Az atommeghajtás lehetősége szabadidős jachtokon – második rész

2025. május 3.
Címkék :

Lehetséges-e kis méretű atomreaktort építeni egy szuperjachtra, vagy ez az elképzelés pusztán vágyálom?

Az első részben: a technológiát már az 1950-es években alkalmazták.

Amint azt az NS Savannah kapcsán már 60 évvel ezelőtt láthattuk, egy atomreaktor beépítése nem olcsó. Az elmúlt években azonban nagy előrelépések történtek a technológia miniatürizálása és ipari előállíthatósága érdekében. Ma már lehetséges létrehozni egy hatékony mikroreaktort, amely mindössze néhány megawattot termel, miközben körülbelül akkora, mint egy hatméteres konténer.

Az Egyesült Államokban a finanszírozóknak hála több startup is elő tudott állni a saját megoldásával, a HolosGené például sugárhajtóműre emlékeztet, amely hő helyett elektromos áramot termel. Kompakt méretének köszönhetően függőlegesen vagy vízszintesen is elhelyezhető, ha kialakítunk egy nyílást a hajón, becsúsztathatjuk, mint az elemet a tévé távirányítójába. Ráadásul tartozik hozzá egy, a lízinghez hasonló finanszírozási modell, ami megkíméli a tulajdonosokat egy komoly összegű előzetes beruházástól. Amikor megépül egy hajó, az élettartama alatt szükséges energiát telepítik „bele”. Ez a megközelítés megkíméli a tulajdonost attól, hogy atomerőmű-üzemeltetővé váljon, vagy garanciát kelljen vállalnia a kiégett fűtőelemek biztonságos kezelésére vonatkozóan. Az iparág egy olyan modellt vizsgál, amelyben az atomerőmű összes költségét – a mérnöktől a biztosításon át a leszerelési költségekig – havi lízingdíj fedezi.

Ennek a technológiának az elméleti költsége és a kilowattóránkénti ár versenyképes a villamos energiát termelő dízelgenerátorokkal, de csak akkor, ha felhasználják a reaktor által termelt összes energiát. Tehát ha a szuperjacht sokat áll egyhelyben, akkor drágább lesz. A gazdaságosság azon alapul, hogy mennyit használják. Emiatt inkább a felfedezőjachtok és a kikötőktől sok időt távol töltő nagy hajók a komolyabban vehető jelöltek az atomenergia számára. Bónuszként a jacht erőművé válik, amikor csatlakozik a parti hálózathoz, és áramot pumpál abba. A Csendes-óceáni térség vagy a sarkvidéki részek közösségei számára ez hatalmas előnyt jelenthet.

A nukleáris energiával kapcsolatos fő probléma a biztonság, a maghasadással kapcsolatos problémák következményei beleégtek Hirosima és Csernobil romjaiba. És a radioaktivitás kiszabadulásának veszélye csak az egyik probléma, a másik, hogy a nukleáris üzemanyag esetleg rosszindulatú szereplők kezébe kerülhet. A tengeri nukleáris energia támogatása érdekében kampányolók igyekeznek elbagatellizálni ezen lehetőségek jelentőségét és bekövetkezési valószínűségét. Szerintük a kis moduláris reaktorok (SMR) aktuális sorozatának kevés köze van a balesetet szenvedett verziókhoz. A mai, úgynevezett negyedik generációs reaktorok passzívak, amelyeket úgy terveztek meg, hogy ne komplex vezérlők, hanem a fizika törvényei alapján álljanak le. Amikor a reaktor túlmelegszik, gyorsan le is hűl, mert a reakció kevésbé hatékony magasabb hőmérsékleten. A reakció során a hőmérséklet soha nem haladhatja meg az üzemanyag vagy az azt tartalmazó anyag olvadási hőmérsékletét. Így a reaktor soha nem olvadhat meg vagy robbanhat fel, és semmilyen radioaktív anyag nem kerülhet a vízbe.

A nukleáris üzemanyag biztonsági szempontból is hatalmas fejlesztéseken ment keresztül. Ahelyett, hogy a fegyverminőségű plutóniumot hulladékként előállító, magas dúsítású uránt használnának, egyes SMR-ek ultrarobusztus, TRISO-részecskéknek nevezett pelletekkel működnek. Ezek szinte lehetetlenné teszik az üzemanyag kinyerését és fegyverré alakítását, és a radioaktív termékeket biztonságosan elzárják. Mások só és tórium keverékével működnek, amely bőségesen rendelkezésre áll és ugyanolyan nehezen terelhető el.

A 2021-ben bemutatott, nagy nyilvánosságot kapott Earth 300 kutatóhajó még mindig koncepció. A szingapúri székhelyű Aaron Olivera által vezetett kezdeményezés eredményeként született meg az Iddes Yachts terve. A projekt az elsők között vizsgálta sóreaktor használatának lehetőségét egy több mint 275 méteres hajón. A projektet jelentős kihívások, többek között a technológia megvalósíthatósága és a finanszírozás is fékezték, a közelmúltban nem nagyon hallani róla friss híreket.

Folytatjuk…

(forrás: boatinternational.com, fotók: boatinternational.com, holosgen.com)

   - ha tetszett, ajánld másoknak is!