Vitorlással a Seychelles-szigeteken

2018. március 29.
Címkék :

Télire a vitorlázni, nyaralni vágyók egzotikus úti célok közül válogathatnak: a kevésbé rutinos hajósoknak első tapasztalatszerzésre a Seychelles-szigeteket ajánljuk.

Könnyű hajózási feltételek mellett egymástól kis távolságokra lévő szigetek egzotikus öblei, korallhomokos partjai, pálmafás strandjai várnak óriásteknősökkel, trópusi madarakkal, pálmaőserdővel a Seychelles-szigeteken. A világ egyik legdrágább nyaralóhelyén a csillagászati szállodaárakhoz képest a vitorlás bérlés megfizethető. Hajónkkal megoldódik a szállásunk és a szigetek közti közlekedés is.

A Seychelles-szigetek az Egyenlítőtől délre, a 4. és a 10. szélességi fok között fekszenek, kb. 600 tengeri mérföldre Afrika keleti partjaitól. Legismertebb szigetcsoportja a Belső-szigetek. A fősziget, Mahé körül 30 mérföldes távolságban található 43 sziget alkotja. Ezek között vitorlázhatunk kedvünkre. Hajónkkal szigetről szigetre járhatunk, szinte bárhol horgonyozhatunk, de hogy melyik szigeten mikor lehet partra szállni és hogy lehet-e egyáltalán, arról a pilotkönyv és induláskor a bázisszemélyzet ad tájékoztatást. A partra szállásnak a privát vagy természetvédett szigeteken személyenkénti díja van, ha engedik az éjszakázást, akkor a horgonyzásért is fizetni kell.

Charterhajóból évről évre egyre több van, de számuk még így is száz alatti. 2001-ben Mahén csak a főváros, Port Victoria halászkikötőjéből lehetett indulni, ma már három jachtkikötőben (Marina Eden Island, La Cascade, Angel Fish) várnak a bérhajók Mahén, továbbá St. Anne-öböl mólójáról Praslinon. 2001 óta a fő települések szívében mesterséges szigeteket alakítottak ki ipari területnek, luxusresortoknak, szélgenerátoroknak, a kikötők elé védőmóló épült (La Digue-on is). 60-80 láb méretű katamaránokkal is találkozhatunk a szigetek közt. Vagy napi bérlésben dolgoznak szállodai vendégekkel a fedélzetükön, vagy kabincharteres hajók.

Utóbbi esetben ezeken kétágyas, légkondicionált, saját fürdős kabinokat foglalhatunk teljes panziós ellátással, kiszolgáló helyi személyzettel egy fix útvonalra. Saját hajóval, önálló bérlésben viszont arra megyünk, amerre és amikor a kedvünk tartja. Az említett vitorláskikötőkben úszómólóhoz állhatunk, far- és/vagy oldalkikötéssel. Ezeken kívül csak horgonyozni lehet vagy bójára kötni, mindkettő biztonságos és romantikus.

Előírás, hogy ahol rendelkezésre áll bója, ott ahhoz kell kötni, így véletenül sem rongáljuk meg horgonyunkkal a víz alatti élővilágot. A jó tengerész kötelező gondosságával a bóját mindig ellenőrizzük le, a hajóvezető felelőssége, hogy mibe köt. A homokos tengerfenék jól tartja a horgonyt, a parti vizek is sekélyek, 5-8 méterben a feltételek ideálisak a horgonyzáshoz. A gránitszigetek előtt homokos a tengerfenék, parti vizeik nem szikla-, hanem korallzátonyosak.

A térképen csillaggal jelölik azt a néhány sziklazátonyt, amelyek dagálykor víz alatt, apálykor a víz felett vannak. Hullámzásban kevésbé észrevehetők, mert nincsenek kibójázva. Figyeljük a térképet, majd a tengerfelszínt, látunk-e megtörő hullámokat. Éjszaka nem véletlenül tilos a navigáció, legkésőbb sötétedésig hajózhatunk. Kevés a világítótorony vagy -bója, de a bójázás a Földközi-térségben megszokott Iala A rendszer szerinti. Ha kétségünk van, segít a pilotkönyv és a víz színe, nem beszélve a hajónk térképplotteres GPS-éről kellő nagyítással.

A jellemző félévenkénti széljáráshoz igazodva a szigeteknek vagy a délkeleti, vagy az északnyugati oldalán horgonyozhatunk kényelmesen. A kis távolságoknak és a nem túl erős szélnek köszönhetően körutunkat bármerre kezdhetjük. A navigációnál figyelembe kell venni a variációs értéket, amely 5 foknyi. A karibi 15 fokhoz képest nem nagy nagy kihívás. Azért sem jelenthet gondot, mert mindig látszik, ahová megyünk. A vízvételezés korlátozott, csak Mahé, Praslin és La Digue kikötőiben lehetséges, 250 rúpiáért.

Az állandó szél és a rövid menetek miatt az üzemanyag-fogyasztás mérsékelt, bár az aksik karbantartása, az áramellátás és melegvíz-készítés miatt a motort naponta kétszer egy-egy órát járatni kell. Tankolni Mahén tudunk Port Victoria belső öblében vagy újabban az Eden Island Marina alatt közvetlenül. A kis távolságok előnye az is, hogy probléma esetén négy órán belül bárhová utánunk jön a segítség. Munkaidőben négy órán belüli cselekvésgaranciát biztosítanak a bérbeadók.

Marosi Miléna és Varga Tamás
Mérföld Yachting
www.merfoldyachting.hu

(Cikkünket teljes terjedelmében elolvashatja az Aqua Magazin legújabb számában.)

   - ha tetszett, ajánld másoknak is!