Legendák a Balatonon – Helka és Kelén az örök szerelmesek
A Balaton két talán legszebb hajója az 1891-ben épült Helka és Kelén. Többszöri átépítés, modernizálás után is megtartották a XIX. század végére jellemző külső kialakításukat. Ez tette őket a Balaton legkedveltebb, legszebb nosztalgiahajóivá.
Helka és Kelén egy balatoni legendából ismert két név, Helka a herceg leánya, Kelén pedig a reménytelenül szerelmes árva pásztorfiú. Cirkalmas történetük szerencsére happy enddel végződött, ahogy az lenni szokott, boldogan éltek, amíg meg nem haltak. Cagyis igazából sosem haltak meg teljesen,hiszen áldozatos hűségük emléke megmaradt a rég múlt mesevilág kincsei között, s nevüket ma is viselik a szép fehér balatoni hajók: Kelén és Helka.
A két csavargőzöst Siófokon szerelték össze. A hajók azonos méretűek és formájúak, vas hajótesttel és fa felépítménnyel készültek. A Kelén 1891. április 17-én, míg a Helka 1891. június 28-án szállított először utasokat.
Sajnos a háború egyikőjüket sem kímélte. 1945. március 27-én a révfülöpi kikötőben lévő Kelén gépházában robbanóanyagot helyeztek el a németek. A magyar hajósok azonban a pusztítás elkerülése érdekében elsüllyesztették a hajót. A Helkát pedig két nappal korábban Füreden felrobbantották.
A Kelén többszöri felújítás után (1964, 1991) – természetesen már nem gőzhajóként – a mai napig is közlekedik a nosztalgiaflotta tagjaként. A Helkát 1964-ben korszerűsítették, melynek keretében Diesel-motort kapott. További 16 év szolgálat után – 1980-ban – kivonták a forgalomból és presszót alakítottak ki benne Balatonfüreden. Szerencsére 1994-ben a MAHART visszavásárolta és 1996-os felújítása után ismét forgalomba helyezte. Szerencsére ma újra teljes pompájukban csodálhatjuk őket és bármikor hajózhatunk fedélzetükön.
Technikai adatok:
Legnagyobb hossz: 35,5 m
Legnagyobb szélesség: 5,28 m
Főgépek teljesítménye: 220 kw
Befogadóképessége: 80-100 fő
Forrás: Helka, Hajóregiszter, Balatoni hajózás törénete, Kunigunda Kincse
- ha tetszett, ajánld másoknak is!