Lépésről-lépésre a terv szerint. Így folytatódik Weöres Szabolcs Vendée Globe-projektje
Technikai hiba akadályozta meg Weöres Szabolcsot abban, hogy sok-sok mérföldet gyűjtsön a 2024-es Vendée Globe kvalifikációjához. A múlt vasárnap rajtolt Vendée Arctique ugyanis már erre kijelölt verseny volt.
Nem sokkal a rajt után a hajó billenthető tőkesúlyának rendszere mondta fel a szolgálatot. A projekt azonban lényegét tekintve folytatódik, hiszen még csak most kezdődött és a cél sokkal hosszabb távú, idő és lehetőség is van még a javításra. Amin kell, változtatnak, és a csapat készül tovább.
A 2024-es Vendée Globe-ra készülő Weöres Szabolcs feladni kényszerült a Vendée Arctique-ot, ami már közvetlen kvalifikációs verseny volt a földkerülő egykezes versenyre:
„Stresszes volt a kezdés, mert a rajt előtt körülbelül húsz perccel derült ki, hogy gond van a billenthető tőkesúllyal, onnantól kezdve az egész csapat ennek a megoldásán dolgozott” – mesélte Weöres Szabolcs a verseny feladásához vezető technikai hiba első jeleit. „A hibát akkor hirtelen nem sikerült megfelelően kijavítani, de abban maradtam a csapattal, hogy elindulok, ők megpróbálnak információt gyűjteni a tőkesúly hibájáról, és ha ez megvan, esetleg távirányításban meg tudom oldani a problémát.” Ez végül nem sikerült, így a magyar hajós 30 tengeri mérföld után visszafordulni kényszerült.
Ekkor még mindig volt remény a folytatásra, hiszen, ha a partra érve meg tudják javítani a hibát, az eredeti rajt időpontját követő 48 órán belül újra el lehet indulni. A tőkesúly átvizsgálása után azonban a szakmai stábbal egyeztetve világossá vált, hogy a probléma rövid idő alatt nem orvosolható, a teljes rendszert szét kell szedni és átvizsgálni, így a visszalépés maradt az egyetlen opció
„Az az igazság, hogy egy ilyen jó állapotú, de akkor is régebbi hajónál, az első lépés a teljes szétszedés és felújítás lenne. Amit mi meg tudtunk csinálni januártól, azt mind megcsináltunk. Amiket szerettünk volna, nagy területeket leszervizelni a hajón, azok közül tulajdonképpen még semmit sem sikerült.” Egyedül az árbóc és a tőkesúly ultrahangos vizsgálata történt meg, amit profi külsős cég végzett el, de a hidraulika, a motor, sőt, még az állókötélzet alapos átvizsgálása is elmaradt. „Ezeknek a hibái így aztán sorra jöhetnek ki, ami elkerülhetetlen egy ilyen hajón, és eddig minden egyes vitorlázásnál jelentkezett valami. Pechünkre ezek egy része pont versenyek alatt, hiszen nem nagyon volt időnk a hajó alapos bevitorlázására. Először a generátor ment tönkre, aztán a számítógép, most a hidraulika.”
Az eddigi versenyek fényében felvetődik a kérdés, hogy miként alakul a kvalifikáció a 2024-es versenyre, ami az egész projekt fő célja. Az eredeti terv szerint Szabolcs a hajó korábbi tulajdonosával indult volna a 2021-es Transat Jacques Vabre kétszemélyes Atlanti-óceánt átszelő versenyen, majd visszavitorláztak volna Les Sables d’Olonne-ba még ugyanabban az évben. Ez kapásból jelentett volna 10 ezer mérföldet, ami alatt alaposan meg lehet ismerni a hajót: „Sajnos itt se terv szerint alakultak a dolgok, csak később került hozzám a hajó, jóval kevesebbet vitorláztam, mint amennyit szerettem volna, pont egy-egy technikai probléma miatt.” Amikor kijött a Vendée Globe kvalifikációs rendszere, látszott, hogy brutális: „Ez tulajdonképpen azt is jelentette, hogy – mivel januárban kezdtünk és május legelején volt az első verseny – négy hónap felkészülés után kellett volna nekem beugrani, vagy kellett volna készen álljak, hogy egy 60 lábas versenyvitorlással szólóban teljesítsem az első kvalifikációs versenyt. Ez pedig egy ilyen lépésről-lépésre haladó projektben mindenképpen egy óriási kihívás, aminek bárki esetében kicsi lett volna a realitása. Főtámogatóimnak, a Szerencsjáték Zrt-nek, a MOL Nyrt-nek, az MVM-nek és a Green Go-nak köszönhetően közösen osztozunk abban a vízióban, hogy lépésről-lépésre haladva építsük fel a lehetőségét annak, hogy az a magyar történet, amit Fa Nándor kezdett el írni, most velem folytatódhasson. A rövid távú cél, hogy eljussunk a novemberi Route de Rhum-ig, és addigra a hajónak is minden olyan szervizelési ügye megtörténjen, amiket elterveztünk és szükségesek.”
fotók: Alea / Vendée Arctique
- ha tetszett, ajánld másoknak is!