjon le exkluzív tartalmainkról! A következő szám november közepén jelenik meg.)
- ha tetszett, ajánld másoknak is!