Automata drónok ellenőrzik a teherhajók tartályait
A technológia innovatív felhasználása megkönnyíti a legnehezebb és legveszélyesebb rutinfeladatok elvégzését, miközben csökkenti a tulajdonosok költségeit.
A teszt során drónnal ellenőrizték egy átmeneti tároló- és kirakodó hajó tartályait. A műszaki vizsgálat során a drón által készített videót valós időben elemezte egy algoritmus, hogy feltárja a szerkezet repedéseit. A Scout Drone Inspection és a DNV GL által közösen kifejlesztett technológia célja a tartályellenőrzések automatizálása. Az új megoldás a tartályok ellenőrzésének biztonságosabbá és hatékonyabbá tételét célozza meg.
A tartályok belsejében folyó munkát hagyományosan az egyik legkeményebb munkakörnyezetnek tekintik, amelyhez meglehetősen sok tárgyi és személyi feltételt meg kell teremteni: megfelelő szellőztetés, számos műszaki és védőfelszerelés. A vizsgálatok megkezdése előtt sokszor napokig kell szellőztetni a teljes rendszert, állványzatot kell építeni a nehezen megközelíthető helyekre, a hajótulajdonos számára az üzemkiesés és a teljes költség több százezer dollárt is jelenthet.
Ha a drón képeit egy intelligens rendszer automatikusan elemzi, jelentősen csökkenthető a felmérési idő és a költség, ugyanakkor javítható az ellenőrzés minősége is. „2015 óta dolgozunk drónokkal” – mondta Geir Fuglerud, a DNV GL – Maritime Offshore Classification igazgatója. – „Ez a legújabb teszt mutatja be az automatizálás következő lépését, a mesterséges intelligencia használatát az élő videókép elemzéséhez. Mindig azon dolgozunk, hogy kihasználjuk a technológiai fejlődés előnyeit, hogy munkánk hatékonyabb és biztonságosabb legyen a mérnökök számára is. Ugyanolyan minőséget kell nyújtanunk, miközben minimalizáljuk ügyfeleink számára a kieső üzemidőt.”
A Scout Drone Inspection által kifejlesztett drón, a LiDAR segítségével navigál a tartályban, mivel a GPS-vétel nem elérhető a zárt térben. A LiDAR háromdimenziós térképet készít a tartályról, így minden képet és videót pontosan meg tudnak jelölni a pontos helyzetadatokkal. A mostani teszt során az eszközt pilóta irányította, a drón repüléstámogató funkcióinak segítségével, de ahogy a technológia fejlődik, úgy lesz képes egyre inkább automatikusan navigálni.
A DNV GL mesterséges intelligenciát fejlesztett ki annak érdekében, hogy a videó képeit értelmezze a repedések észlelésére, így a kamera és az algoritmus képes felismerni a felszín alatti rendellenességeket, például a korróziót és a szerkezeti deformációkat.
Az Altera Infrastructure adott otthont a tesztnek a Petrojarl Varg fedélzetén. A videót a Scout Drone Inspection felhőrendszerén keresztül, élő közvetítés formájában követték nyomon a mérnökök az Altera Infrastructure székhelyén, Trondheimben. A technológia lehetővé teszi, hogy az érdekelt felek különböző helyszínekről kövessék az eseményeket és így dolgozzanak együtt.
„Elkötelezettek vagyunk a technológiai fejlesztések terén, a hatékonyság és a biztonság növelése érdekében, hogy megőrizzük piacvezető szerepünket. Nagyon nagy potenciált látunk abban, hogy a drónokkal támogatott automatikus ellenőrzési technológia képes legyen megfelelni az ellenőrzési folyamat előírásainak” – mondta Astrid Jørgenvåg, az Altera Infrastructure technikai és projektosztályának alelnöke.
Juráncsik Norbert
- ha tetszett, ajánld másoknak is!