Roncsmentés a Balatonból: a Piros tizenkettes története

Az idei év egyik szenzációja volt az egyetlen megmaradt magyar gyártmányú Messerschmitt 109-es felkutatása, és kiemelése a Balatonból.

Október 26-án befejeződött a motorburkolatra festett számjegy alapján csak Piros tizenkettes néven ismert, a második világháborúban lezuhant Messerschmitt 109 G–6 típusú vadászgép maradványainak felszínre hozatala a Balatonból. A repülőgép különlegessége, hogy jelenleg az egyetlen fennmaradt magyar gyártmányú Messerschmitt, amely a haza védelmében is harcolt, és a pilótája története is ismert, vagyis kiemelt jelentőségű ipar- és hadtörténeti emlék, a kiemelése pedig egyike a hazai katonai búvárszolgálat által a víz alatti kulturális örökség védelme érdekében kifejtett eddigi legkiemelkedőbb teljesítményeknek.

A Piros tizenkettes az 1941. június 6-án kötött magyar–német államközi szerződés alapján épült Győrben, nem sokkal az 1944-es lelövését megelőző hónapokban. A szerződés alapján a németek átadták a licenceket, amelyek felhasználásával a Magyar Waggon és Gépgyár Rt. a háború végéig 1108 darabot gyártott a gép erőforrását jelentő Daimler-Benz DB 605 típusú repülőgépmotorokból, és 577 sárkányt (repülőgéptestet) készítettek el, amelyek közül 360 állt szolgálatba. A gyártósort a Wiener Neustadtban működő repülőgépgyárban szerzett logisztikai tapasztalatok alapján és azokhoz igazodóan alakították ki.

A gép 1944. július 2-án indult el végzetes bevetésére, azon a napon, amikor a dél-itáliai támaszpontokról felszállt amerikai bombázókötelékek a legnagyobb légi támadást intézték a magyarországi célpontok ellen. A tervek alapján 620 B–17-es (Flying Fortress) és B–24-es (Liberator) bombázó hajtott végre támadást Budapest rendező pályaudvarai, az almásfüzitői olajfinomító, a ferihegyi repülőtér, valamint Győr ipari célpontja, a szolnoki vasúti híd, illetve Brod és Vinkovci rendező pályaudvarai ellen. A bombázókat amerikai P–51 (Mustang) és P–38 (Lightning) vadászgépek kísérték.

Ebben a légiharcban zuhant le a Piros tizenkettes is, amikor egy 5 Me–109-esből álló kötelék részeként húzott el alacsony magasságban a Balaton felé, és út közben Lightningok támadtak rájuk, amelyekkel a Mustangok megérkezéséig felvették a harcot, majd visszavonultak. Pilótája a túrkevei születésű Beregszászi Károly szakaszvezető volt, aki a visszavonulás közben kapott halálos sebet. A motorja működött, a gép kormányozható maradt, így földközelben igyekezett egérutat nyerni, de a sebesülése megakadályozta ebben, és gépével Balatonakarattya előtt a tó északkeleti medencéjébe csapódott. Az öt visszavonuló Messerschmitt közül három veszett oda. A másik két pilóta kisebb sérülésekkel túlélte a bevetést.

A Balatonba merült gépre a feledés homálya s a tó évről-évre egy centiméterrel gyarapódó iszapjának mind vastagabb rétege borult. Mindez szerencsének bizonyult, hiszen ennek köszönhetően maradhatott fenn a páratlan jelentőségű lelet.

A cikk folytatása ide kattintva olvasható el.

fotók: honvedelem.hu

   - ha tetszett, ajánld másoknak is!