Téli hajótárolás biztonságosan

2018. december 20.
Címkék :

Ősszel a legtöbb hazai hajós számára elérkezik az év egyik legszomorúbb pillanata, vége a szezonnak, a téli hónapokra kikerül a hajó a vízből. Íme néhány jó tanács, hogy a tavasszal ne kellemetlen meglepetés legyen az első találkozás.


Kezdjük rögtön a kivétellel: az algaréteg eltávolítását ne hagyjuk későbbre, mert ha rászáradt, már komoly munka leszedni. Ehhez a legtöbben nagy nyomású mosót használnak, de mindenképp érdemes megnézni a gép teljesítményét, ha 140-150 bar – vagy pláne fölötte –, akkor közvetlen közelről ne használjuk, hagyjunk legalább 20-30 centimétert a hajó aljától. Inkább lassabban jöjjön le az alga, mint hogy a festék is sérüljön.


Ezek után mindenképp hagyjuk kiszáradni, átszellőzni a hajót ponyvázás előtt. Meggyorsíthatjuk a folyamatot, ha egy erősebb ventilátort teszünk a kabinajtóhoz és a másik végén nyitva hagyunk valamilyen ablakot. Egyre többen használnak ózongenerátort a téli penészedés, rossz szagok ellen.

Ha kikerültek a mentőmellények és az egyéb felszerelések, akkor jöhet a letakarás. Természetesen a legjobb, ha gyártatunk a hajóra tökéletesen passzoló ponyvát, de akinek nincs ilyen, az is megóvhatja kedvencét a téli károktól. A legolcsóbb megoldás a mezőgazdasági fólia – bár ennél jó tudni, hogy csak 1-2 telet bír ki. Széles körben kaphatók ennél erősebb, UV-álló ponyvák, amelyek olcsóbbak, mint egy méretre szabott.


Vitorlás hajók tárolásánál általában a fedélzetre fektetett árbóc adja a ponyva „gerincét”. Mindenképp jól rögzítsük és legalább 3 helyen támasszuk alá megfelelően. A legjobb, ha a ponyva az egész árbócot fedi, ha erre nincs lehetőség, akkor a kimaradó részt védjük külön, de vigyázzunk, hogy a kiegészítő takarás ne vezethesse be a vizet a ponyva alá.

A motor téliesítése is fontos. Cseréljük le az olajat a hajtóműben – négyüteműeknél a motorban is –, majd járassuk át a motort alapjáraton motoröblítővel és fújjunk motorkonzerváló spray-t a porlasztóba, valamint a hengerbe is a gyertyák helyénél. Ügyeljünk rá, hogy a motor víztelen legyen, ha ebben nem vagyunk biztosak, akkor mossuk át fagyálló és víz keverékével. A külmotorokat állítva tároljuk, a fedél alatti kábeleket, csatlakozásokat fújjuk be konzerváló anyaggal. A víztelenítés természetesen a többi tartálynál is fontos, mivel a jég szétrepesztheti ezeket. A vízcsapokat hagyjuk nyitva, az üzemanyagtartályba öntsünk konzerváló folyadékot.


Az akkuk feltöltéséről se feledkezzünk el, sőt ha lehet, vegyük ki a hajóból és meleg helyen teleltessük azokat. Ha erre nincs lehetőség, akkor is töltsük fel többször is a tél folyamán, amihez jó szolgálatot tehet egy napelemes töltő, de csatlakoztathatunk „csepegtető” töltőt is.

(Cikkünk teljes terjedelmében megtalálható az Aqua Magazin legújabb számában.)

   - ha tetszett, ajánld másoknak is!