Zemi – minimalizmus és fenntarthatóság
A finnországi Baltic Yachts büszkén mutatta be flottája új tagját, a közel 34 méter hosszú Zemit. A hajó a nevét a karibi térség őslakóinak mondabeli istene után kapta, és a végeredmény valóban fenségesen hat.
A külső forma a mérnöki tervezéssel együtt a vitorlástervezés egyik legelismertebb alakja, a skót Malcolm McKeon asztalán született. A műértő szem a hajó minden részén hosszasan el tud időzni, kezdve a tökéletesre polírozott és áramvonalas, bronzos metálos színekben játszó hajótesttől a fedélzet, valamint a felépítmény izgalmas és míves teakfa megoldásaiig. A cél egy klasszikus és dinamikus forma megteremtése volt, ami kiszolgálja mind a kényelmi, mind a használhatósági, mind pedig az esztétikai igényeket. A sportosan alacsony felépítmény ablakai függőlegesek és könnyed ívvel simulnak bele a teakfával burkolt kokpit oldalába. Ez utóbbi átalakítható egy tágas, kényelmes napozó- és pihenőtérré, valamint zordabb idő esetén egy teljes védelmet nyújtó bimini és sprayhood is installálható.
A hajó hátulján a víz könnyű elérése céljából egy lehajtható platformot alakítottak ki, amiről elérhető a jacht garázsa, ahol a partra szálló motorost tárolják. A tatrészt emellett emlékezetessé teszi a McKeon védjegyének számító lehajló teakfedélzet.
A jachtot több vitorlaopcióval szerelték fel, hogy mindig biztosítani lehessen az optimális haladást. A vitorlázat a nagyvitorlán túl két különböző méretű becsavarható orrvitorlából, egy Code Zero-ból, valamint egy levehető viharfockból áll. Az orrsudár fix pozíciójú, a hajótest részét képezi. Az ergonomikus elrendezésnek, valamint a vitorlaváltást segítő rendszereknek hála gyorsan lehet az egyik típusú vitorlázatot a másikra cserélni, ezzel lekövetve a szél változását.
A jacht kifinomult belső tereit a többszörös díjnyertes svéd építész Andreas Martin-Löf tervezte. A minimalista svéd stílust ötvözte fenntartható megoldásokkal és anyagválasztással, illetve a részletek olyan kidolgozásával, amivel melegséget és komfortot csempészett a lakóterekbe. A világos felületek kontrasztjául a sötét amerikai diófelületek szolgálnak. A fapanelek a sportos jachtokhoz hasonlóan – ahol fontos a súlycsökkentés – nem tömör fából készültek, hanem ultrakönnyű méhsejtes paneleket vontak be furnérlemezzel. Ugyanezzel a megoldással készültek a fürdőszobák kőfelületei, itt vékonyra munkált mészkőlemezekkel vonták be a méhsejt paneleket.
A Zemi tulajdonosa egy nullkibocsátású elektromos hajtásrendszer mellett döntött, a 247 kW teljesítményű elektromotor egyenes kihajtással hajtja meg a propellert. Ez a megoldás mára ritkának számít, mivel a jachtok között is egyre népszerűbb Z kihajtás jobb manőverező képességet biztosít. A döntés a súlycsökkentés és egyszerűsítés miatt esett az előbbire, mivel annál nem szükséges olyan bonyolult hidraulikát és összetett hajtásláncot beépíteni.
Két 129 kW-os generátor biztosítja a hajó áramellátását, amik nagy méretű lítiumion-akkumulátorokat töltenek. Ezek szolgálják ki a hajó meghajtását, a hidraulikus, a kötélzetkezelő rendszereket és a vendégek igényeit energiával. A ki- és behajtható tollú propeller vitorlázás közben hidrogenerátorként képes funkcionálni, ezzel is visszatöltve a vitorlás akkumulátorait.
(Cikkünk eredetileg és teljes terjedelmében az Aqua Magazin 161. számában jelent meg. Fizessen elő rá, hogy ne maradjon le exkluzív tartalmainkról! Lapunk következő száma júliusban, a Kékszalagra jelenik meg.)
- ha tetszett, ajánld másoknak is!