Y7 – Egyszerűen modern és sportosan szép
Egyszerű, mégsem spártai, gyors és tágas, sportos, de könnyen kezelhető – ilyen a Michael Schmidt munkáját dicsérő új Y7, amely tele van izgalmas részletekkel. Ez egy egészen különleges vitorlás, amely a motoros jachtok híveinek is felkelti a figyelmét.
Gondolhatnánk, hogy a megoldás egyszerű. Csak építeni kell egy nagy, tágas és kényelmes vitorlást. Azonban Schmidt ennél tovább ment. Az Y7 egy luxusvitorlás, hatalmas lakosztályokkal a vendégeknek, friss és modern belső megjelenéssel, valamint külön megközelíthető legénységi kabinnal. Mindez egy könnyű, gyors és végletekig letisztult szénszálas hajóban öltött testet.
A koncepció egyik kulcseleme, hogy már gyenge szélben is jól vitorlázhatónak kell lennie. Az egyszerű, letisztult fedélzet, a széles hajótest, az árbóc és a baum is szénszálas, így a teljes tömege mindössze 31 tonna. Ehhez társul 300 négyzetméter vitorla, szükség esetén kiegészítve egy impozáns méretű, 550 négyzetméteres genakkerrel.
A teszt során kényelmesen tudja 5 csomós szellőben az 5 csomó körüli sebességet tartani, majd a 12 csomóra erősödő szélben már 9 csomóra gyorsul. Első útján a legendás Vizcayai-öbölben hozta a 14 csomós átlagsebességet.
Az egyik legfontosabb jellemző a teljesítmény, de az egyszerű kezelhetőség is ugyanakkora figyelmet kap. Önváltó fok, teljesen rejtett kötélzet egészen a kormányállásig, ahol az egykezes kialakítással rendkívül egyszerű kézben tartani a hajót. Noha ez a megoldás gyakori a kisebb jachtokon, a méret növekedésével egyre bonyolultabb megvalósítani, és 70 láb környékén már csak ritkán látni.
A hajótestbe rejthető orrsugárkormány joystickvezérléssel segíti az egyszerű dokkolást, a két, egyenként 80 lóerős Nanni dízelmotor pedig megfelelő teljesítményt biztosít bármilyen manőverhez.
Az egyszerűséget megvalósítani minden, csak nem egyszerű, és Schmidt keményen dolgozott azon funkciók integrálásán vagy éppen kihagyásán, amelyek befolyásolják a vitorlázás élményét, vagy a fedélzeten tartózkodás kényelmét. Például nincs backstage, helyette az erősen hátrahúzott száling végzi ezt a munkát, csakúgy, mint egy katamaránon. Schmidt szerint ez a megoldás jobb teljesítményt eredményez a fővitorlán is. A fedélzeten az albán kívül nincs más hidraulika, de az összes csörlő elektromos. A hátsó fedélzeten lévő hatalmas, felső nyílással ellátott lazaret akár 3,45 m hosszú dingit is képes befogadni.
A belső terekben ez a megközelítés kissé másképp működik. Itt van klímaberendezés, szórakoztató-központ, központilag vezérelt világítás, mosogatógép, hűtőszekrények, borhűtő és tévék. De a megvalósítás módja még mindig egyszerű.
Van itt még néhány finom részlet – a varrott bőr kapaszkodók, amelyeket a szalonban végigfutó LED-sorhoz illesztett sínre rögzítettek vagy a szekrényajtókon fogantyúként megjelenő egyszerű bőrpánt. A meleg tónusra hangolt rejtett LED-világítás meghatározó a helyiségek hangulatában. A belső terek kialakítása követi a hajótest természetes vonalait. A tartószerkezet is a dizájn szerves része, a felületek egyszerűek, nincsenek öncélú elemek.
A belső elrendezés moduláris, így bőséges választási lehetőséget kínál a tulajdonosnak. Három vagy négy kabin, dupla vagy szimpla ágyak, a konyha pedig lehet akár középen, akár hátul a legénységi szállás mellett.
Juráncsik Norbert
(Cikkünk teljes terjedelmében megtalálható az Aqua Magazin legújabb számában.)
- ha tetszett, ajánld másoknak is!