Hajós jubileum a Körösön

Az éppen száznegyven éve indult el a Petőfi nevű hajó a Körösön, majd viszontagságos idők után 2013-ban indult be újra a sétahajózás Szarvas és Gyomaendrőd között.

A Petőfi csavargőzös alig egy évet élt meg, a hajóval ugyanis egyre több baj fordult elő: többször megfeneklett vagy a gőzgép mondta fel a szolgálatot. Így végül a csavargőzöst 1879. június 25-én elvitték a folyóról. A Körös mentén élők azonban nem adták fel a hajózás gondolatát. Egy nagyszabású terv keretében Tiszalöktől Mezőtúrig hajózható vízi utat kívántak létesíteni, amelynek keretében több duzzasztóművet és hajózsilipet terveztek. A Hármas-Körös torkolatától néhány kilométerre már 1904-ben elkezdték építeni a Bökényi duzzasztóművet. A békésszentandrási vízlépcsőt pedig 1942. október 15-én helyezték üzembe.

A folyón ezt megelőzően is közlekedtek nagyobb merülésű hajók és uszályok, majd 1943. augusztus 15-én megindult a rendszeres forgalom Csongrád, Mezőtúr és Békés között. A háború azonban közbeszólt, 1944. szeptember 1-én ismét megszűnt a hajózás a Körösön. A fegyverzaj elültével ismét újjáéledt a folyami hajózás a Tiszazugban. A Magyar Folyami és Tengerhajózási Részvénytársaság ismét újjáélesztette járatait, 1949. május 8-án megjelent a folyón a Délibáb egy másik csavargőzös kíséretében.

A mezőtúri kikötőben kisebb ünnepséget is tartottak, de ez a személyszállítási megoldás a vízen sem volt hosszú életű. A múlt század második felében ugyanis eltűntek a kofákkal és a teli kosarakkal megrakott vízi járművek. Néhány éve azonban ismét feltámasztották a vízi közlekedést a Körösön.

2013-tól ugyanis a turisták megint igénybe vehetik a Szarvas és Gyomaendrőd között közlekedő sétahajót. Az első „fecskét”, a Petőfi csavargőzöst pedig eredeti nevén, Balaton csavargőzösként tekinthetik meg az érdeklődők Balatonbogláron – írta a szoljon.hu.

   - ha tetszett, ajánld másoknak is!