Gigajachtot épít a Rosetti

A merjünk nagyot álmodni szellemében kezdett bele a Rosetti Superyachts és Tommaso Spadolini tervező az olasz hajógyártó cég legújabb gigajachtjának tervezésébe. A még csak koncepcióként létező hajó 85 méter hosszú lesz, és nemcsak hogy egy helikopter szállhat le majd a tatján, de akár két motoros is elfér a tatban kialakított mesterséges „öbölben”.


Ez a leghitelesebb hajó, amit valaha terveztem – nyilatkozta a Rosetti-konceptről Tommaso Spadolini, aki nem is titkolta: elképzeléseit nem az „élményhajók”, hanem az óceánon szolgálatot teljesítő hosszú távú kereskedelmi járatokat lebonyolító hajók ihlették.

Ha el akarjuk képzelni, hogy mekkora lesz ez a hajó, akkor a 85 méteres testhossz mellett meg kell említenünk a hajó várható bruttó űrtartalmát, ami a Rosetti bejelentése szerint 2200 GT. Nem csoda, hogy egy ekkora hajóra már helikopterleszálló is kerül, a Rosetti ennek elhelyezésére két megoldást javasol. Az egyik, hogy a leszállót a hajó közepe táján alakítják ki, ebben az esetben a helipad alatt egy hangárral egybekötött hatalmas szalont hoznak létre. A középső elhelyezés előnye, hogy így a helikopter mögött még két motorcsónak elhelyezésére alkalmas „fedélzeti kikötőt” is kialakítanak. Az orrban viszont határozott az elképzelés egy ötszintes fedélzetkialakításról, mert Spadoliniék szerint a külső felépítmények által elfoglalt teret az orrban kell bepótolni.

Természetesen a legalsó fedélzeti szinten kapna helyet a 12 fős legénység, de persze azért az ő elhelyezésükben sem érhető tetten semmiféle túlzsúfoltság, hiszen saját társalgójuk is lesz a kabinok mellett. A főfedélzeti szintre négy darab kétágyas kabint terveznek, mindegyiket saját fürdőszobával, de ezek mellett még mindig jut hely egy-két személyzeti szállásnak. Biztosan itt lakik majd a hajószakács, hogy csak egy emeletet kelljen megmásznia a következő szinten kialakítandó hajókonyhához, amelyet minden olyan technikai eszközzel felszerelnek majd, ami szükséges az utasok igényeinek kielégítéséhez.

A tulajdonosnak persze ennél jelentősen több hely jut, hiszen lakosztálya egy nyitott előcsarnokkal kezdődik, két fürdőszoba, egy gardróbszoba és egy étkező is található majd benne. Sőt: aki ekkora hajót vesz, annak két emelet jár, így a következő szinten egy újabb szalont, egy dolgozószobát és egy medencével ellátott nyitott fedélzetet is kialakítanak a leendő hajótulajdonosnak.

A legfelső szinten pedig a kapitány lakosztálya található, hogy a szállása megfelelően közel legyen a kapitányi hídhoz. Persze az utasok kényelmét további számos szolgáltatás igyekszik megteremteni: a hajóra terveztek szaunát, masszázshelyiséget, edzőtermet, míg a hajótest oldalán több le- és felhajtható platformot alakítanak ki, hogy az utasok élvezhessék a tenger közelségét.

Ezt a hajót nem arra tervezték, hogy egy öbölben csobogjon a hullámokon naphosszat, inkább a 21. század Magellánjaira számítanak. Ezért Spadolini azt sem titkolta, hogy a szinte jégtörőhöz hasonlatos expedícióshajó-külső valóban olyan vízi járművet takar, amellyel nagy felfedezéseknek indulhatnak neki a kalandvágyók. A hajó külseje éppen ezért robusztus, masszív, mégis stílusos a betervezett hatalmas üvegfelületekkel. A belső kialakítás megtervezése csak egy irányvonal, hiszen a Rosetti arra számít, hogy a majdani tulajdonos belsőépítész-csapata határozza meg pontosan, milyen burkolatok, milyen bútorzat kerül a szuperjacht belsejébe. A tervező ugyanakkor arra tesz javaslatot, hogy a benső csillogása legyen „kortárs hangulatú, kényelmes, de nem túl hivalkodó”.

Nemcsak a hajó meghajtását, energetikai rendszerét, de a teljes hajótestet a Rolls-Royce tulajdonában lévő MTU tervezi, gyártja, vagyis a világszínvonalú technikai precizitás garantált. Az RR-MTU hibridmeghajtást tervez a Rosetti szuperjachtjába, első javaslatuk, hogy négy darab 16 voltos, 4000-es sorozatszámú MTU-erőforrás kerüljön a hajó belsejébe, amellyel ezt a tengeri gigászt akár 20 csomós sebességgel is képesek előrehajtani megfelelő időjárási viszonyok közepette. Szerintük ugyanis a magas hidrodinamikai hatásfok mellett ez a megoldás kiváló manőverezhetőséget, üzemanyag-hatékony működtetést, alacsony zajszintet és rezgést eredményez.

(Cikkünket teljes terjedelmében elolvashatja az Aqua Magazin legutóbbi számában.)

   - ha tetszett, ajánld másoknak is!