Az atommeghajtás lehetősége szabadidős jachtokon – harmadik rész
Lehetséges-e kis méretű atomreaktort építeni egy szuperjachtra, vagy ez az elképzelés pusztán vágyálom?
Az első részben: a technológiát már az 1950-es években alkalmazták.
A második részben: költségek és biztonság
Szükséges még a szabályozás átalakítása, hogy az atommeghajtású hajókról szőtt álmok valósággá válnának. A kihívás sokrétű: az innovatív mikroreaktorokat jóvá kell hagyni; meg kell állapodni a körülöttük zajló mérnöki munkában; a lobogó szerinti államoknak ki kell dolgozniuk a legénység biztonsági és képzési szabványait; végül pedig az IMO tagjainak frissíteniük kell szabályaikat, hogy atomhajtású hajókat engedjenek be vizeikre. Ha minden simán megy, a 2030-as évek elejére a jelenleg szűk keresztmetszetet jelentő szabályozás oldaláról elhárulhatnak az akadályok az első atommeghajtású hajók megépítésének útjából. Az országok szabadon köthetnek kétoldalú megállapodásokat, de globálisan előrelépés történik, az IMO koordinálja a kérdést az egyik végéről, a Nemzetközi Atomenergia Ügynökség pedig a másikról.
Bizonyos értelemben a jachtiparnak nem kell tudnia, mi történik az atomreaktorban. Technikailag a reaktornak ellen kell állnia a rezgésnek, a hőmérséklet-ingadozásoknak, a vízbe merítésnek és még a potenciális támadásoknak is. Miután a szabályozó hatóságok jóváhagyták a paramétereit, az üzemeltető szempontjából csak egy nagy doboz lesz. A jachtszakértők feladata az, hogy kitalálják, miként alakul át a hő elektromos árammá, és hogyan oszlik el ez az elektromos áram a hajón.

Kulcsfontosságú még a biztosítás kérdése. A jelenlegi szabályok az 1962-es brüsszeli egyezményre nyúlnak vissza, így szükség lehet némi frissítésre, hogy tükrözzék az újabb, biztonságosabb nukleáris technológiákat. Enélkül egyetlen kikötő sem lenne hajlandó elfogadni egy atommeghajtású hajó kikötésének kockázatát. Egy alternatív elképzelés szerint a motivált tulajdonosok maguk biztosítják a fedezetet, saját biztosítótársaság alapításával.
Minden fenti problémát magába foglal a legénység képzésének kérdése. Azt senki sem gondolja, hogy atomfizikusokra lesz szükség a hajók üzemeltetéséhez. Inkább azt, hogy a tréning keményebb lesz, mint eddig, de valószínűleg nem tartalmaz részletes ismereteket a maghasadásos energiatermelésről. Amit most még nem tudunk, az az, hogy mennyi helyet nyerünk az atomenergia fedélzetre helyezésével, és hogy elveszítjük-e mindezt a biztonsági intézkedések és a pluszszemélyzet miatt.
Ezekre és más kérdésekre is választ kapunk majd, ahogy az atommeghajtású szabadidős hajók iránti érdeklődés segít megoldani a finanszírozás kérdését. Bár a vélemények megoszlanak az atomenergia tengeri hasznosításának jövőjéről, és számos akadály áll előttünk, a közvéleménytől kezdve a képzésen, az energiaköltségeken át a szabályozásokig, a terület gyorsan fejlődik, érdemes figyelemmel kísérni.

Kérdések és válaszok az atommeghajtású jachtokról:
Mi az a nukleáris meghajtású jacht?
Ez egy koncepciójacht, amelyet dízelmotorok helyett kis moduláris reaktor (SMR) hajt – csendes utazást és nulla kibocsátást kínálva a tengeren.
Biztonságos a nukleáris meghajtás?
A Core Power szerint a rendszer biztonságos, olvadásveszély nélkül, és nincs szükség külső hűtőrendszerre.
Jogszerű-e nukleáris jachtot birtokolni?
Nem. A lobogókat kiadó államok jelenleg nem engedélyezik a nukleáris meghajtást a magánjachtok számára.
Miért nem láttunk még ilyesmit?
Még mindig jelentős szabályozási akadályok vannak, amelyeket el kell hárítani. A Core Power becslései szerint 10-15 évbe telhet, mire egy nukleáris jacht megvalósíthatóvá válik.
Mi történik, ha egy ilyen hajó horgonyon áll?
A koncepció magában foglalja a reaktor leállításának lehetőségét.

(forrás: boatinternational.com, fotók: boatinternational.com, news.com.au, cnn.com, autoevolution.com)
- ha tetszett, ajánld másoknak is!