Interjú: Jacques Caraës, a Vendée Globe versenyigazgatója – második rész

Földkerülő vitorlázó, a 2016-os és 2020-as Vendée Globe versenyigazgatója, aki nem készül ugyan a visszavonulásra, de nem is kapaszkodik két kézzel a székébe.

A beszélgetés első részében: éles emlékek és tanulságok a 2020-as Vendée Globe-ról.

A 2024-es évre 13 új hajót jelentettek be, a jelöltek már most a rajthelyekért versengenek, ami komoly érdeklődést jelez. Kezelhető egy Vendée Globe 40 versenyzővel?
Abszolút. A Vendée Globe 2020 megérintette a versenyzőket és a közönséget. Örülök, hogy ennyi új hajót látok egy nem éppen könnyű világgazdasági helyzetben. Ami a 40 indulóhelyet illeti, véleményem szerint a versenyrendező csapatnak nagyobbnak kell lennie. Kíváncsi vagyok, nem lesz-e szükség arra, hogy két ember állandóan figyelje a hajókat.

Van még helye azoknak a projekteknek, ahol a kaland fontosabb, mint a verseny?
Egyre kevesebb, de ez kicsit minden osztályban így van. A hajók egyre kifinomultabbak, egyre drágábbak. De még így is az a SAEM Vendée (a verseny szervezője – a szerk.) célja, hogy megmaradhassanak a pályán a kalandorok. Guirec Soudée programja ebbe az irányba mutat, ahogy Eric Bellion visszatérése is – meglepődtem, hogy újra nekifut. Ettől még a Vendée Globe egy verseny. Ám a többitől eltérően nagyon sok emberi történetet kínál.

Jelentkezel a 2024-es verseny igazgatói posztjára?
A pályázati felhívás még nem jelent meg, de nem szeretném feladni. Ha az ember már kettőt megcsinált, nehéz elengedni! Ami számomra fontos, hogy fiatalabb embereket hozzak be, én afféle második emberként működnék, mint egy asszisztens. Az az elképzelésem, hogy kiképzem és támogatom az utódomat. Talán Hubert Lemonnier lehet ilyen, aki már nagy tapasztalatot szerzett, több Vendée Globe-on és két Barcelona World Race-en volt tisztségviselő.

Vannak más versenyek is kilátásban?
Az idén a Bermuda 1000 Race-en fogok dolgozni Hubert Lemonnier-vel, 2023-ban pedig ott van a The Race Around, a Class40-esek világ körüli versenye. Elkezdtem dolgozni a versenykiíráson Sam Holliday szervezővel, Claire Renou-val és a Class40-essel.

A Vendée Globe után kifejezted azt a vágyad, hogy újra vitorlázz. Sikerült ezt megvalósítani?
Igen, megkeresett egy tulajdonos, aki szerette volna újra vízre bocsátani a Mariquitát, ami egy csodálatos hajó, de négy évig a parton állt Angliában. Aztán tavaly nyáron ránk bízták a Moonbeam IV-et is, egy másik Fife designt, amelyet Richard Mille vásárolt meg, aki a klasszikusokat szeretné újraéleszteni a Csatornán és az Atlanti-óceán partjai mentén. Nagyszerű dolog látni, hogy vannak emberek, akik még mindig hajlandók pénzt áldozni ezekre a gyönyörű klasszikusokra. Engem a fahajók mindig is inspiráltak, van egy sokkal kisebb hajóm, és abban a korban vagyok, amikor még meg tudok vitorlázni ilyen bárkákat.

Csábítanak más versenyek vagy osztályok?
Nem mondanék nemet egy Class40-es versenyre, ezek a hajók vonzanak engem, szórakoztatók, izgalmasak és könnyű megvitorlázni őket.

(forrás: Tip & Shaft, fotók: explore.lequipe.fr, lejdd.fr, theracearound.com, barcelonaworldrace.org)

   - ha tetszett, ajánld másoknak is!