Megugrott a földkerülő vitorlás versenyek száma
Soha nem látott népszerűségre tettek szert a földkerülő vitorlás versenyek, 2022 júliusa és 2023 szeptembere között öt – főleg amatőr és félprofi versenyzőknek szánt – regatta is útjára indul.
Van, akinek ezáltal lehetővé válik gyerekkori álmának megvalósítása, más ugródeszkának használhatja őket, úton a profi karrier felé. Az alábbiakban bemutatjuk ezeket a kezdeményezéseket, költségvetéseiket, filozófiájukat és bizonytalan pontjaikat.
Class 40 – két projekt, két különböző filozófia
A Globe40 nyolc szakaszra bontott, új helyszíneket (Mauritius, Papeete, Ushuaia) célzó verseny, amely a versenyzést a felfedezés élményével keveri. Szervezője Manfred Ramspacher, aki 12 előnevezőről számolt be, és biztos benne, hogy 2022. június 26-án a mezőny elrajtol Tangier-ből. Kétmillió eurós költségvetésük kétharmadát a vendéglátó városok adták össze, ha nem lesz névadó szponzoruk, akkor is meg tudják tartani a versenyt. Kétfős legénységek vágnak majd neki a kalandnak, 75 százalékuk nem francia.
Hugh Piggin és Sam Holliday neve fémjelzi a 2023 szeptemberében rajtoló The Race Aroundot, amelynek négy szakasza a nyolcvanas években futó BOC Challenge regattát idézi meg (annak idején Fa Nándor is indult azon a versenyen – a szerk.). A büdzsé 8,6 millió euró, az összeg 95 százaléka privát partnerektől érkezik, körülbelül 40 hajóval számolnak.
A Globe40 eredetileg 2021-ben rajtolt volna, de a járvány miatt elhalasztották, ezzel viszont egy évre került a Route du Rhummal, így a 40-es osztály (Class 40) visszalépett az előbbitől, ezzel most a The Race Around az egyetlen földkerülő verseny a naptárukban.
GGR és OGR
A Golden Globe Race első kiadása nagy sikernek bizonyult (ezen lett negyedik Kopár István), így 2022. szeptember 4-én ismét elrajtolhat a mezőny (két hónappal később, mint 2018-ban). Maradnak a szigorú megkötések a felszerelést illetően, kommunikációs fronton azonban nyitnak a modernitás felé, a versenyzők mindegyike műholdas kapcsolatban lehet a szárazfölddel: hetente kétszer húsz percig, ami alatt fotókat küldhet haza, illetve interjúkat adhat. Les Sables d’Olonne annyira komolyan veszi magát és a regattát, hogy az első kör 100 ezer eurója után most 350 ezer euróval szállnak be a buliba. Don McIntyre ötletgazda és főszervező pedig 3,5 millió eurót kér a névadó szponzori címért. Eddig 29 szkipper jelentkezett, McIntyre állítja, hogy ha valakinek van a kiírásnak megfelelő hajója, akkor már 60 ezer euróból kihozhatja a költségvetését, de gyanús, hogy ennek legalább a duplájáról van szó.
Szintén McIntyre nevéhez fűződik az Ocean Globe Race , amelynek célja megidézni a Whitbread regattát, ráadásul 2023 nyarán – vagyis az első verseny ötvenedik évfordulóján. Négy osztályban eddig 25 hajó nevezett, köztük a L’Esprit d’Equipe (az 1985-ös Whitbread francia győztese) és a Mor Bihan (1981-es résztvevő). Várhatók még Maxik és Volvo 60-asok, ahogy a Sayula-osztályban Swan 65-ös és 651-es vitorlások. A feltételek itt is a régmúltat idézik, a csapatok csak papírtérképet és szextánst használhatnak a navigációhoz.
A nyúl és a teknős esete
Marco Nannini ritkán alkalmazott koncepció mentén hirdeti a Global Solo Challenge-et: egyszemélyes, kikötés nélküli földkerülés 32–55 láb közötti egytestűek számára, időben eltolt rajtokkal. „Egy első generációs Class40 vitorlás képes 140 nap alatt teljesíteni a távot, míg egy klasszikusnak mondható, 36 lábas túrahajónak 195-200-ra van szüksége. Két ilyen induló két hónap különbséggel rajtol, és reméljük, hogy körülbelül egyszerre érnek célba. Meglátjuk, hogy a nyúl vagy a teknős lesz-e a gyorsabb!” Nannini állítja, hogy ez lesz minden idők legolcsóbb föld körüli vitorlás versenye (a nevezési díj 7500 euró), de azért van egy feltétel, ami drágává teheti a projektet. A kiírás ugyanis kötelezővé teszi négy vízzáró rekesz meglétét a hajókban. Ez drága mulatság lehet, feltéve, hogy egyáltalán megvalósítható sorozatgyártott vitorlásokban.
Általános kérdésként pedig felmerül, hogy vajon érdekli-e a közönséget ennyi verseny – pláne ilyen tömény dózisban!
Film Kopár István földkerüléséről:
(forrás: Tip & Shaft, fotók: sailmagazine.com; globe40.com; theracearound.com; goldengloberace.com; oceangloberace.com; sailmagazine.com)
- ha tetszett, ajánld másoknak is!