Tippeljen, és nyerjen Audi-ajándékokat! Kékszalag esélylatolgató

Az utóbbi években már egyértelmű trend, hogy az összetett győzelemért csak többtestű hajókkal lehet harcba szállni. A legnagyobb figyelem is őket övezi.

Történik mindez annak ellenére, hogy a Kékszalag hősei igazából azok a vitorlázók, akik olykor két éjszakát is harcolnak az elemekkel a sikeres tókerülés érdekében. Szerencsére az idén nem lesz időponthalasztás, így július 22-én elrajtolhat az 53. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj Balatonfüredről. A következőkben áttekintjük az idei Kékszalag rajtvonalára várhatóan felsorakozó azon katamaránokat, amelyek a vágyott trófea elhódítására esélyesen érkeznek Balatonfüredre.

Cikkünk végén pedig tippelhet, hogy Ön szerint ki nyeri az 53. Kékszalag Raiffeisen Nagydíjat. Azok között, akik eltalálják a győztest, értékes Audi-nyereményeket sorsolunk ki, méghozzá három Audis ajándékcsomagot (törülköző, esernyő, póló), valamint hosszú hétvégés tesztvezetést egy új Audi modellel.

Fifty-Fifty – Józsa Márton, Pauger 50
Nem kérdés, hogy a sort velük illik kezdeni, és nem csak azért, mert övék a legnagyobb bárka vagy mert mögöttük van két időrekorddal kombinált győzelem, három ezüstérem és egy összetett bronzérem. A legénység is olyan profi vitorlázókból áll, akiknek a megélhetése szintén a sportághoz kapcsolódik. Az ötvenlábas őrület tisztán hazai fejlesztés, a tervek, a kivitelezés, a rudazat és a vitorlázat is magyar mesterek munkáját dicséri. Amennyiben a szélerő 8-10 csomó felett fúj, a hatalmas banán egy lábra áll és nem talál legyőzőre. Ám ha a neki kevésbé ideális gyenge szeles viszonyokkal találja szembe magát, akkor sem veszik el teljesen. Nincs mese, az 53. Kékszalag egyik legnagyobb esélyese a friss szeles cirkálóspecialista – jó, ha rajta tartjuk a szemünket.

RSM2 – Vándor Róbert, AC45 Light Wind Edition
A vezérigazgató-válogatottal felálló egység 2020-ban elhódította a Kékszalagot. Már ez a tény is a legesélyesebbek közé sorolja az egykori Amerika Kupa katamaránt. Ám a srácok nem nyugodhatnak, olykor úgy tűnhet, nagyobb örömet lelnek a fejlesztésekben, mint a vitorlázásban. Ne feledjük, majd tíz éve az elsők között ültek át a többtestű megoldásra, ennek köszönhetően ez már a harmadik nagykatamarános próbálkozásuk. Tavaly olyan gyenge szeles sebességet varázsoltak maguknak, hogy az összetett győzelmük szinte egy percig sem került veszélybe. Az idén ezt még tetézték, a testet meghosszabbították, és ha lehet hinni a zuhanyhíradónak, egy új árbóc beszerzése is folyamatban van. Ezzel a gyenge szeles specialista felkészült a kihívásokra. Ami még megoldandó feladat, az a frissülő szélben való cirkálóképesség optimalizálása. Amennyiben sikerül összehangolniuk a nagyvitorla felületcsökkentéseit az elöl hordott vitorla kollekcióval, akkor ezzel sem lesz gondjuk. De addig se legyenek kétségeink, az idei Kékszalag másik legnagyobb esélyesei ők, a címvédők.

Prevital – Litkey Farkas, Decision 35 long mast
A „nyakigláb-specialisták” után ideje áttekintenünk a 35 láb körüli mezőnyt. Ez a méretkategória az európai tavakon a legnépszerűbb, Svájcban például 35 láb a maximális hosszúság. Litkey Farkas – élve a korábbi egytestű vitorlásokban elért Kékszalag-győzelmek biztosította lehetőségekkel – a Katamadár próbálkozás után egyből egy ilyen bárkára tett szert. Övé lett az ex-Artemis, a 12-es számot viselő D35-ös. A döntés helyességét újabb Kékszalag-győzelmek és -helyezések igazolták, ám sorra érkeztek a kihívók. Akadt, aki nagyobb hajót épített, akadt, aki több árbócot használt, és jó páran hasonló Decision 35-ös katamaránt honosítottak. A Kékszalag-legenda válaszút elé került. Vagy tudomásul veszi, hogy egyforma hajók között kell kivívnia a győzelmet, vagy a fejlesztés irányába mozdul el. Mára már a választ is tudjuk – Farkas a fejlesztés mellett döntött. Tavaly a Kékszalag előtt megtoldotta az árbócát és arra megfelelő vitorlázatot készített. Ezt tetézték az idei esztendő finomhangolásai, amelytől vélhetően nő a gyenge szeles sebessége. Amennyiben mindezek mellé az eddig megszerzett tókerülő tapasztalatot szintén figyelembe vesszük, elmondhatjuk, dobogóra minimum esélyes az idei felszerelése is.

Racing Django – Petrányi Zoltán, Decision 35
Többévi bérhajós kísérletezés után Zoli is meghozta azt a döntést, ami a Kékszalag felé vezető úton a leginkább logikusnak tűnt, és megvásárolta a 8-as számú D35-ös katamaránt. A Racing Django néven suhanó halványszürke reménység nem okozott csalódást, és az első balatoni évében (2019) hozzásegítette csapatát a hőn áhított Kékszalag-győzelemhez. A Racing Django azóta is állandó legénységgel szerepel, közben végrehajtották rajta az apróbb finomhangolásokat. Bármikor bármilyen helyzetből képesek kimozdulni, és egy-egy bátrabb, olykor csak rájuk jellemző különutas ötlettel az élre kerülni. Az, hogy összetett győzelem is van már a birtokukban, csak azt erősíti meg, tudják hogyan kell győzni. A hajón nem múlik, simán ott a helyük a dobogón.

Euroleasing – Prospex Team – Kaiser Kristóf, Decision 35
Ha van csapat, amelyik nem ismer elvesztett helyzetet, akkor az Kristóf és igen fiatal legénysége. Látva a 2021-es versenyeken nyújtott teljesítményüket, bátran kijelenthetjük, nemcsak a felzárkózás és a közelharc mesterei, de talán a győzelemre legéhesebb formációt is ők alkotják. Öröm nézni, ahogy rendre egymásra találnak, és sziporkázó nagy katamarános versenyzést mutatnak be New Black Jack-legényekkel. A divathoz értők szerint a fehér és a fekete amúgy is jól áll egymáshoz. Azt sem szabad figyelmen kívül hagynunk, hogy az RSM2 csapathoz hasonlóan a harmadik típussal kísérleteznek, az Extreme 40-es és az AC45-ös után nem véletlenül esett a választásuk a svájci sikerkatamaránra. Ráadásul 2020-ban megtudták, hol a tűréshatár, így már borulási tapasztalatuk is van. Az ő esetükben nem az a kérdés, hogy a dobogón végeznek-e, hanem csak az, annak melyik fokán.

New Black Jack – Roland Gaebler, Decision 35
Amennyiben az olimpiai részvétel gyorsítana a feketén csillogó katamaránon, akkor itt nem lenne semmi nyitott kérdés. Míg a német Roland Gaebler kormányos mögött öt, addig a svájci Nathalie Brugger edző mögött három olimpia tapasztalata lakozik. A D35-ös katamaránhoz szükséges tudás szépen be is épült a Black Jack-legények kelléktárába, de a Kékszalag egy külön műfaj, annak megszerzéséhez minden is kell, persze egyszerre. A megfelelő technika, a rátermett legénység, a jó meteotaktika és persze egy adag szerencse. Amennyiben ez utóbbi is megérkezik a nemzetközi csapattal felálló New Black Jack fedélzetére, a dobogó náluk sem lehet kérdéses.

Nanushka – Váradi Szabó János, Ventilo 35
Egy csodálatos hajó fantasztikus eredményekkel és igazán felkészült balatoni katamaránversenyzőkkel – ha egy mondatban szeretnénk összefoglalni a Kékszalag-győztes vitorlás lényegét, talán ennyi is elég lenne. Hiszen anno, a még külföldi tulajdonosok irányítása alatt suhanó bárka (Safram néven) már két alkalommal bizonyított összetett győzelemmel a Kékszalagon. A most rajta ülő legénység a honi katamaránozás kemény magja, tudásból ők sem állnak rosszul. Talán a harmónia nincs még meg az új gazdi és a régi hajó között – de ezen könnyen lehet segíteni. Néhány alázatosan átvitorlázott hétvége és egy újabb code0-fejlesztés csak segíthet a formáció álmainak megvalósításában. Persze lelkileg nincsenek könnyű helyzetben, mert a hajó már bizonyított, most ők jönnek. De a Balatonon semmi nem lehetetlen.

HUN3 Bogi – Büki Gábor, Flaar 41 Proto
A keszthelyi csapat – eladva a kék 40 lábas Extreme katamaránját – belekezdett egy máig tartó fejlesztési sorozatba. A paloznaki Flaar műhely segítségével félbevágták a verdát, újraépítették az orrát, és fehér színben vágtak neki a balatoni kihívásoknak. Ám a várva várt siker csak nem jött el, de a Lukács Krisztián–Büki Gábor páros nem az a feladós típus. Az idei évre a gyenesdiási székhelyű Bart Composites lett a partnerük, és most a hajó feneke került a műtőasztalra. Ám ha ez nem lenne elég, a fehér Hun3 Bogi kapott új árbócot és hozzá illő vitorlákat is. Mostanra óvatosan kijelenthetjük, hogy a fejlesztések nagy része elkészült. Már csak az van vissza a Kékszalag rajtjáig, hogy bevitorlázzák az átalakított fehérséget. Amennyiben a paramétereit – hajó hossza, súlya, az árbóc magassága – vesszük alapul, bizony ez egy ütős koncepció lehet. Ám amíg nem láttuk a mezőnyben, addig csak óvatosan bánunk a jóslatokkal.

RIBStory Team6 – Behek István, Decision 35
A pécsi legényekből álló csapat fokozatosan lépdel a képzeletbeli katamarán-ranglétrán. Már a korábbi kék Extreme 40-es fedélzetén is alázatosan tanultak, és szorgalmuk az új bárkán sem hagyott alább. Hozzájuk kapcsolódik az idei nyár egyik leglátványosabb drónfelvétele: a nagyvitorla-felhúzó elengedésének következében egyik csapattársuk nagy lendülettel vetette bele magát háttal a balatoni hullámokba, naná, hogy versenyhelyzetben. A fiúk a katamarán korábbi gazdáival szintén ápolják a kapcsolatot, így már edzőtábort is tartottak a Balatonon, nosztalgiafelügyelettel. A katamarán kiváló, a csapat szorgalmas, lelkes, ennek bizony beérik a gyümölcse. Amennyiben összeszoknak az új szerzeménnyel, simán ott lehetnek az első hat hely valamelyikén.

TriniTeam – Kreskai György, Decision 35/Ventilo 28
A peches hajó – ez jut eszembe róla, pedig egy igazán remek és nagy múltú Decision 35-ös katamaránról van szó, amelyet Kreskai György, a korábbi Ventilo 28-as kormányos vásárolt meg Svájcból. A bárka már kint sokkot kapott az árbóctöréstől, amit az elmúlt évtized egyik legdurvább viharos svájci tókerülő versenyén szenvedett el. Az árbóc természetesen megújult, majd a hazaszállítás során újabb törést szenvedett el. A technika nem ismer határokat, ismét újjászületett a cső, de a tavalyi edzéseknél tovább nem jutott a csapat. Amennyiben a híreknek hinni lehet, a honosítás nem sikerült, pedig az egy remek biztosítással együtt sokat segít a Kékszalagon való indulásban. Sőt, a zuhanyhíradó szerint némi jogi probléma is kialakult az eladó és a vásárló között, ennek eredményeként ponyva alatt lapul a jobb sorsra érdemes Decision 35-ös katamarán. Amennyiben a Kékszalag rajtjáig megoldódik a helyzet, akkor a paraméterei alapján az élmezőnyben lehet a D35-ös csapat. A Kreskai családnak van egy Ventilo 28-as katamaránja is, így a családi vállalkozás legfeljebb ezzel vág neki az idei tókerülőnek.

Cofidis Sailing Team – Sárközy András, Extreme 40

Vannak hajók, amelyekben egy-egy vállalkozó szellemű hajós mindig meglátja a lehetőséget. Az anno ezüst színben pompázó Extreme 40 katamarán is ilyen, amelyet Milbich András örömmel hozott haza néhány évvel ezelőtt, és nemcsak itthon, de a Garda-tavon is letette a névjegyét. Majd váltott kormányosokkal értek el kisebb-nagyobb sikereket, mire elérkezett a 2021-es szezon. A kormánynál ismerős név ül, hiszen Sárközy András a piros tesón is megtett pár mérföldet, ám most új kalandra vállalkozott. A Cofidis támogatásának köszönhetően az igen feltűnően sárga színekbe öltözött 40 lábas katamaránnal vágnak neki a távnak. Amennyiben friss szelük lesz, azaz laza 15 csomó feletti, minden esélyük megvan a remek szereplésre, már a hajó típusából fakadóan is. Ám a gyengébb szelekben a szerencsére is szükségük lesz, ha be akarnak férni az élmezőnybe.

A fentiekből látható, hogy nagyságrendileg tíz nagy katamarán között dőlhet el az idei Kékszalag sorsa. Ám amennyiben roppant gyenge széllel találja szembe magát a mezőny, előkerülhetnek a meglepetésegységek. Végső győzelemre is esélyes külföldi érkezőkről kevesebbet hallani. A komoly balatoni ismeretekkel felvértezett SL33-as katamaránduó (Black Jack, Orange-utan) megszenvedte a vírushelyzetet, az idén nem maradt energia a Kékszalag-részvételre.

Egy valami azonban nem kérdés. Az idei Kékszalag is bőven biztosít majd számunkra izgalmakat és látványosságokat, úgyhogy érdemes figyelemmel kísérni az eseményeket.

Ön szerint ki nyeri a 2021-es Kékszalag Raiffeisen Nagydíjat? A tippeket 2021. július 21-én éjfélig várjuk, a játék nyerteseit pedig a lehető leghamarabb értesítjük.

Nagy R. Attila

A cikk bővített változatát olvassa el az Aqua Magazin július közepén megjelenő, 152. számában!

   - ha tetszett, ajánld másoknak is!