Mindig legyünk józanok a tengeren!
A hajósbalesetek egy részét az alkoholos befolyásoltság okozza. Külföldön elég borsosak a büntetési tételek, baleset esetén pedig egyértelműen az ittas kapitány lesz a felelős.
Az amerikai parti őrség 2021-es adatai szerint a tengeri sporthajós balesetek 18 százalékát a szkipper figyelmetlensége okozza, ez az előidéző ok áll a tengeri balesetek élén. Mindjárt a második helyen a szkipper tapasztalatlansága, gyakorlatlansága áll 13 százalékkal. Ezek a számok azt jelentik, hogy a vizsgált 3248 tengeri balesetből 581 figyelmetlenségből, 417 a szkipper gyakorlatlanságából származott. A tengeri halálesetek okait tekintve e két okot is megelőzi az alkoholos befolyásoltság. Mivel véralkoholszint mérésére jobbára csak balesetet követően kerül sor, és nem szúrópróba szerűen, a népszerű vitorlás helyszíneken érvényes határértékekről és a várható büntetésekről elég keveset tudunk.
Horvátország
A tengerészeti törvény értelmében a szabadidős hajó, jacht kapitányának és legénységének a vérében nem lehet több mint 0,5 ezrelék alkohol, sőt a pénzbüntetés mellett 1,61 ezrelék felett elzárásra is számíthatnak. Ezen túlmenően ha a hajó kapitányáról bebizonyosodik, hogy alkohol vagy kábítószer hatása alatt áll, a hatóságok akár nyolc napra is elmozdíthatják kapitányi tisztségéből. Ha ő az egyetlen képesített ember a fedélzeten, akkor az egész hajót ugyanerre az időre kitiltják a forgalomból.
Olaszország
Itt is 0,5 ezrelékig terjed az alkoholtűrés egy szabadidős hajón, bár baleset esetén már kis mennyiségű alkohol is súlyosbító tényezőnek számít. Mindenesetre az olasz tengerészeti törvény szerint, aki a vérében 0,5 ezreléknél több alkohollal hajót vezet, az alábbi büntetésekkel sújtható. 0,51–0,79 véralkoholszint, 2755–11 017 euró + a kapitányi képesítés felfüggesztése 3–6 hónapra, 0,80–1,50 véralkoholszint, 3500–12 500 euró + a kapitányi képesítés felfüggesztése 6–12 hónapra, 1,50–2,50 véralkoholszint, 5000–15 500 euró + a kapitányi képesítés felfüggesztése akár két évre. Ha alkoholos befolyásoltság alatt balesetet okoz a szkipper, a büntetési tétel duplázódik.
A kapitány minden körülmények között felelős
Bár a horvát törvénykönyv 0,5 ezrelékes toleranciát említ a kapitány (és a legénység minden tagja) esetében, a kapitány mindig felelős azért, ami a hajón történik, még akkor is, ha valójában nem ő kormányozza a hajót. Például akkor is, ha valaki italos állapotban esik a vízbe.
A gondatlanságból bekövetkező személyi sérülés vagy haláleset esetén az autóbalesethez hasonló a büntetés. Ha a legénység tagja maradandóan sérül vagy meghal, a kapitánynak bíróság előtt kell felelnie. Minden kötelességszegés, beleértve az alkoholos befolyásoltságot is, súlyos terhet ró rá a tárgyalás során.
Az alkoholos állapot súlyosbító körülmény
A tengeren soha nem tudhatjuk, mi történhet. A hajótesten vagy a kikötőben mellettünk lévő hajón történt kárt is jelenteni kell a chartertársaságnak és a biztosítónak, súlyosabb, személyi sérüléssel járó baleseteknél a rendőrségnek is. A rendőrök ebben az esetben véralkoholtesztet végeznek a kapitánynál, és ha ez pozitív, azt súlyosbító körülménynek tekintik a baleseti vizsgálat során. Még akkor is így van, ha a baleset nem a kapitány vagy a legénysége hibájából történt.
Alkoholos állapotban történt baleset megítélése a biztosítás kapcsán
Ha bebizonyosodik, hogy alkoholfogyasztás okozta a balesetet, a biztosító megtagadhatja a kártérítés kifizetését. A maximális kártérítési összeg ilyen esetben nem korlátozódhat a kaució összegére vagy a teljes hajó értékére. Például ha a kapitány részeg állapotban ütközik egy luxusszuperjachttal, és léket üt a hajótestén, a kár mértéke elképesztően nagy lehet.
(Cikkünk eredetileg és teljes terjedelmében az Aqua Magazin 161. számában jelent meg. Fizessen elő rá, hogy ne maradjon le exkluzív tartalmainkról! Lapunk következő száma júliusban, a Kékszalagra jelenik meg.)
- ha tetszett, ajánld másoknak is!