Hajóálcázás – angol módra
Az első világháború alatt az ellenség felderítő gépei, valamint a lövészárkokban meghúzódó megfigyelők megtévesztése érdekében többek között fegyvereket, sisakokat és tankokat is gyakran kentek le álcázó festékkel, a britek pedig a hajózás terén is komoly előrelépést értek el az ellenség megtévesztése érdekében.
A britek számára az első világháború alatt hatalmas gazdasági károkat okozott a harcoló alakulatokat, valamint fegyver- és élelmiszer-utánpótlást szállító kereskedelmi hajók elvesztése. A hajók a korlátlan tengeralattjáró-háború 1917-es újraindítása után a német torpedók könnyű célpontjává váltak. A rendhagyó felfestésű hajók különleges helyet foglalnak el a hadtörténelemben, mivel – ha eltekintünk a propagandaplakátoktól – ritkán fordul elő, hogy a művészek képességeit ennyire direkt módon használják fel háborús célokra.
Az álcázó festést kifejlesztő, tengerfestőként dolgozó Norman Wilkinson 1917 tavaszán kereste meg ötletével az admiralitást, majd nemsokára megkapta az engedélyt egy próbafestésre. A korábbi hasonló próbálkozások a kiszámíthatatlan tengeri időjárás következtében fellépő komplikációk miatt sikertelennek bizonyultak, Wilkinson azonban meggyőzte az admiralitást, olyannyira, hogy 1917 októberében javasolták minden, háborús célokra felhasznált kereskedelmi hajó befestését. A Wilkinson által kidolgozott különleges felfestések arra szolgáltak, hogy a tengeralattjáró periszkópjából nehezebben lehessen megbecsülni a hajók méretét, sebességét, valamint pontos tartózkodási helyét. 1918 novemberére már több mint 2300 hajót engedtek megtévesztő festéssel vízre. A módszert 1917-ben az amerikai haditengerészet is átvette.
Wilkinson egy londoni stúdióban, öt grafikussal és tizenegy művészeti hallgatóval tervezte meg a megtévesztő mintákat. Megfigyelték a festett modelleket, és felmérték, mennyire hatékonyan alkalmazhatók az ellenség megtévesztésére. A mintákat a kikötőkbe küldték, ahol aztán az erre kijelölt művészek vitték fel a festéket a hajókra. A hajókra főleg szögletes, geometrikus formákat festettek, legfeljebb négy szín felhasználásával. A hajó jobb és bal oldalának mintázata mindig másként festett.
Egy évvel a projekt kezdetét követően egy bizottság értékelte a megtévesztő akció hatékonyságát. Bár a testület csak részben ítélte sikeresnek az akciót, tovább folytatódott az álcázott hajók alkalmazása, mivel olcsó és hatékony megoldást jelentettek, emellett hozzájárultak ahhoz, hogy az utasok biztonságban érezzék magukat.
- ha tetszett, ajánld másoknak is!